Félig szcenírozva a zenéé a főszerep

Ez a jövő operarendezése – méltatta rendező kollégáját, Hartmut Shörghofert Fischer Ádám a Siegfried bemutatója után, és valóban, minden szempontból XXI. századi koncepcióval állunk szemben. Hogy az összes operarendezés, vagy legalábbis a Wagner-művek színpadi adaptációja ebbe az irányba halad-e a következő években, nem tartom sem valószínűnek, sem szükségszerűnek, mindazonáltal ez a hozzáállás kétségtelenül illik a Ringhez.

2008. 06. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hartmut Shörghofer teljesen lecsupaszítva, jelzésértékűen, viszont rendkívül messzemutató asszociációs lehetőséggel jeleníti meg a mű üzenetét, és szinte biztosak lehetünk abban: ha Wagner a kortársunk lenne, valószínűleg nagyon hasonló képi világban gondolkozna. A félig szcenírozás egyébként nagyon jót tesz az előadásnak: a mozgás és színészi játék leköti a nézőt, mégsem vonja el az énekes figyelmét. Az operajátszás veleszületett hibáit is kiköszörüli: így nem olyan zavaró, hogy a törpe két fejjel magasabb az átlagembernél, a fiatal szerelmespár pedig már korosabb és láthatóan súlyfelesleggel küzd. Itt valóban a zenéé a főszerep, így aztán néhány szólóhangszer is felkerül a színpadra az árokból. Az üveg, tükör, ajtó, ég, tűz, víz és filmvászon univerzális szerepét egyszerre betöltő üvegfal rengeteg lehetőséget kínál. Ezt ki is használja a rendezés, a filmektől azonban több fantáziát várnánk.
Nagy meglepetést nem okozott, hogy a sztárszereposztás csodálatos élményt adott a hallgatóságnak. Olyan különleges hangokat, hangszíneket hallhattunk, amelyek ritkán adatnak meg a hazai közönségnek, különösen Wagner egyébként is nehezen énekelhető és speciális hangi adottságokat feltételező tetralógiája esetében. Christian Franz Siegfriedként zseniális, ő ezt a szerepet sok helyen, többek között Bayreuthban is énekelte már. Partnere, Brünhilde csak az utolsó felvonásban szerepel, mégis az előadás egyik legnagyobb élménye azzal a forró és forte drámaiságtól a legelmélyültebb, pianissimo líráig tartó eszköztárral, ahogy a walkür lelki ingadozásait követi. Mime, vagyis Michael Roider magas termete ellenére hihetően formálja meg a törpe karaktert, különösen a bábos jelenete emlékezetes. Említhetnénk persze Alan Titus méltóságteljes Wotanját, Wlater Fink testes hangú Fafnerét, Cornelia Kallisch bölcs és letisztult Erdáját, Hartmut Welker karakteres Alberichjét, én mégis az érintettség okán a mezőny egyetlen magyar énekesét, a fiatal szopránt, Gál Gabit emelném ki. Éteri és tiszta erdei madárkája ugyanis egyenrangú volt a Wagnert sokadszorra éneklő nagy nemzetközi sztárokéval, és ez komoly teljesítmény négy évvel a diploma után.
Ahogy Gál Gabira, a rádiózenekarra is büszkék lehetünk. Először játszották a Siegfriedet, nemzetközi élvonalba illő produkciót hallhattunk. A magyar zenei élet sajátossága, az egyes politikusok által túl soknak ítélt zenekar sokkal inkább komoly kulturális, turisztikai és gazdasági lehetőség, mint felesleges teher az országnak.
(Wagner: Siegfried, premier. Budapesti Wagner-napok, 2008, Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, június 7., szombat, 16.00.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.