Zűrzavar a négyes metró körül

Óriási zűrzavar támadt a négyes metró elakadt beruházása körül: az illetékesek egymásnak ellentmondó nyilatkozatai, a városvezetés határozatlansága miatt már az sem biztos, hogy megépül-e a Fővám téri állomás. Közben készül az idei Demszky-csomag, amely a közműdíjak drasztikus megemelése mellett a korábban beígért fejlesztések elvetését jelenti.

2008. 01. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb budapesti gödör, mélygarázs vagy csak egy üreges metrófolyosó épül a Fővám téren, a budapesti Nagyvásárcsarnok előtt? Erre a kérdésre senki sem kapott választ tegnap az úgynevezett főpolgármesteri kabinet ülése után. A Népszava értesülései szerint már biztosra vehető, hogy a metró átadását illetően Demszky Gábor főpolgármester legutóbbi, 2011 közepéről szóló ígérete sem tartható.
Megtudtuk, a város vezetőinek idei első tanácskozásán Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes javaslatára az 511 milliárd forintos beruházás projektcége vezetőségének kibővítéséről tárgyaltak, de a Fővám téri állomás ügyét csak vázlatosan érintették.
*
Emlékezetes, Demszky decemberben jelentette be, a kivitelező csak egyéves csúszással vállalja a munkát, ezért az önkormányzat új céget keres. A városvezetés elismerte, bár 2008 augusztusára várják oda a fúrópajzsokat, az állomás addig már semmiképpen nem készül el, így a problémát áthidaló műszaki megoldást keresnek.
A helyettesítő mélygarázsépítés egyelőre csak újságírói latolgatás – válaszolta tegnapi kérdésünkre Olti Ferenc, a beruházó BKV illetékes vezérigazgató-helyettese.
Lakos Imre, a fővárosi városüzemeltetési bizottság SZDSZ-es elnöke leszögezte: a metróberuházás ilyen jelentős átalakítása előtt részletes, átfogó beszámolót vár az illetékesektől.
Nyári Krisztián, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója megerősítette, „ragaszkodnak” a Fővám téri megálló megépítéséhez, a véghatáridőhöz, és nem lehet drágább a beruházás.
– Mindez ma már hihetetlen, és nem is az érintett – uniós és magyar szakértők szerint is teljesen szükségtelen – megálló elhagyásával van baj, hanem azzal, hogy a tervek nem erről szólnak – közölte Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője, aki szerint egy metróépítésnél számos váratlan helyzetre fel kell készülni. (Ismert: a Fővám téri megálló tervét sokan bírálták, hiszen az majdnem összeér majd a Kálvin téri megállóval, és azon túl, hogy közel esik a Városházához, nincs túl sok értelme. A fővárosi közlekedési lobbi eredetileg azért járta ki, hogy ilyen sűrűn épüljenek a metró megállói, mert meg szerették volna szüntetni a kiskörúti villamosvonalat, ám erről Budapest vezetése a közvélemény tiltakozása miatt állítólag már letett.) Tarlós István azt mondta: az Erzsébet téri után egy újabb gödör alakulhat ki Budapesten, csakhogy míg a polgári kormány idején végül felépült a Nemzeti Színház, a négyes metró megépítésére ma már senki nem vállal garanciát.
Az ellenzéki politikus szerint a négyes metró csak a jégyhegy csúcsa, ugyanis a jóval infláció fölötti közműdíj-emelések után készül az idei Demszky-csomag, azaz a Budapest-szerződésnek nevezett blöffben, a 80 százalékban fedezet nélküli Podmaniczky-programban szereplő fejlesztési ígéretek visszavonása, azok elmaradásának bejelentése. – A presztízsberuházások visszafogását egyébként másfél évvel ezelőtt én hirdettem meg. Akkor az SZDSZ csak mosolygott rajta, ma már viszont hiába beszélnek sokszínű városról, ha az emberek látják: a városvezetés már saját kulturális intézményeit is visszaszorítja, költségeiket lefaragja.

Levajazott közbeszerzés? Újabb botrány robbanhat ki a BKV-nál, ha kiderül, hogy „levajazták” 60 használt autóbusz közbeszerzését – közölte lapunkkal Wertán Zsolt KDNP-s fővárosi képviselő. Úgy tudja, hogy még le sem zárult az eljárás, de az egyik jelentkező már kékre festette a buszait. Regőczi Miklós, a BKV kommunikációs vezetője lapunknak elmondta: nincs pénzük új buszokra, ezért vesznek 5-6 éves, jó állapotú járműveket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.