Újabb bérlő sokallt be a legfeljebb kíváncsiskodó és a nagy melegben hűsölni vágyó látogatókat, de a magyar pénztárcát már sokkal kevésbé vonzó Aréna plázától. Nemrégiben egy babaruhákat árusító üzlet vonult ki a gigakomplexumból, most egy optikai profilú bolt húzná le a rolót, mert nem akarja tovább finanszírozni a veszteségeket. Lányi Tamás, a cég tulajdonosa szerint egyre reménytelenebb helyzetben vannak az üzlethelyiségek bérlői a tavaly november óta üzemelő Arénában, mert nincsenek vásárlók, a költségek pedig óriásiak. Lányi a helyzet érzékeltetésére az Origo internetes portálnak elmondta, nemrégiben a három alkalmazottja egyszerre akart felmondani, kijelentve, hogy „megőrülnek az ingerszegény környezettől”. A tulajdonos pedig leginkább az aggasztja, hogy egyébként sikeres termékeivel itt 60-75 százalékkal alacsonyabb forgalmat bonyolít, mint másutt.
A botrányos nyitásról, a késlekedő és hibás építészeti kivitelezésről, a kezdetben hiányos engedélyekről és a rossz közlekedéséről elhíresült óriásközpont eddig valamennyi üzletét kiadták, a bérlők átlagosan nyolc évre szerződtek a plázával. Jelenleg a létesítményt a DTZ üzemelteti, amely céget azért választotta az angol tulajdonos, mert több országban is együtt dolgoznak. A DTZ tegnap közölte: az első félévi üzleti adatok egy induló plázához képest megnyugtatók, sőt a látogatottság 15-20 százalékkal növekedett az iskolai vakáció kezdetére.
Emlékezetes, a volt lóversenypálya területét még 1998-ban vásárolta meg az ÁPV Rt.-től a francia Bouygues cég, és 2005-ben ötmilliárd forintért adta tovább az izraeli–holland érdekeltségű Plaza Centers N.V.-nek. A Plaza Centers a tavaly év végi nyitás előtt hat százalék körüli hozammal adta el a csaknem kész, 66 ezer négyzetméter kiadható felülettel rendelkező létesítményt az angol Active Asset Investment Managementnek (aAIM). Az angol tulajdonos ugyan nem árulta el lapunknak a pontos vételárat, de közölte: 400 millió euró körüli volt hazánk legnagyobb tavalyi ingatlanbefektetése. Mat Webb-Jenkinstől, az Arénát birtokló aAIM befektetési igazgatójától azt is megtudtuk, hogy a vételár megegyezik a brit sztárfocisták, médiaszemélyiségek és popzenészek befektetéseit kezelő cég portfóliójának 10 százalékával. Az igazgató a háborgó bérlők kapcsán elmondta, eddig mindössze egy százalékát veszítették el a partnereknek, ami egy induló központ esetén „normális jelenség”. – Állandóan tárgyalásban állunk a kereskedőkkel, és egyre több pénzt fektetünk be, hogy a pláza jól működjön. Erre az évre egymilliónál is több eurót fordítunk marketingre, ami egészen biztosan ide vonzza majd a látogatókat – mondta az igazgató, aki szerint egyelőre „cseppfolyós állapotban” van a magyar gazdaság, ám a fellendülés után az egész piac elégedett lesz. A bérleti díjak csökkentéséről azonban egyelőre szó sem lehet, a boltokat más módon, leginkább reklámmal kívánják támogatni a tulajdonosok. – Kétszáz bérlőnk van, ebből a csoportból mindig lesz, aki valamilyen szempontból a többivel nem ért egyet – közölte.
Az aAIM egyébként néhány éve Lengyelországban is vásárolt egy plázát, amelyet mostanra eladott, mert problémássá vált a működése. Az Arénáról egyelőre úgy gondolják, a legjobb érték a kezükben, ezért a britek hosszú távra terveznek, sőt további ingatlanbefektetésekre is készülnek a régióban. – A vállalati vezetés hárommilliárd euróval gazdálkodik, és még mindig sok elköltendő pénzünk van – jelentette ki Mat Webb-Jenkins.
Az egyébként sem dübörgő magyar kiskereskedelmi piacon tehát a plázák helyzete sem túl rózsás, bár a GfK piackutató felmérése szerint az Aréna az első három legvonzóbb fővárosi bevásárlóközpont között van. Azt mégis több helyről megerősítették: az épület látogatottsága hét közben alacsony, hétvégénként valamivel több vásárló talál oda. Piaci szakértők szerint nem nehéz kitalálni, hogy ez főként amiatt van, mert nem a magyarok pénztárcájához szabták az árakat a világmárkákat kínáló üzletek. Így a hazai vásárlóerő hosszú távon nem biztos, hogy jövedelmezővé teszi Európa legnagyobb bevásárlóközpontját.
Bánki Erik a jövő évi költségvetésről: A kormány céljai világosak - videó