Számvevők kontra Bajnai

2008. 07. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A számvevőszéki jelentés arra világított rá, ami régóta gyanítható: itt valójában nem is lopják az uniós pénzeket. Egyszerűen rátenyereltek az egész forráselosztó rendszerre. Nem kisiskolás szinten


Csúnyán lebukott az Állami Számvevőszék stábja. Nem követik a kétszázmillió forint uniós közpénzzel megtámogatott Jóban Rosszban szappanoperát, felügyelet nélkül hagyva az uniós szálat bontogató Csillagvirág klinika lakóit. A számvevőknek továbbá nem sikerült rábukkanniuk a „Magyarország benned van!” sokmilliárdért népszerűsített imázs és az uniós pályázatok közötti szerves kapcsolatra sem. Sőt legutóbbi jelentésükben egyenesen céltalannak és megalapozatlannak ítélték a Bajnai Gordon felügyelte Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) tömérdek kommunikációs kiadását. Erős a gyanú, hogy a számvevők nem vették a fáradságot, hogy végigsétáljanak a kerek egy napig tartó, 96 millió forintba kerülő „Új Magyarország” sugárúton, és nem győzték meg őket a Story magazin és a többi pályázati szaklap oldalas NFÜ-hirdetései sem. Ehelyett holmi előzetes hatástanulmányokat, a propagandakiadások felülvizsgálatát, valamint „a nyilvánosság elérését célzó módszerek átgondolását” javasolgatják.
Az ÁSZ-jelentést olvasva úgy tűnik, nem hatott a szocialista közeli sikerarcos plakátdömping, hiába mosolygott kitartóan Bajnai Gordon a horrorköltségen nyomtatott bőrkötéses sikerlistán, és láthatóan nem hagytak nyomot a csapból is folyó, bugyuta reklámfilmek. Még a szimpatikus „uniós kislány” is mindhiába pislog másodpercenként egyet a közpénzen működtetett kormányzati honlapon.
A számvevőkben megmaradt a súlyos kétely: ugyan mi köze van mindennek a hazánknak nyújtott európai uniós támogatások megismertetéséhez; az EU-s tájékoztatási kötelezettség farvizén utazó pofátlan önreklámozásnak a pályázatok és a tagság előnyeinek valódi megismertetéséhez.
Az elemzések alapján hazánkban az EU ismertsége elmarad az európai átlagtól – szögezi le az ÁSZ, s egyúttal kimondja: a népszerűsítés ugyan elvileg elő van írva a tagállamoknak, ám annak módszere és a ráfordítások arányai nincsenek szabályozva. Ezt a kiskaput Bajnaiék bravúrosan ki is használják.
Az uniós szálnak a magyar társadalom szövetébe való beleszövésére ugyanis nem kevés anyagi forrást kapunk Brüsszeltől: a 2004 és 2006 közötti időszakban 4,3 milliárd, az idén pedig
2,3 milliárd forintos kommunikációs kiadásról van szó. Ha csak egy hajszállal elegánsabb lenne az NFÜ, akkor ennek az összegnek csak a kilencven százalékát költenék saját agitpropagandájukra, meghagyva a reszlit az eredeti, közhasznú célokra. Egy kis nagyvonalúsággal nem az összes regionális fejlesztési tanácsot kebelezték volna be, hanem meghagytak volna a hétből mondjuk egyet az ellenzéki városoknak is. Nem az összes uniós tanácsadó mentor lenne szocialista, csak a harminchárom közül lekerekítéssel harminc. Nem mindig a szocialisták irányította térségek járnának jobban, hanem csak enyhébben lejtene balra a pálya. Nem minden kiemelt programot egyedi kormánydöntéssel választanának ki, hanem a több ezer milliárd forintnyi, 2013-ig szóló forrás legalább töredékéről dönthetnének esetleg nem a holdudvar szervezetei is.
A számvevőszéki jelentés arra világított rá, ami régóta gyanítható: itt valójában nem is lopják az uniós pénzeket. Egyszerűen rátenyereltek az egész forráselosztó rendszerre. Nem kisiskolás szinten, mint az ósdi hangulatlámpákért uniós tízmilliókat besöprő Disco Magic valahol a Kiskunságban, akiktől ma már nem is lehet behajtani a kicsalt támogatást. Már azt a szintet is túllépték, hogy az azóta megbukott Wekler vagy Szabó urak irányította fejlesztési tanácsok az elnökök saját érdekeltségi körébe tartozó cégeihez csöpögtethetik az eurócseppeket.
Az egész rendszer kell nekik, szőröstül-bőröstül.
A tanácsadói hálózat (Weiszenberger-modell), az összes helyi vidékfejlesztési iroda (túlnyomórészt szocialista kötődésű vezetőkkel), mind a hét regionális fejlesztési tanács, az összes mentor, és végül az egészet összetartó nagy ügynökség a maga teljességében. Utóbbi nevéből nyugodtan kihagyhatjuk a „fejlesztési” és a „nemzeti” jelzőket.
Így elég csak egy döntés, és máris jut negyvenmilliárd a feleslegesen drága digitálistábla-csomagokra, a pólusvárosok többsége lehet kormánypárti, és bátran hátrébb lehet tolni a listán a pártérdekeket nem kiemelten szolgáló onkológiai központ támogatását. A kabinet választhatja ki a több ezer milliárd forint értékű kiemelt projekteket, parádésan bejelentheti, örömmel tudósíthat róla a lakájmédia. Arcpirítóan kampányolhatnak az Új Magyarország tervükkel, amely ugyan a brüsszeli forrásokra épül, de véletlenül pont egybeesik a szocialisták programjával. Így összecsúszhat a két projekt, végül már senki sem tudja, hogy a kormányprogram vagy az unió népszerűsítése folyik közpénzen. Nyugodtan el lehet költeni a közreműködő szervezetekre százmilliókat, kötni busás sikerdíjszerződéseket, és külső szakértőket foglalkoztatni milliárdokért. El lehet osztani a gazdaságfejlesztési pénzeket úgy, hogy csak egy százalék jusson a kicsiknek; mehet 360 millió forint ravatalozókra; négymillió nyilvános illemhelyre harmincöt fős településeken.
Elvileg van ugyan egy parlamenti eseti felügyelőbizottságunk: itt kérdezhetnek – ők elmennek, válaszolgatnak, ígérnek. A bizottságnak tényleges jogköre nincs. Nem állíthatnak le egyetlen projektet sem, nem válthatnak le senkit sem az ügynökségnél, át nem írhatják a hétéves terveket.
Ha felvetik, hogy késnek a legfontosabb fejlesztések – ráfogják a projektgazdára és a bürokráciára. Sőt a gyorsítás címén 33 szocialista honatyát uniós tanácsadói pozícióhoz juttathatnak. Köztük a Tocsik-ügyes Boldvait, az energiaprivatizátor Suchmannt vagy a mentelmi jogához gyaníthatóan okkal ragaszkodó Juhászné Lévai Katalint. A pályázati visszaélés gyanújába keveredett Szabó Györgyöt és egyéb korábbi kegyvesztettet. Harminchárom holtbiztos szavazat a jelenlegi nagy, koalíciós bizonytalanságban.
A szerintük Európa legszigorúbb összeférhetetlenségi törvényének betartását immár csak saját magukon kérhetik számon, és a közbeszerzések tisztaságát is ők garantálják. Itt vannak azonban a számvevők.
Súlyos kritikájuk arról, hogy nincs törvényi háttér, központosított a döntéshozatal, átláthatatlanok a pályázati folyamatok, a sikerdíj-kifizetések, és nem érvényesül a pályázók esélyegyenlősége.
Mindhiába fogalmaznak azonban súlyos kritikákat a számvevők, Bajnaiék azonnal ellenvéleménnyel élnek: kifogásolják, vitatják a független számvevői jelentést. Nem úgy van, ahogy azt a vizsgálat során tapasztalta az ÁSZ. Minden törvényes, politikamentes, áttekinthető, gyors, hatékony. Nincs késés a kifizetéseknél, a mentorok maguk jelentkeztek, az ellenzék csak nem hallott a lehetőségről, ezért nincs közülük tanácsadó. A kommunikációs kiadás nem is annyi, amennyi; a sikerdíjakat logikus rend szerint fizetik ki; a külső szakértőkre pedig valójában a spórolás miatt van szükség. Mert létszámleépítettek az ügynökségnél, hogy elmondhassák: karcsúsítottak, takarékoskodtak. Végül a szappanopera is jó befektetés: közpénzen a lakosság állja Pongrácz doktor úrék hatmilliós sminkjét, fizeti a nem létező kaszkadőrt, biztosítja a helyszínt tízmillióért, és többéves átlagkeresetet ad az óvodás szintű forgatókönyv átírásáért.
Sajnos, ezúttal tényleg tévedett a tisztelt számvevőszék. Az ügynökség működik. Tanácsadói hálózatuk nem hiányos, kellően öszszehangolt és hatékony, stratégiájuk világos és áttekinthető. Minden rendben.
A múlt héten már ki is írták közbeszerzésüket a digitális táblákra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.