A Malév nem lett tagja az öt légitársaságot magában foglaló orosz AirUnion szövetségnek. Ezt tulajdonosai nem tervezték, és a jövőben sem tervezik – jelentette ki Borisz Abramovics, a Malév résztulajdonát bíró AirBridge Zrt. tulajdonosa. A Malév és az AirUnion ugyanakkor szoros együttműködésre készül az orosz piacon. Ennek része, hogy összehangolták utasfoglalási rendszerüket, és a Malév földi kiszolgáló cége, a Ground Handling megjelenik Moszkvában. Első fázisban a saját gépeiket és az AirUnionéit, később más légitársaságok kiszolgálását is végzi. – Az Aeroplex műszaki karbantartó céggel együtt komoly hátteret jelentenek a Malév oroszországi jelenlétének, különösen, hogy megállapodást kötöttek az új orosz géptípus, a Szuhoj Superjet 100-as karbantartására – fejtegette Abramovics. Ezek a lépések hozzásegítik a Malévot ahhoz, hogy megvalósítsa azt a tervét, amelyet a privatizáció idején megfogalmazott: keleti irányban bővíteni a cég teljesítményét. Ennek első jeleként orosz viszonylatban az év első négy hónapjában 23 százalékkal nőtt az utasszám, 36 százalékkal a bevétel.
Lapunk kérdésére, hogy mivel magyarázza a Malév jelentős hazai adósságait, valamint az AirUnion oroszországi nehézségeit, Borisz Abramovics kijelentette: a rendkívül magas olajár nehéz helyzetbe hozta a légitársaságokat. A veszteségekhez hozzájárult, hogy amikor átvették a légitársaság irányítását, már kész volt a 2007-es menetrend, sőt jórészt már el is volt adva. A bevételek tehát kötött pályán mozogtak. – A kiadások mérséklésére több programot is indítottak, egyebek közt csökkentették a létszámot, és sikerült is érezhető megtakarításokat elérni. A váratlan olajár-emelkedés azonban vis maior helyzetet teremtett – mondta Abramovics. A fizetőképesség további fenntartása érdekében orosz és magyar bankokkal is megállapodtak, felkészülve az akár kétszáz dolláros olajárra. A gazdaságosabb üzemeltetés érdekében kisebb fogyasztású, úgynevezett turboprop (légcsavaros) gépeket vásárolnak. Ez év őszén négy-hat új gép beállításával számolnak.
Az AirBridge Zrt. tulajdonosa elmondta, hogy okos szervezéssel a magas kerozinárak ellenére az idén év végén minimális veszteséget vár, két éven belül pedig nyereségessé teszik a Malévet. Most azonban még pénzt tesznek a cégbe: tavaly ötmilliárd forintos tőkeemelést hajtottak végre, és legkésőbb 2010-ben újabb tőkeemelésre kerül sor. Az AirUnion adósságairól szóló hírre reagálva Borisz Abramovics azt mondta, ezek a konkurensektől származó tévhírek. Bár cégeinek valóban szembe kell néznie az elavult flotta megújításával, likviditási gondjaik nincsenek.
Gál Kinga: Az EP Patrióták frakciója szavazatával nem támogatja az új, Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottságot