Kerozinbomba a légipiacon

Az olajárrobbanással magyarázta a Malév veszteségeit Borisz Abramovics, aki hírlapi ferdítésnek nevezte mind a magyar nemzeti légitársaság beillesztését az orosz AirUnionba, mind az orosz cég eladósodásáról megjelent híreket.

2008. 06. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Malév nem lett tagja az öt légitársaságot magában foglaló orosz AirUnion szövetségnek. Ezt tulajdonosai nem tervezték, és a jövőben sem tervezik – jelentette ki Borisz Abramovics, a Malév résztulajdonát bíró AirBridge Zrt. tulajdonosa. A Malév és az AirUnion ugyanakkor szoros együttműködésre készül az orosz piacon. Ennek része, hogy összehangolták utasfoglalási rendszerüket, és a Malév földi kiszolgáló cége, a Ground Handling megjelenik Moszkvában. Első fázisban a saját gépeiket és az AirUnionéit, később más légitársaságok kiszolgálását is végzi. – Az Aeroplex műszaki karbantartó céggel együtt komoly hátteret jelentenek a Malév oroszországi jelenlétének, különösen, hogy megállapodást kötöttek az új orosz géptípus, a Szuhoj Superjet 100-as karbantartására – fejtegette Abramovics. Ezek a lépések hozzásegítik a Malévot ahhoz, hogy megvalósítsa azt a tervét, amelyet a privatizáció idején megfogalmazott: keleti irányban bővíteni a cég teljesítményét. Ennek első jeleként orosz viszonylatban az év első négy hónapjában 23 százalékkal nőtt az utasszám, 36 százalékkal a bevétel.
Lapunk kérdésére, hogy mivel magyarázza a Malév jelentős hazai adósságait, valamint az AirUnion oroszországi nehézségeit, Borisz Abramovics kijelentette: a rendkívül magas olajár nehéz helyzetbe hozta a légitársaságokat. A veszteségekhez hozzájárult, hogy amikor átvették a légitársaság irányítását, már kész volt a 2007-es menetrend, sőt jórészt már el is volt adva. A bevételek tehát kötött pályán mozogtak. – A kiadások mérséklésére több programot is indítottak, egyebek közt csökkentették a létszámot, és sikerült is érezhető megtakarításokat elérni. A váratlan olajár-emelkedés azonban vis maior helyzetet teremtett – mondta Abramovics. A fizetőképesség további fenntartása érdekében orosz és magyar bankokkal is megállapodtak, felkészülve az akár kétszáz dolláros olajárra. A gazdaságosabb üzemeltetés érdekében kisebb fogyasztású, úgynevezett turboprop (légcsavaros) gépeket vásárolnak. Ez év őszén négy-hat új gép beállításával számolnak.
Az AirBridge Zrt. tulajdonosa elmondta, hogy okos szervezéssel a magas kerozinárak ellenére az idén év végén minimális veszteséget vár, két éven belül pedig nyereségessé teszik a Malévet. Most azonban még pénzt tesznek a cégbe: tavaly ötmilliárd forintos tőkeemelést hajtottak végre, és legkésőbb 2010-ben újabb tőkeemelésre kerül sor. Az AirUnion adósságairól szóló hírre reagálva Borisz Abramovics azt mondta, ezek a konkurensektől származó tévhírek. Bár cégeinek valóban szembe kell néznie az elavult flotta megújításával, likviditási gondjaik nincsenek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.