Minden eddiginél nagyobb tiltakozó felvonulást szerveztek Angliában és Walesben tegnap a kamionosok a példátlanul magas üzemanyagárak ellen. Több száz teherautó hajtott be rendőri felvezetéssel London, illetve a walesi főváros, Cardiff belvárosába a bevezető autópályákról, lassú menetben, hatalmas torlódásokat okozva, hogy felhívja a figyelmet a brit közúti fuvarozók ellehetetlenülő helyzetére. A Transaction 2007 szervezőcsoport szerint egy átlagos nyerges vontató heti üzemanyagköltsége most már eléri az ezer fontot (több mint háromszáz ezer forint), ami miatt kis- és közepes fuvarozó cégek százai mennek tönkre.
A benzin és a gázolaj kiskereskedelmi ára már jóval túlhaladta a korábban elképzelhetetlen szintnek tartott literenkénti egy fontot. A benzin országos átlagára a múlt hét végén 1,1398, a gázolajé 1,2635 font (350, illetve 390 forint) volt. A kamionosok azt követelik – s ezt hivatalos, Gordon Brown miniszterelnöknek címzett petíciójukban is megfogalmazták –, hogy a kormány a dízelüzemanyagból literenként 25 penny adó-visszatérítésben részesítse a közhasznú szállítási feladatokat ellátó vállalkozókat.
Franciaországban a halászok tiltakoznak: több mint egy hete blokád alatt tartanak számos kikötőt az üzemanyag árának emelkedése ellen tiltakozva, ami szerintük veszélyezteti megélhetésüket. Nicolas Sarkozy erre válaszul azt mondta, ha tovább emelkedik az olajár, javasolja majd EU-partnereinek, hogy fontolják meg a benzin forgalmi adójának csökkentését. A francia elnök rámutatott: európai döntés kell ahhoz, hogy legyen áfa-csökkentés. Ám a brüsszeli bizottság szóvivője szerint a forgalmi adó befagyasztása, mérséklése nem lenne megfelelő válasz az olajárak tartós emelkedésére, továbbá félrevezető jelzést adna a termelő országoknak. Kovács László, az Európai Unió adóügyi biztosa korábban ezzel kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy az olajtermékekre kivetett adók csökkentése nem az az út, amelyet követni kell, mert növeli a keresletet, a cél pedig éppen ennek csökkentése lenne. Ellenkezőleg: a dízelolaj jövedéki adójának minimumát meg kell emelni az uniós országokban, hogy ezzel közelebb hozzák a legalacsonyabb és legmagasabb jövedékiadó- és árszintet.
Miközben Európa-szerte tiltakozások zajlanak a magas üzemanyagárak miatt, idehaza most ültek tárgyalóasztalhoz a fuvarozó- szervezetek és a kormány képviselői. – A Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) addig nem szervez demonstrációt, amíg van remény arra, hogy a kormányzati döntéshozókkal a fuvarozók helyzetének könnyítéséről folytatott tárgyalások eredményesek lesznek – mondta Dittel Gábor, a NiT ügyvezető főtitkára. A fuvarozószervezetek közül csupán a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének Somogy megyei szervezete lázadt fel az országos központ engedékenysége miatt. Sárdi Lajos, a szervezet vezetője elmondta, hogy hétfőn csupán tesztelték a vállalkozók elszántságát. Ám ha a kormánnyal folytatott tárgyalások nem vezetnek rövidesen eredményre, a fuvarozók hajlandók az országos központtól függetlenül szervezkedni, s azt tervezik, hogy blokád alá vonják a benzinkutakat.
Gál Kinga: Az EP Patrióták frakciója szavazatával nem támogatja az új, Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottságot