Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettesen és körén múlik, hogy mekkora részt hasítanak majd le a BKV-ról, ugyanis mára egyértelművé vált: a jelenlegi kisebbségi kormány és a fővárost irányító balliberális koalíció egyik utolsó nagy üzlete lehet az elővárosi közlekedés, a tizenegy elővárosi vasút és a hozzá kapcsolódó közúti tömegközlekedés üzleti alapú megszervezése – vélekedett lapunknak Fónagy János fideszes fővárosi képviselő, volt közlekedési miniszter. Szerinte legalább 600 milliárd forintos privatizáció előkészítéséről van szó, amelynek részei a csaknem fél éve vezető nélkül hánykolódó BKV Zrt. vezérigazgatói posztjára kiírt pályázat körüli viszszásságok, az MSZP és az SZDSZ között, sőt a szocialistákon belül is kiújult marakodás.
Ismert, a Fővárosi Közgyűlés másfél éve, az MDF segítségével módosított rendelete szerint július végéig a gazdasági bizottságnak kellett volna kineveznie az új vezérigazgatót. Összesen tizennégyen nyújtottak be pályázatot, azonban a testület érdemi vita nélkül 30 nappal meghosszabbította az eredményhirdetést. A baloldali túlsúlyú bizottság döntését magyarázza a fővárosi MSZP-frakció előzőleg hozott, hasonló tartalmú határozata. Steiner Pál frakcióvezető lapunknak megerősítette: továbbra is azt az álláspontot képviselik, hogy a tizennégy pályázó közül a legjobbat kell kiválasztani, felül kell vizsgálni a bírálóbizottság eddigi munkáját szakmailag és jogilag, sőt az a legjobb, ha a személyről végül – a bizottsági hatáskört elvonva – a közgyűlés dönt.
Időközben kiderült, hogy a távirati iroda által is terjesztett valótlan híresztelésekkel szemben Kocsis István, a Magyar Villamos Művek Gyurcsány-kormány által eltávolított vezérigazgatója „részletes és alapos” pályázatot készített a BKV vezérigazgatói posztjáért. Utóbbi információt is a távirati iroda közölte az elmúlt héten egy, a Kocsist képviselő kommunikációs irodára hivatkozva. A hírügynökség ezzel saját korábbi értesülését cáfolta, amely szerint Kocsis István visszalépett. Akkor szerintük Steiner Pál is megerősítette ezt, azonban a szocialista politikus leszögezte: ő ilyet soha nem mondott, sőt lapunk kérdésére a távirati iroda azon közlését is valótlannak nevezte, hogy pártja három pályázót tartott volna alkalmasnak a posztra: Balogh Zsolt megbízott BKV-vezérigazgatót, Hidvégi Gábort, a Vidámpark Zrt. volt igazgatósági elnökét és Devecz Miklóst, a MÁV és a Hídépítő volt dolgozóját. Hozzátette: akár Kocsis is lehet vezérigazgató, ha konszenzus alakul ki személyéről, elsődlegesen a koalíción belül. A jelek szerint a dezinformációkat az MSZP-n belül dúló belháborúban egymás ellen használják fel a kormánypárti képviselők. Úgy tudjuk, Hagyó Miklósnak „túl erős, túl önálló” vezető lenne Kocsis István, akit a Fidesz fővárosi frakcióvezetője, Tarlós István elismert szakembernek nevezett.
Bagdy Gábor, a KDNP fővárosi frakcióvezetője szerint az MSZP– SZDSZ-es városvezetés belső harcainak eshet áldozatul a közlekedési társaság. – Hónapokig halogatták a vezérigazgatói pályázat kiírását, amelyre hirtelen tucatnál is többen jelentkeztek, majd most ismét húzzák az időt. Láthatóan arra játszanak, hogy eredménytelenségre hivatkozva a helyén tarthassák a jelenlegi „bábvezetést” – mondta az ellenzéki politikus, aki szerint a koalíció láthatólag a káosz fenntartásban érdekelt a nem mellékesen 80 milliárd forintos adósságállománnyal és évente 15 milliárdos üzemi veszteséggel küszködő cégnél.
Bár Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője úgy látja, attól nem kell tartani, hogy a BKV közszolgáltatási tevékenységét privatizálnák, az szerinte továbbra is állami és önkormányzati feladat marad, ugyanakkor valóban feldarabolási szándékra utal, hogy az illetékesek műszakilag hagyják lepusztulni Magyarország legnagyobb önkormányzati társaságát. – A sofőr nélkül elszabaduló buszok, a fékhibák, az alkatrészellátás leépítése, a gyakran leálló járművek katasztrofális állapota mind-mind erre utal – tette hozzá.
Mint arról korábban beszámoltunk, egy magát megnevezni nem kívánó informátorunk szerint a kormány azt tervezi, hogy az állami szolgáltatók vasúti és közúti elővárosi viszonylataiból egy nagyvállalkozást szervez, amelyet baráti, szocialistákhoz közel álló befektetőknek értékesít. Az állami tulajdonú szolgáltatók kimazsolázását a hírek szerint még ebben az évben lebonyolítaná a közlekedési tárca, az elővárosi bizniszbe a BKV érintett eszközeit is bevonnák. Bár utóbbinak gátja lehet a hatályos önkormányzati törvény, a fővárosi illetékesek továbbra is hallgatnak: Demszky Gábor főpolgármester mellett Hagyó Miklós és SZDSZ-es kollégája, Ikvai-Szabó Imre szabadságolta magát, a szintén szabad demokrata Dancs Gábor közlekedési tanácsnok pedig azzal hárította el kérdésünket, hogy ebben a helyzetben nem lenne szerencsés, ha a BKV-ról nyilatkozna.
Újabb tanú vallott a Lakatos Márk-ügyben