Viharfelhők az Aréna felett?

Hárommilliárd forintos havi átlagforgalma ellenére is úgy tűnik, nem dübörög Budapest gigaplázája: mostanra a második bérlő is lehúzta a rolót a Kerepesi úti Arénában, és további tíz-tizenöt kereskedő szabadulna bérleti jogától, méghozzá ingyen. Az angol tulajdonos bizakodó, szerinte az év végére telt házas lesz a 400 millió eurónál is többet érő komplexum.

2008. 07. 07. 19:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb bérlő sokallt be a legfeljebb kíváncsiskodó és a nagy melegben hűsölni vágyó látogatókat, de a magyar pénztárcát már sokkal kevésbé vonzó Aréna plázától. Nemrégiben egy babaruhákat árusító üzlet vonult ki a gigakomplexumból, most egy optikai profilú bolt húzná le a rolót, mert nem akarja tovább finanszírozni a veszteségeket. Lányi Tamás, a cég tulajdonosa szerint egyre reménytelenebb helyzetben vannak az üzlethelyiségek bérlői a tavaly november óta üzemelő Arénában, mert nincsenek vásárlók, a költségek pedig óriásiak. Lányi a helyzet érzékeltetésére az Origo internetes portálnak elmondta, nemrégiben a három alkalmazottja egyszerre akart felmondani, kijelentve, hogy „megőrülnek az ingerszegény környezettől”. A tulajdonos pedig leginkább az aggasztja, hogy egyébként sikeres termékeivel itt 60-75 százalékkal alacsonyabb forgalmat bonyolít, mint másutt.
A botrányos nyitásról, a késlekedő és hibás építészeti kivitelezésről, a kezdetben hiányos engedélyekről és a rossz közlekedéséről elhíresült óriásközpont eddig valamennyi üzletét kiadták, a bérlők átlagosan nyolc évre szerződtek a plázával. Jelenleg a létesítményt a DTZ üzemelteti, amely céget azért választotta az angol tulajdonos, mert több országban is együtt dolgoznak. A DTZ tegnap közölte: az első félévi üzleti adatok egy induló plázához képest megnyugtatók, sőt a látogatottság 15-20 százalékkal növekedett az iskolai vakáció kezdetére.
Emlékezetes, a volt lóversenypálya területét még 1998-ban vásárolta meg az ÁPV Rt.-től a francia Bouygues cég, és 2005-ben ötmilliárd forintért adta tovább az izraeli–holland érdekeltségű Plaza Centers N.V.-nek. A Plaza Centers a tavaly év végi nyitás előtt hat százalék körüli hozammal adta el a csaknem kész, 66 ezer négyzetméter kiadható felülettel rendelkező létesítményt az angol Active Asset Investment Managementnek (aAIM). Az angol tulajdonos ugyan nem árulta el lapunknak a pontos vételárat, de közölte: 400 millió euró körüli volt hazánk legnagyobb tavalyi ingatlanbefektetése. Mat Webb-Jenkinstől, az Arénát birtokló aAIM befektetési igazgatójától azt is megtudtuk, hogy a vételár megegyezik a brit sztárfocisták, médiaszemélyiségek és popzenészek befektetéseit kezelő cég portfóliójának 10 százalékával. Az igazgató a háborgó bérlők kapcsán elmondta, eddig mindössze egy százalékát veszítették el a partnereknek, ami egy induló központ esetén „normális jelenség”. – Állandóan tárgyalásban állunk a kereskedőkkel, és egyre több pénzt fektetünk be, hogy a pláza jól működjön. Erre az évre egymilliónál is több eurót fordítunk marketingre, ami egészen biztosan ide vonzza majd a látogatókat – mondta az igazgató, aki szerint egyelőre „cseppfolyós állapotban” van a magyar gazdaság, ám a fellendülés után az egész piac elégedett lesz. A bérleti díjak csökkentéséről azonban egyelőre szó sem lehet, a boltokat más módon, leginkább reklámmal kívánják támogatni a tulajdonosok. – Kétszáz bérlőnk van, ebből a csoportból mindig lesz, aki valamilyen szempontból a többivel nem ért egyet – közölte.
Az aAIM egyébként néhány éve Lengyelországban is vásárolt egy plázát, amelyet mostanra eladott, mert problémássá vált a működése. Az Arénáról egyelőre úgy gondolják, a legjobb érték a kezükben, ezért a britek hosszú távra terveznek, sőt további ingatlanbefektetésekre is készülnek a régióban. – A vállalati vezetés hárommilliárd euróval gazdálkodik, és még mindig sok elköltendő pénzünk van – jelentette ki Mat Webb-Jenkins.
Az egyébként sem dübörgő magyar kiskereskedelmi piacon tehát a plázák helyzete sem túl rózsás, bár a GfK piackutató felmérése szerint az Aréna az első három legvonzóbb fővárosi bevásárlóközpont között van. Azt mégis több helyről megerősítették: az épület látogatottsága hét közben alacsony, hétvégénként valamivel több vásárló talál oda. Piaci szakértők szerint nem nehéz kitalálni, hogy ez főként amiatt van, mert nem a magyarok pénztárcájához szabták az árakat a világmárkákat kínáló üzletek. Így a hazai vásárlóerő hosszú távon nem biztos, hogy jövedelmezővé teszi Európa legnagyobb bevásárlóközpontját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.