A drága kerozin miatt válik munkanélkülivé a légitársaságok dolgozóinak egy része, egyre több világszerte ismert utaztatóvállalat jelent be ugyanis több ezer fős létszámleépítést. Az olaj, valamint a repülőgépeket hajtó kerozin árának az utóbbi hónapokban tapasztalt emelkedése immár drasztikus lépésre kényszeríti a cégeket, mivel a járatritkítás vagy más költségkímélő megoldások nem segítenek. A dráguló üzemanyag miatt utcára küldi például munkavállalói négy százalékát, vagyis ezerötszáz embert Ausztrália legnagyobb légicége, a Qantas Airlines – jelezte tegnap a társaság. A United Airlines anyavállalata, az UAL Corp a héten négyszáz további munkahely megszüntetését jelentette be, miután korábban azt közölte, hogy 950 pilótát, hatszáz légiutas-kísérőt és ezerötszáz egyéb munkakörben dolgozót küldenek el. A Northwest Airlines ugyanis nyolc százalékkal csökkenti a menedzsment létszámát, ami 2500 főt jelent a világszerte dolgozó 31 ezerből. Az Egyesült Államok nemzeti repülőtársasága is drasztikus lépésre kényszerül: az American Airlinestól hamarosan 85 ezernél is több ember repül. Nem marad ki a karcsúsító vállalatok sorából Kanada legnagyobb légiforgalmi vállalata, az Air Canada sem, 28 ezer főből ugyanis kétezret bocsát el. A listát a US Airways folytatja, amely 5 százalékkal, vagyis 1700 fővel csökkenti dolgozói létszámát. Háromezer főtől búcsúzik hamarosan a Continental Airlines, ez a 45 ezer fős állomány 6,5 százalékát jelenti.
A létszám-leépítési tervekre vonatkozó kérdésünkre kitérő választ kaptunk hazánk legnagyobb hagyományos légitársaságától. Ezzel együtt járatritkításra a Malévnál is komoly esély van. – A magas üzemanyagárak a Malévot is érzékenyen érintik, mint ahogy a világszintű gazdasági visszaesés okán a piac szűküléséből adódó negatív hatásoktól sem tudjuk függetleníteni magunkat – mondta Németh Krisztina szóvivő. – Ezért a téli menetrend tervezésénél mi is áttekintjük útvonalhálózatunkat, járataink teljesítményét. Létszámkérdésről csak a kapacitásokról hozott döntések után lehet gondolkodni – tette hozzá.
Jól látszik tehát, hogy a nagy légitársaságok immár folyamatos nehézségekkel küszködnek a kerozin árának emelkedése és az utazási kedv lanyhulása miatt. Ráadásul úgy tűnik, az üzemanyag immár tartósan az extra drága tartományban marad, ami piaci szakértők szerint egyben azt is jelenti, hogy az utasok nemsokára elbúcsúzhatnak az olcsó, fapados repüléstől is. Holott a tévhittel ellentétben a repülőgépek üzemanyag-felhasználása nem is olyan horribilis: egy kimutatás szerint a száz utaskilométerre vetített fogyasztás kevesebbnek felel meg a légi madaraknál, mint egy száz kilométeren három litert felhasználó autó fogyasztása.
A társaságok egyre nehezebb helyzetét ugyanakkor az is előidézi, hogy Európában 10,5 millió négyzetkilométeres területen 47 légiirányítási rendszer működik, míg az Egyesült Államokban 9,8 millió négyzetkilométer „égboltot” mindössze egy rendszer irányít. A két rendszer teljesítményét összehasonlítva kiderül, hogy a széttöredezett irányítás Európában 75 százalékkal magasabb költséget és 45 százalékkal alacsonyabb teljesítményt okoz. A Lufthansa számításai szerint például a repülők a Párizs és München közötti 680 kilométeres távolságot 910 kilométer megtételével teljesítik – ez átlagosan 15 százalékkal hosszabb utakat jelez Európában. A társaságok emiatt jó ideje szorgalmazzák a légi irányítás egységesítését, mert ezzel mintegy 12 százalékkal csökkenne a kerozinfogyasztás, amely egyrészt eurómilliárdokban mérhető megtakarítást eredményezne, másrészt évente mintegy tízmillió tonna szén-dioxiddal kevesebb terhelés jutna a légtérbe. Nem elhanyagolható tehát az egységesítés a környezetvédelem szempontjából sem.
Az Európai Unió tervei szerint az egységes európai légteret 2020-ra hozná létre, ám két és fél év múlva valamennyi, az EU területéről felszálló, illetve ott landoló légitársaságra kiterjesztik az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó emissziókereskedelmi rendszert. – Ez a lépés nem elfogadható, ráadásul senkinek sem érdeke – mondta el lapunknak a Lufthansa légitársaság kommunikáció képviselője. – A légi közlekedés nemzetközi iparág, s az európai légitársaságoknak a világ valamennyi részéről szembe kell nézniük a versenytársaikkal, ez a szabályozás pedig a piac torzulásához vezet – vélik a Lufthansánál. Egyetért ezzel a Malév is, mondván, az egységes európai légtér megvalósulásával jelentősen javulhat a közösségi fuvarozók üzemanyag-hatékonysága.
Bánki Erik a jövő évi költségvetésről: A kormány céljai világosak - videó