A mesterdalnokok felújítása Bécsben

Reviczky Katalin
2008. 03. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Problémáim vannak a hölgyekkel, és menekülök a hitelezőim elől. Csodának kell történni, különben mindennek vége – vetette papírra Wagner 1863-ban, mielőtt Bécsben megismerkedett Wagenseil céhekről és mesterdalnokokról szóló feljegyzéseivel, ahonnan A nürnbergi mesterdalnokok mesterneveit is kölcsönözte. És megtörtént a csoda. II. Lajos bajor király felkarolta Wagnert, és támogatta az 1868. június 21-i müncheni ősbemutatót. Hans von Bülow, Cosima Wagner első férje vezényelt, Wagner a királyi páholyból élvezhette egyetlen vígoperája sikerét.
A bécsi Staatsoper nagyszabású Wagner-felújítás-sorozatának része A nürnbergi mesterdalnokok új zenei betanulása. Otto Schenk 32 évvel ezelőtti klasszikus rendezése jól harmonizál Jürgen Rose színpadképével és kosztümjeivel. Christian Thielemann először vezényelte a Staatsoperben az egyetlen Wagner-operát, ahol nem istenek játsszák a sorsot, nem halálos a szerelem, és katarzis sincs, csupán középkori céhes hierarchia: inasok, tekintélyes mesterek, Minnesängerektől leszármazott, szigorú szabályokat betartó kézműves mesterénekesek, a kulturális örökség egyszerű munkásai. Igaz, Wagnernél nevetségesen vetélkednek egymással. Thielemann zenei vezetése nem szárazon analitikus, és érzelmileg sem túlfűtött, „középutas” és költőien szabad. Partitúrája nem tartalmaz feljegyzéseket, a mű minden alkalommal újdonságként szólítja meg. Világos pálcavezetése elárulja, érti és élvezi Wagner bonyolult hangzáskonstrukcióit. Hans Sachsként hangjával és temperamentumos, de meggondolt játékával tűnik fel Hans Stuckmann. Énekstílusa motivált, fájdalmas. Ő a győztes, aki összehozta a szerelmeseket. Walter von Stolzing lovag – a túl lírai és élettelen amerikai tenor, Raymond Very (a beteg Johan Botha helyett) nem ágál a társadalmilag lejjebb álló mesterek rövidlátó hagyományai ellen. Éváért dalolva vállal mindent. Kiemelkedő Michael Schade Dávidja és Adrian Eröd Beckmesser hangja, alakítása. A városi írnok nevetségessé teszi magát az elcsent dal téves interpretálásával. Ő az egyetlen tragikomikus figura, de Wagner elképzelésének megfelelően elsősorban sajnálnivaló.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.