A neoliberalizmus igazi humanizmusa

Tõkéczki László
2008. 07. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ember álmélkodva olvassa a Mihályi Péter nevű nem túl eredeti és eszes reformguru HVG-s interjúját, aki – mint régen kollektíven a párt – tudja és megmondja. Mihályi az abszolút élcsapat tagjának gondolja magát, aki a szó szoros értelmében mindenkit elküldhet bárhová: harcba (tábornok), munkába (régi csodálatos ötletének továbbvitele a falvak felszámolásáról), sőt, akár a semmibe: „ne termeljük újra ezt a tanulatlan réteget.” Neo-szociáldarwinizmusa olyan penetráns és reflektálatlanul primitív, hogy talán a „progresszív baloldalt” is képes elgondolkodtatni. Hozzá képest Simor András jegybankelnökben legalább tudatosult az, hogy az ő jövedelme és vagyona mellett nem éppen etikus milliók életét koplalásba vezényelni.
Nos, Mihályinak nincsenek ilyen aggályai, hiszen ő szilárdan hiszi főtudományosságát, azt, hogy „amit én mondok, az a közgazdaságtan fő áramában van”. Persze, hogy ebből miért következik az, hogy neki igaza lenne, azt nem tudjuk meg, hiszen Marx is közgazdasági mainstream volt, s elősegítette egy szörnyűség, a kommunizmus megszületését.
Az új tudományos guru szerint is diktatúra kell, hiszen javaslatairól nem szabad vitatkozni: „Hiba volt, hogy kiengedték a reformokkal kapcsolatos gondolkodást különböző fórumokra, minden szervezet és ember összevissza beszélt. Az, hogy a vasutas szakszervezet egy senki által nem követett gyűlésen milyen határozatot hoz a biztosítási reformokról, kit érdekel? A parlamentben kell vitatkozni, minden más fórum irreleváns a döntés szempontjából.” Tehát a nyilván nagy demokrata Mihályi azt mondja, hogy a nép hallgasson, majd a parlament (PB vagy VB) eldönti, mi jó neki. Persze azt is tudni illik, hogy a politikusoknak pedig a fősodratú okos, tudományos neoliberalizmust gyártó közgazdászok mondják meg, mit kell tenni. S a mindig lelkes, gondolattalan Horváth Ágnesek eljutnak a kórtermi széfek szépségéig.
Mihályi elvtársat – persze liberális alapon az – nem zavarják saját elemi ellentmondásai sem, hiszen a közgazdasági fősodor nyilván siketítően dübörög (mint Kóka János pannon pumája). Hiszen ilyesmiket is állít: „A modern világ fogyasztói társadalom: az ő érdekük az elsődleges, nem a dolgozóké, akik a népesség kisebb hányadát alkotják, és egyébként a nap nagyobbik részében ők is fogyasztók.” De ez még nem elég Mihályinak: „Amikor BKV-dolgozók érdekeit nézve nem csökkentik a járatok számát, akkor egy egész ország érdekeit veszik semmibe.” Itt még a nyilván modern HVG-s kérdezőnek sem ment le a torkán a hülyeség. Megjegyezte: „Az utasnak, fogyasztónak sem könnyű belátni, miként szolgálja az ő érdekeit a járatritkítás.”
Mihályi elvtárs és SZDSZ-es társasága tényleg tisztán fogyasztó. Az így-úgy megszerzett, privatizált közvagyon birtokában tényleg nincs szükségük a tömegközlekedésre. Elvégre lehet magánkocsival és gyalog is járni (milyen egészséges is az utóbbi!). Egyébként pedig a dolgozók mit akarnak? Legyenek tőkések, részvényesek, befektetők, maffiózók stb., vagyis csak fogyasztók, s akkor belátják azt, hogy kár reménytelen rétegekre költeni, akikből sohasem lesz olyan elitember, mint Mihályi elvtárs, s képtelenek a fősodorba állni, bármennyit is gondolkodnak, Mihályival ellentétben.
Mihályi ásatag figura, noha modernnek és tudományosnak hiszi magát. Gazdasági csodaliberalizmusával elődei létrehozták a kommunizmust, hiszen csodaváró nyomort generáltak. Legkésőbb 1929–33 között aztán tisztán lebuktak társadalmilag-politikailag. S most újra előadják embertelenül önző, keveseket szolgáló, nevetséges „modernségüket”. Egy ilyen figura képtelen a másokra való tekintettel gondolkodni, hiszen azt hiszi, ha neki jó, akkor az mindenkinek jó. Mihályi így, mint SZDSZ-es „független értelmiségi”, a gyurcsányizmus emblematikus figurája, annak is csak a számukra jó közgazdasági „igazságok” megvalósítása a fontos. Veres János is szemrebbenés nélkül mond valótlant: neki jó dolga van. Ő és tettestársai már ugyanis konvergáltak a tőkével és a jóléttel.
Annyit persze el kell mondani a régi tőkék jelentős részének mentségére, hogy azok üzleti kockázatok jegyében is keletkeztek, míg az itteni friss parvenü népség nagyobb része és Mihályi-féle ideológusai egy diktatúrás múlt erkölcsi okokból legitimálhatatlan előnyös pozícióból, s velejéig hazug szelleméből liberalizálódtak. Egyszerűen úgy, hogy a kollektivista hazugság idején folytatott zsebpolitikájukat kíméletlenül vitték tovább, immár piaci alapon.
A mihályiság lényege persze a korlátozhatatlan piac embertelen és erkölcstelen elvén túl az államellenesség. Miként jön az állam ahhoz – kérdezi a tudományos liberalizmus guruja –, hogy családokat támogasson: „micsoda aránytalanság lenne, ha a családos férfiak többet keresnének, mint a nőtlenek.” Vagy hogy a mikrovállalkozásokat segítse: „Komolyan gondolom, hogy olyan intézkedéseket kell hozni, ami nehezíti az életüket és emiatt megszűnnek.” Mihályi, a zömében függő, kiszolgáltatott tömeg új rabszolgatartó filozófusa, azzal a modern sticchel, hogy ezek ne is szaporodhassanak. Egy csupa gazdagból álló, magasan technicizált világban egyre kevesebb ember, főleg szegény ember kell. Ezért sem kell munkavállalókat védő törvény, sőt a környezetet sem kell védeni (pusztulása nyilván erősen ritkítani fogja a felesleges tömeget), hiszen az elitnek mindez csak terhet, profitveszteséget okoz.
A közgazdaság fősodratú okosának minden gondolata oda torkollik, hogy sok a felesleges ember. Micsoda földi paradicsom lehetne itt, ha csak a kevés és kiváló gazdag élne (némi segédszemélyzettel persze) a világon. Nem véletlen ez az antihumanizmus, hiszen a régi, klasszikus liberalizmus önző, dekadens része is lelkesedett az eugenikáért, a „tudományos embertenyésztésért”, amely a korlátlan piac „egészségesen” szelektáló hatásait a biológia nagy felfedezéseivel (darwinizmus, mendelizmus) kapcsolta össze. Ez akkor is így van, ha Mihályi valószínűleg nem is hallott ilyesmiről. Az ő esze csak addig terjed, hogy az ember puszta költségtényező. S legfeljebb annyi benne a „humanizmus”, hogy megengedi azt, hogy mindenki, aki tud, szabaduljon e sorsból s lehessen költségleszorító. Aki bírja, marja! Hulljon a férgese!
A gyurcsányizmus a baloldali verbális manipulációval takart lényege a mihályizmus. Nem véletlen, hogy a régi KISZ-es elit s annak érték- és erkölcsmentes pereputtya viszi ezt véghez nálunk, és az ostoba kádárizmus nyugdíjasai aszszisztálnak ehhez. A politikai diktatúra helyett berendezkedő pénzdiktatúra egyébként ugyanúgy nem tud demokrácia lenni, ahogyan nemzeti és szociális sem. A reálszocializmus hazai hazugságai, látszatai, istentelen és embertelen hordozóival együtt egyébként folyamatosak. Mihályi legalább – úgy tűnik – őszinte. Köszönjük, minden világosabb, ha a magabiztos gondolattalanság nem tudja a szokásos hazugságokkal fékezni magát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.