BKV: takarékos menetrend

Budapesten komoly zavarokat okozhat a BKV új menetrendje a következő hetekben, de hoszszabb távon szakemberek szerint is javulhat a tömegközlekedés színvonala. Ugyanakkor a csőd szélén táncoló közlekedési cég bejelentette: újabb jegyáremelést javasolnak, a városházán pedig csak bíznak abban, hogy a járművek katasztrofális állapota ellenére betartható lesz a paraméterkönyv.

2008. 08. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olyan céggé válna a BKV Zrt., amely kiszolgálja az utasok igényeit – indokolta a mától, illetve a szeptember 6-tól bevezetendő új tömegközlekedési menetrend változásait Szilágyi Károly, a fővárosi cég egyik szóvivője. Ezzel lényegében elismerte, hogy ez ma nincs így. Szerinte a paraméterkönyv összehangolt, ésszerűsítési elemeket tartalmaz, jelentős részben a járatok átszámozásával, összekötésével, minimális ritkításával, sőt egyes esetekben sűrítésével. Az átfogó, de számottevő teljesítménycsökkentéssel nem járó változásoktól elsősorban azt várják, hogy a kezdeti zavarok ellenére javul majd a területi lefedettség, az utasok egy részének kifejezetten olcsóbb lesz a BKV-n utazni számos járat összekötése és az átszállások megszűnése miatt. Kiderült azonban az is: az elmúlt évek inflációt jelentősen meghaladó, drasztikus jegyáremelései után ismét tarifanövekedést kezdeményeznek a tulajdonos fővárosi önkormányzatnál.
A jelenlegi álláspontok szerint a 80 milliárd forintot meghaladó adósságállománnyal és 15 milliárd forintos veszteséggel küszködő BKV évente 1,1 milliárd forintos megtakarítást remél a változásoktól, azt azonban képviselői elismerték, hogy a bevezetés, a járművek átszámozása, a menetrendi táblák, a feliratok elkészítése, a buszok esetleges átfestése 250 millió forint körüli költséget jelent majd. Arra pedig egyáltalán nem tudtak választ adni, hogy a már a honlapjukon is szereplő közbeszerzési és más versenyeljárások alapján arculatfrissítésre szánt csaknem ötvenmillió, egyes becslések szerint akár százmillió forintos kiadásról hozott korábbi döntéseket mikor bírálják felül. A BKV felügyelőbizottsága ugyanis a napokban már másodszor hívta fel a cég igazgatóságának a figyelmét arra, hogy gondolja át a kiadások átcsoportosítását a katasztrofális állapotú járművek felújítására. Azt, hogy komoly a probléma, a Nemzeti Közlekedési Hatóság július végi vizsgálata is megállapította, amikor az egyik telephelyen harmincegy BKV-buszból tizenegynél nem volt megfelelő a fékhatás. Mihálszky Gábor, a közlekedési cég vezérigazgató-helyettese hétfőn közölte, hogy az új paraméterkönyv biztonságos betartásához 1184 buszra lenne szükség, azonban információnk szerint ehhez legalább 70-80 „hadra fogható” jármű hiányzik.
Lakos Imre, a bizottság SZDSZ-es elnöke bízik abban, hogy a nehézségek ellenére a BKV mégis képes lesz biztosítani a feltételeket. Azt, hogy ezt mire alapozza, nem tudni, ugyanis Szilágyi Károly szóvivő erre vonatkozó kérdésünkre csupán későbbi választ ígért.
Ismeretes, a paraméterkönyv átírásától Demszky Gábor főpolgármester és MSZP-s helyettese, Hagyó Miklós még tavaly ősszel előbb hat-, majd hárommilliárd forint megtakarítást remélt, több mint tízszázalékos teljesítménycsökkentéssel. Az ügyben elemi erejű volt a felháborodás nemcsak az ellenzék, hanem a közlekedési szakma részéről is, végül csak a szakszervezetek többnapos sztrájkfenyegetése hatására visszakoztak az illetékesek, így alakult ki az alig több mint kétszázalékos szűkítés.
A BKV-nál arra készülnek, hogy a már ismert forgalmi lezárások mellett az új menetrend bevezetése még nagyobb káoszt okoz a városban, ezért 850 ezer példányban ingyenes kiadványt nyomtattak a változásokról, amelyekről telefonon is tájékoztatják az utasokat, valamint a „toleranciára biztatott” ellenőrök mellett közel háromszáz BKV-munkatárs Budapest főbb csomópontjain személyesen is eligazítja az érdeklődőket.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, a BKV felügyelőbizottságának fideszes tagja szerint bár a jelenlegi változások között is vannak ellentmondásos intézkedések, összességében az utasok javát szolgálják a lépések. – Sikerült megakadályoznunk a városvezetés ámokfutását, amellyel szétverték volna Budapest tömegközlekedését – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.