Pénzt a MÁV zsebébe

Mélyen a zsebébe kell nyúlnia a magyar költségvetésnek, ha azt akarja, hogy a MÁV Zrt. hozzájusson a MÁV Cargo vételárához. Lapinformáció szerint az RCA-GYSEV konzorcium magyar tagja milliárdokat kér, hogy kifizethesse a rá eső vételárat.

2008. 06. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan feltették a kérdést, vajon miért volt szüksége az osztrák állami vasút teherszállító leányvállalatának, a Rail Cargo Austriának (RCA) a kis osztrák–magyar Győr– Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. részvételére a MÁV Cargo (MC) privatizációs pályázatán. A lapunknak korábban nyilatkozó Kovács Imre, az MC vezérigazgatója azt állította: a GYSEV kettős kötődése és nem utolsósorban a helyismerete miatt volt szüksége az RCA-nak a kis tőkeerejű osztrák– magyar GYSEV-re. Más vélemények szerint ez valójában csapda volt: az osztrákok feltételezték, hogy a magyar állam nem lesz olyan helyzetben, hogy könnyedén kifizesse a rá eső vételárhányadot, így az osztrák tulajdonrész növekedhet a jelenleg 61 százalékos magyar részesedés kárára. A folyamat vége pedig – ez könnyen belátható – a GYSEV osztrák ellenőrzés alá kerülése.
A magyar állam fizetési hajlandóságát az is hűti, hogy – miként az Állami Számvevőszék vizsgálatában megállapította – az MC-bevétel szabályellenesen nem a központi költségvetésbe folyik be, hanem a MÁV-nál marad, míg a GYSEV tőkeemelését központi keretből kell biztosítani. Vagyis az állam nem az egyik zsebéből a másikba teszi a pénzt, hanem – áttételesen – a MÁV zsebébe rakja. Az osztrák– magyar társaságnál üdvözölnék az állami szerepvállalást. A Napi Gazdaság legalábbis úgy értesült, hogy 15 milliárd forintos tőkeemelésre tennének javaslatot a GYSEV május 27-re összehívott közgyűlésén a magyar állam számára. Ezt a tényt tegnap Szabó András, a vasúttársaság elnöke – akit lapunk nem tudott elérni – a távirati irodának cáfolta, ám a pénzre ettől még szükség lehet azért, hogy az Európai Versenyhivatal döntését követően két héten belül – amely előreláthatólag őszre várható – kifizethessék a MÁV Cargo 25 plusz egy százalékos tulajdonrészének árát a magyar állam felé. Ez az összeg a 102,5 milliárdos vételár esetén mintegy 26–27 milliárd forint. A GYSEV nem egészen kétharmados tulajdonrészét tekintve a magyar félre háruló kötelezettség nagyjából 16 milliárd forint. A Napi Gazdaság értesülése szerint ennek túlnyomó részét tőkeemelés formájában szeretné megkapni a tulajdonos államtól a GYSEV. A másik két tulajdonosnak, az osztrák államnak és a Speditions Holding GmbH-nak tulajdonrészük arányához hasonló mértékű tőkeemelésre tennének javaslatot.
Információink szerint a közlekedési kormányzatnak gondot okoz, hogy miként másszon ki a csávából. A 15 milliárd forint nagy összeg ahhoz, hogy a GYSEV maga kigazdálkodja. Ugyanakkor olyan hírek is napvilágot láttak, hogy a GYSEV-vezetés feje most legkevésbé sem az MC miatt fáj, más fejlesztési kérdések vannak napirenden.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.