Gubanc és ollósuhogás

Több mint ötszáz előadáshoz több mint ötezer különféle jelmezt álmodott színpadra az Operaház 2006 decemberében elhunyt jelmeztervezője, Vágó Nelly, akinek terveiből, alkotásaiból a Bajor Gizi Színészmúzeumban nyílt kiállítás a közelmúltban Vágó-képek címmel.

Sashegyi Zsófia
2008. 07. 19. 19:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vágó Nelly, a színpadi látvány nagyasszonya, Kossuth-díjas jelmeztervező azok közé tartozott, akiket a szakma és a közönség egyformán megbecsült, szeretett, és végül gyászolt, amikor két éve, a karácsony előtti napokban végleg elment. Talán annak is köszönhető ez, hogy ruhái, amellett, hogy érzékeny egyensúlyt tartva a színpadkép többi elemével mindig szerves részei voltak egy-egy jelenet vizuális összhatásának, jellemző módon hordoztak magukon egyfajta, csak alkotójukra jellemző, kifinomult ízlést. Ahogy ő mondta, „a színész öltözéke mozaik egy állandóan változó kompozícióban”.
A tárlat ereklyéi a kezdetektől a végig, 1962-es diplomamunkájának terveitől a szeptemberben átadandó emlékplakettig legalább is jelzésértékűen felvonultatnak minden fontos állomást. A könnyű kézzel rajzolt tervek s a gondosan kimunkált, finom, díszes öltözékek egy mesterségét művészi szinten űző alkotó keze munkáját dicsérik. Vágó Nelly, aki összesen tizenkilencszer tervezett öltözékeket Madách Az ember tragédiája című művéhez, minden rendezővel: a Vámos–Szinetár párostól Major Tamáson át Kerényi Imréig megtalálta a közös hangot, s meg tudta osztani saját ihletettségét. Színházi viselt dolgaink című könyvében úgy vall, ez a mű tanította meg a tér dimenzióira. Klasszikussá váltak jelmezei az Operaház színpadán a Makrancos Katában, de ő tervezte a Madách Színház nagy sikerű Az operaház fantomja című előadásának öltözékeit is. A Bajor Gizi Színészmúzeum két szobájába zsúfolt képek merész tervekről, az Adriana Lecouvreur, az Amadeus és a Don Quijote kiállított jelmezei minuciózus megvalósításról tanúskodnak. A budapesti és a vidéki színházak mellett Európa számos nagyszínpadára is tervezett a Jászai Mari-díjas, nemzetközi Pirandello-díjas, kétszeres Erzsébet-díjas, érdemes és kiváló művész, akinek a szcenikai világkiállításon elnyert egyéni aranyérméről szóló oklevele is ott függ a kiállítótér falán. Virtuóz rajzain számos, filmkockákon át emlékezetünkbe vésődött jelmez köszön vissza, gyönyörködhetünk itt Huszárik Zoltán Szindbádjának ruhakölteményeiben, amelyek néhány tollvonással, tarkaságukkal egyszerre megidézik azt miliőt, amelyben a forgatások folyhattak. De Vágó Nelly a „felelős” Makk Károly Macskajátékának, Gazdag Gyula Bástyasétány 77-jének jelmezeiért is, s Fábry Zoltán 141 perc a befejezetlen mondatból című filmjében is ő gondoskodott a viselt dolgokról.
A mögötte álló munka felsorolhatatlan, rangsorolhatatlan, s életműve nem is csak időszaki kiállításra volna méltó. A némi nyári szünet után még október közepéig látogatható tárlat nehéz, s a rendezők bevallása szerint is megtisztelő feladat volt, mégis csupán képeket, vágóképeket adott erről az életműről. A képek mögött pedig rengeteg anyag, szín, csillogás, gubanc és ollósuhogás sejlik fel. Csak az tudja, mi minden áll a skiccek, a kész művek hátterében, aki részese volt ezeknek a folyamatoknak. Talán sejtet valamit mindebből egy mosolyfakasztó idézet: „Főpróbák előtt sokszor elfogyott a türelem, de végül elkészült a megoldás! Jó mulatság, női munka volt!”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.