Belga félelem a francia államtól

A francia Suez és a szintén francia Gaz de France bejelentett öszszeolvadása egyre nagyobb nyugtalanságot kelt a három hónappal ezelőtti választások után még mindig új kormány nélküli Belgiumban. A bírálók mind hangosabban követelik, hogy betekintésük lehessen az új francia energetikai óriásba, amely a legnagyobb belga nemzeti energiavállalatot is uralja.

2007. 09. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sarkozy államosítja a belga villamosipart – ezzel a szalagcímmel jelent meg címlapján néhány napja a Le Soir című belga napilap; az írás alcímében az állt, hogy a francia államnak a jövőbeni GDF–Suez-csoportban 35,6 százalékos részesedése van, tehát ugyanennyi lesz az Electrabel cégben, a belga energetikai „koronaékszerben”.
Francia részről nem győzik hangsúlyozni, hogy az új csoport minden olyan kötelezettségének eleget tesz, amelyet korábban a Suez vállalt annak érdekében, hogy dinamikusabbá tegyék a belga energiapiacot. Ezen kötelezettségek közül a Suez vállalta, hogy belga földgázszolgáltató leányvállalatától, a Distrigaztól vagy villamostermelő kapacitása egy részétől megválik.
Mindezen szóbeli garanciák ellenére a kérdőjelek sokasodnak azzal kapcsolatban, hogy a francia állam milyen súllyal játszik majd szerepet az új csoportban s így közvetetten a belga energiaszektorban.
Az Electrabel egyébként az ország hét atomerőművét is üzemelteti. A belga kormány most ismételten kijelentette, azt tartaná a legmegfelelőbbnek, ha a jövőbeni csoport a belga állam irányában vállalt minden kötelezettségét betartaná, beleérve azt, hogy a belga állam aranyrészvényhez jusson, ami vétójoggal jár.
Marc Verwilghen, Belgium energiaügyi minisztere pedig közölte, hogy az új csoportban megfelelő mechanizmust hoznak létre a belga stratégiai érdekek védelmezésére, s jelezte, hogy valószínűleg egy biztost neveznek ki a csoporthoz. André Antoine, a francia nyelvű vallon régió minisztere ugyancsak hangot adott az állami szerepvállalás fontosságának, amikor kijelentette, hogy a belga államnak garanciát kell kapnia arra, hogy a később foganatosítandó ipari döntések beilleszkedjenek az energiapolitikai célokba. Ennek ellenére Philippe Bodson, a belga Tractabel energiavállalat – a Suez leánycége – korábbi elnöke szerint a fúzió vesztese a belga állam lesz.
A CSC, a legnagyobb belga szakszervezet elnöke pedig kijelentette: „A jövőben, amikor a Suez–GDF külföldön beruház, akkor a francia állam profitál az üzletből.” Hozzátette, ha az új csoportban a francia nemzeti érdekek dominálnak, akkor ez kárára lesz mind a belga beruházásoknak, mind a belgiumi munkaerők alkalmazásának.
Eric De Keuleneer, a rangos brüsszeli Solvay kereskedelmi iskola közgazdaságtanára annak a meggyőződésének adott hangot, hogy az elkövetkező években a Suez–Electrabel kebelében a belga döntésközpontok és belga igazgatók súlya csökkenni fog.
A Suez és a Gaz de France államilag szponzorált összeolvadása révén keletkező óriás energiavállalat létrejötte az Európai Unióban és annak nem egy tagállamában is „kiverte a biztosítékot”, annak ellenére, hogy Brüsszel jóváhagyását adta a fúzióra, a brüsszeli vízió ugyanis egy nyílt, versenyhelyzetben lévő energiapiacról kifejezetten ellentétes Párizsnak azzal a törekvésével, hogy franciák által vezetett „ipari bajnokokat” hozzanak létre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.