Nem kell piacosítani a felsőoktatást

Mellár Tamás
2008. 03. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pártos tudomány a politikai gazdaságtan – tanították nekünk az egyetemen még a szocialista rendszerben. Azért pártos, mert szükségképpen osztályérdekeket szolgál: a nyugati, úgynevezett „közgazdaságtan” a tőkésosztály érdekeit, a marxista politikai gazdaságtan pedig a munkásosztály érdekekeit. De ez utóbbi – mily szerencse – egybeesik a fejlődés főirányával, s ezért a szocialista gazdaságtan az egyedüli objektív tudomány.
Elnézést kell kérnem az olvasótól, hogy ilyen sületlenségekkel traktálom, de mindez annak kapcsán merült fel bennem, hogy már többedszer szembesültem a liberális közgazdászok fundamentalista álláspontjával, amely szerint a történelmi fejlődés fő célja minél piacosabbá tenni a társadalmakat. Aki nem ismeri fel a piacgazdaság mindenhatóságát, páratlan hatékonyságát és univerzális jellegét, az a fejlődés kerékkötője, ezért a közgazdaság-tudomány joggal közösíti ki. Írják ezt annak tudatában, hogy könyvtárakat lehet megtölteni azokkal a tudományos munkákkal, amelyek a piaci hibákról szólnak, és az állami beavatkozás szükségességét bizonyítják. De hát – ezt is a múltból tudjuk – vannak aktuális és kevésbé aktuális igazságok.
Az oktatás tekintetében hosszú időn keresztül konszenzus volt a közgazdászszakmában, hogy ez egy olyan speciális terület, amelyet nem célszerű piacosítani, hanem működtetését állami kézbe kell helyezni. Néhány éve azonban egyre hangosabbá váltak azok a hangok, amelyek a magánosítás lehetőségeit taglalták, különösen a felsőoktatás területén. Az egyik szempont, amelyet felvetettek a piac hívei, a társadalmi igazságosság. Nem méltányos ugyanis az adófizetők pénzéből finanszírozni a fiatalok felsőfokú képzését, hiszen ők ennek révén előnyös helyzetbe jutnak, az átlagnál magasabb jövedelmet fognak realizálni. Miért fizessen a szegény egyedülálló vagy idős ember a fiatalok egyetemi taníttatásáért, ha ebből neki semmilyen haszna nincs?
A pályaválasztó fiatal számára – ha elfogadjuk a teljesen racionális viselkedést – a következő kérdés merül fel: vajon megéri-e számomra 3–5 éven keresztül bizonyos nagyságú tandíjat befizetni, cserébe a diploma által biztosított életpálya jövedelemért? A kalkulációt azonban jelentősen nehezíti, hogy míg a költségoldal elég pontosan meghatározható, addig a várható bevétel igen bizonytalan. Hiszen ki garantálja azt, hogy például a ma divatos médiakommunikáció vagy a turizmus szak öt, tíz, huszonöt év múlva is jó elhelyezkedést és magas fizetést biztosít? A bizonytalan jövőbeli bevételek és elhelyezkedési kilátások mellett a kevésbé tehetős diákokat a tandíj elbátortalanítja, s nem fogják az egyetemi továbbtanulást választani. A szilárd anyagi háttérrel rendelkező fiatal nem kényszerül ilyen mérlegelésre, ő mindenképpen a továbbtanulás mellett fog dönteni. Könnyen belátható, hogy ha a képességek eloszlása nem esik egybe a jövedelmi helyzetek szóródásával, akkor a tandíjon alapuló szelektálás nem lesz optimális.
Az előbbiekben azt feltételeztük, hogy a diploma megszerzéséből származó előnyök kizárólag az egyénnél jelentkeznek. Ez azonban nem így van: az új (endogén) növekedési elmélet meggyőzően bizonyította, hogy a gazdasági növekedés meghatározó forrása a humántőke, a szakképzett munka, a kutatás-fejlesztés és az innovatív tevékenység. Tehát a kiművelt emberfők a társadalom számára többletet jelentenek, közgazdasági fogalmakkal kifejezve: a kiképzett szakemberek társadalmi haszna nagyobb, mint az egyén számára jelentkező haszon. S ha ez így van, akkor semmiképpen sem lehet célravezető az egyéni haszon és a társadalmi költség alapján meghatározni az optimális hallgatólétszámot. Sokkal inkább a társadalmi haszon és költség összevetése lehet a releváns értékelési bázis. A társadalmi haszon azonban nem jelenik meg közvetlenül a piacon, ezért nem hagyatkozhatunk rá. Egyszerűen és röviden megfogalmazva, a tehetséges fiatalok ingyenes oktatása még azok számára sem jelent veszteséget, akiknek nincs gyermekük, mert az általános növekedési potenciál emelkedése minden állampolgár anyagi helyzetét javítja. Tehát nemcsak arról van szó, hogy a diplomás majd többet keres, és ezért több adót is fog fizetni, hanem arról, hogy a nagyobb növekedési ütem miatt mindenki nagyobb szeletet kaphat a dinamikusan növekvő társadalmi tortából.
Kedvelt ellenérv az ingyenes oktatással szemben a tömeges igénybevétel és az alacsony szolgáltatási színvonal. Ez utóbbival kapcsolatban az előző tíz év tapasztalata elég nyilvánvalóvá tette az érvelés hibás voltát. A fizetős képzésben nemhogy nem volt magasabb az oktatás színvonala Magyarországon, hanem egyenesen alacsonyabb volt. Ugyanis a szükséges ismeretek és a képességek hiányában a térítésmentes állami képzésből kiszorultak a fizetős képzésben próbáltak meg vigasztalódni. Persze csak azok a diákok, akik jól el voltak engedve otthonról anyagiakkal. S itt egy olyan mentalitás alakult ki, hogy a „pénzemért tessék nekem diplomát adni”. Tehát nem képzési lehetőséget, hanem diplomát akar vásárolni a fizetős kliens, s elvárja, hogy neki minél kevesebb erőfeszítést kelljen tenni a képzés során. Sajnos ez a mentalitás már átterjedt az állami képzésre is, ahol a fejpénz miatt verseny indult a hallgatókért, s az intézmények versenyeznek, ki tud könnyebben teljesíthető képzést ajánlani. A diáktoborzó reklámokban úgy hirdetik magukat egyes képzési szakok, hogy gyere hozzánk, nálunk garantáltan nincs matematika a képzésben. Azon azonban már nemigen gondolkodnak el az illetékesek, hogy a magas szintű természettudományi ismeretek nélkül hogyan teremthető meg az ország saját bázisú – nem a külföldi tőke által ideiglenesen itt állomásozó – versenyképessége. S még lehetne folytatni a szakmai érveket (aszimmetrikus információk, monopolhelyzetek stb.) arra vonatkozóan, hogy miért nem hatékony a piac bekapcsolása a felsőoktatásba. S vajon ezeket nem tudják a vehemensen vitázó liberális közgazdászok? Tudják, csak az ideológiájuk foglyai: továbbra is pártos módon kezelik a közgazdaságtant. Mert ha minden jó forrása a piac, és a történelmi fejlődés elkerülhetetlenül halad a minél kevesebb állam és több piac felé, akkor a harcos élcsapatnak minden módon elő kell segíteni az objektív folyamatok mind hamarabb érvényre jutását. Még akkor is, ha ebből rövid távon komoly károk származnak, s ha a társadalom ennek ellenáll. Ha valakinek ezek után ez a magatartás ismerősnek tűnik a bolsevik messianizmus negyven évvel ezelőtti gyakorlatából, az nem a véletlen műve.

A szerző közgazdász, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.