Összetéveszthetetlen zenei arculat a cél

Húsz év után távozik a MÁV-zenekartól művészeti vezetője és vezető karmestere, Gál Tamás. Utódja Kollár Imre lesz, aki tervei mellett többek között arról beszélt lapunknak, hogy bár Budapesten valóban több a zenekar, mint más nyugati városokban, de azokat a mindenkori kormányzatnak értékként kellene kezelnie, nem pedig felesleges teherként.

2008. 06. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapesten általában a zenekarok nevei összeforrnak bizonyos karmesterekével, míg külföldön sokszor néhány évente új dirigens érkezik az együttesekhez. Ezért is különösen nagy esemény, hogy most húsz év után vált a MÁV Szimfonikus Zenekar, amelynek élén Gál Tamás Liszt-díjas karmester kerek két évtizedet töltött el. Nemrég jelentették be: az új vezető karmester és művészeti vezető Kollár Imre, aki nem először találkozik a zenekarral, az elmúlt években többször is dirigálta már őket. Az együttes készült a vezetőváltásra, amibe a zenészeket is bevonta, a jelöltek – Kollár Imre, Kesselyák Gergely és Vajda Gergely – egy-egy koncerttel mutatkoztak be a közönségnek és az arra való felkészüléssel a muzsikusoknak.
Kollár Imrétől elsőként azt kérdezzük, milyen változtatásokra készül, ő viszont hangsúlyozza: nemrég értesült a döntésről, így konkrétumokról még korai lenne beszélni. – Először tisztán szeretném látni, mi, miért és hogyan működik, megérteni az esetleges hibák okát – mondja. Amikor az együttes anyagilag behatárolt kerete és az ebből való kitörés lehetőségei felől érdeklődünk, Kollár Imre leszögezi: a mozgástér a szűk keretek között is elég tág, ugyanis Budapestnek jól cseng a neve külföldön, a magyar muzsikust mindenütt tehetségesnek, a magyar zenei életet pezsgőnek ismerik. – Ez nagy lehetőségeket biztosít, hiszen sokan kevesebb pénzért is hajlandók hozzánk eljönni, egyszerűen azért, mert fontos számukra, hogy Budapesten is szerepeljenek. Vannak olyan pontok a világban, ahová az ember ingyen is elmegy játszani, a hely szelleme miatt, és azért, hogy elmondhassa magáról: én például New Yorkban is felléptem. Budapest ebből a szempontból elit helynek számít – magyarázza. Azért hozzáteszi: természetesen ő is igyekszik majd nagyobb anyagi keretet biztosítani, több fellépési lehetőséget és szponzorokat keresni, de ezek csak hosszú távú folyamatok eredményei lehetnek.
Kollár Imre konkrét nevekben is gondolkodik: nagyon sokra tartja például Sir Simon Rattle-t, azzal azonban tisztában van, hogy egy ilyen neves művésznek annyira le van kötve az ideje előre, hogy pozitív válasz esetén is legkorábban három-négy év múlva láthatják vendégül, a híres karmester mellett neves énekesekben gondolkodik. (A 2008–2009-es évadot egyébként már félig készen kapta, így a jövő szezon koncertnaptára még nem teljesen az ő keze nyomát viseli magán.) – Magyarország kicsi, és egy kicsit kimarad a zenei élet vérkeringéséből, attól függetlenül, hogy a Művészetek Palotájába hetente jönnek világsztárok. Ha ugyanis megnézzük a nagy együttesek, például a Berlini Filharmonikusok naptárát, rengeteg ismeretlen nevet láthatunk. Van egy tíz-tizenöt évnyi időeltolódás; aki most a csúcson van, azt a magyar közönség ennyi idővel később ismeri meg – magyarázza Kollár Imre. Az új művészeti vezető hozzáteszi: a koncertszervezésben azért nehéz ez a sajátos magyar betegség – aminek a vasfüggöny idején még érthető okai voltak –, mert ha a pálya csúcsán lévő művészt hívnak meg, azt kockáztatják, hogy az errefelé ismeretlen név miatt fél ház előtt fognak játszani.
A kulturális vezetés egy ideje érezteti, túl sok zenekar működik Budapesten, többüknek erre hivatkozva alaposan lecsökkentette a támogatását, ezért sok együttes keresi a helyét a zenei életben. Kollár Imrétől azt kérdezzük, milyen szerepet szán a MÁV-zenekarnak a palettán. – Én máshonnan közelíteném meg a kérdést. Más zenei központokhoz képest valóban sok Budapesten a zenekar, a kérdés csak az, hogy ezt problémának kezeljük, vagy értéknek. Én azt mondom, kötelező lenne értékként kezelni. Amíg minden zenekarnak megvan a maga közönsége, a MÁV-szimfonikusoknak kifejezetten erős, addig a szükségessége és az értéke nem vitatható. Ebből a szempontból a mindenkori kormányzatnak kötelessége támogatni a meglévő értékeket, és nem feladata egy működő zenei élet mesterséges átszervezése pusztán azért, mert a világ más városaiban ezt másként csinálják – mondja. A kérdés másik oldala a szakmai arculatot érinti, amelyről Kollár Imre nagyon határozottan gondolkodik. – Kell egy olyan íz, ami ránk jellemző sajátosság. Ezt egyébként nagyon hiányolom, és nem csak a magyar zenei életből, mert ha kicsit visszamegyünk az időben, és meghallgatunk egy ötven évvel ezelőtti felvételt, pontosan meg tudjuk mondani, ki vezényelt, annyira jellegzetes volt a karmesterek habitusa. Ez mára teljesen eltűnt, a globalizáció, a túl sok felvétel, a túl sok koncert, a túl kevés próba az uniformizálódás, a sematikusság irányába vitte az előadó-művészetet. Azt szeretném, ha a MÁV-zenekar ilyen értelemben felismerhetően játszana, és összetéveszthetetlen zenei arculata lenne – teszi hozzá Kollár Imre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.