A jóléti rendszerváltás vesztesei

Gyakorta hallani szocialista prominensektől, hogy hazánkban a jövedelmi különbségek 2002 óta jelentősen mérséklődtek. A csökkenést mutató eredmény hátterében részben a mérés bizonytalanságai, részben a szocialisták intézkedései állnak: az osztogatások árát a középrétegekkel fizettették meg.

Jakubász Tamás
2008. 07. 19. 19:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legutóbb Lendvai Ildikó egy televíziós nyilatkozatában szögezte le, hogy amíg a legmagasabb jövedelem a Fidesz kormányzásának utolsó évében nyolc és félszerese volt a legalacsonyabbnak, addig az idén az eltérés mindössze hat és félszeres. Az MSZP frakcióvezetője bizonyosan a Tárki márciusban közzétett tanulmányának számait vette alapul.
Kérdésünkre Tóth István György, a kutatóintézet vezérigazgatója közölte: felmérésüket nemzetközi módszerrel készítették, amelynek lényege, hogy véletlenszerűen kiválasztott háztartások tagjaival készített interjúk keretében igyekeznek megismerni a társadalom egyes rétegeinek jövedelmi viszonyait. Azonban a lakosság leggazdagabb három százalékának, vagyis hozzávetőleg 300 ezer személynek a keresetéről nem jutnak információhoz. Tóth István György a napilapokban közölt, a száz legnagyobb vagyonnal rendelkezőkről készült listát hozta fel példaként: a leggazdagabb magyar 300 milliárddal bír, míg a századik 5 milliárdot mondhat magáénak. – Közöttük is óriási különbségek vannak. A felső három százalék keresményének nagyságát csak becsülni tudjuk, de megítélésünk szerint a leggazdagabb egymillió ember jövedelme legfeljebb kilenc-tízszer lehet akkora, mint a legszegényebb egymillióé – fogalmazott a vezérigazgató.
A Tárki 2002-ben nyolc és félszeres, tavaly pedig valamivel kevesebb, mint hétszeres jövedelemkülönbséget rögzített a legjobban és a legrosszabbul kereső népességtizedek között. Az okokat elemezve a kutatók megállapították: a jóléti rendszerváltás béremelései és a 2006-os választási kampány osztogatásai miatt elkerülhetetlenné vált a két évvel ezelőtti kiigazítás.
A szavazatvásárló intézkedések a társadalom alsó középrétegeinek kedveztek, ám a költségvetés rendbetételének árát a felsőbb rétegekkel fizettette meg a kormány. 2006 nyara óta megemelték az egészségbiztosítási járulékot, bevezették a magánszemélyek négyszázalékos szolidaritási adóját és a kamatadót, valamint 15-ről 25 százalékra emelték az egyszerűsített vállalkozói adó kulcsát. Az osztogatás miatt szükségessé vált kiigazító intézkedések becslések szerint 750–800 milliárd forintot hoztak az államnak, amelynek jelentős részét a középső és magasabb jövedelemmel rendelkezőktől hajtották be.
A kimutatás szerint a falusiak, a roma lakosság és az alacsony iskolázottságúak jövedelmi helyzete – elsősorban az állami juttatások fokozása miatt – romlott a legkevésbé, míg a magasabb végzettséggel rendelkezők és a felső középosztály keresménye a hatalmas adóterhek miatt megcsappant. Egyértelmű tehát, a szocialista vezetésű kormányok a társadalmi igazságosság megteremtését célzó intézkedéseikkel azt érték el, hogy a sanyarú sorsúak helyzete nem javult, de a középrétegek szegényebbé váltak. A leggazdagabbak jövedelmét pedig továbbra is csak becsülni lehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.