Bős: végtelen történet

Közös stratégiai, környezeti vizsgálattal tisztázzák a bősi vízlépcsőrendszer felépítésének hatását – legalábbis erről írt alá megállapodást Magyarország és Szlovákia kormányküldöttsége. A két ország között immár tizenegy éve, a hágai Nemzetközi Bíróság 1997-es döntése ellenére sincs megállapodás. Mivel a vizsgálat jövő év végéig tart, az egyik legfontosabb kérdésben, a vízpótlás ügyében is csak legkorábban 2010-ben várható előrelépés.

2008. 08. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megkezdődhet a környezeti rehabilitáció tervezése a Szigetközben, a Csallóközben és a bős–nagymarosi projekt más érintett szakaszain – jelentette be tegnap Erdey György, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium jogi szakállamtitkára, aki magyar kormányküldöttség vezetőjeként írta alá Komáromban a közös magyar– szlovák stratégiai környezeti vizsgálat elindításáról szóló megállapodást szlovák partnerével, Gabriel Jencikkel. A vizsgálatot 2009 végére végzik el az uniós vízkeretirányelv vízgyűjtő gazdálkodási terve alapján.
Emlékezetes, miután Magyarország 1989-ben felfüggesztette a nagymarosi, majd a szigetközi munkálatokat, Szlovákia 1992-ben önkényesen terelte saját területére a Dunát, a két fél vitájában a hágai Nemzetközi Bíróság több mint tíz éve, 1997 őszén salamoni döntést hozott. Eszerint Magyarország nem kötelezhető a nagymarosi gát felépítésére, de Szlovákia sem a bősi erőmű lebontására. Ennek oka, hogy Magyarországnak nem volt joga felbontani a két ország 1977-es nemzetközi szerződését, de azt az új környezetvédelmi normáknak megfelelően újra kell értelmezni. Ezért nincs szükség a nagymarosi gátra, és a Szigetközbe több vizet kell juttatni. A részletes megállapodás kidolgozását a bíróság a felekre bízta, megegyezés azóta sincs.
A Horn-kormány a bírósági döntés után visszatért volna a bős–nagymarosi vízlépcső 1977-es szerződéséhez, csak a hatalmas tiltakozások miatt állt el ettől. Az Orbán-kabinet határozottabb politikáját ismét visszarendeződés követte, amikor a Medgyessy-kormány idején a magyar fél két évre egyoldalúan berekesztette az egyezkedést. A Gyurcsány-kabinet környezetvédelmi miniszterei eddig rendre csak ígérték a rendezést.
– A vizsgálat elsődlegesen a szigetközi, csallóközi természeti rehabilitáció műszaki kérdéseit, a Duna hajózhatóságát érinti, nem tartalmazza a károkról és az elmaradt haszonról való egyezkedést – mondta el lapunknak Kovács György, a bős–nagymarosi tárcaközi bizottság titkára. Kiemelte: a cél a környezetvédelmi szempontok érvényesítése, az árvízvédelem megoldása, a Duna vízszintjének növelése mederemeléssel vagy a már egyszer alkalmazott fenékküszöbös duzzasztással. – A tudósok, ökológusok részvételével kezdődő vizsgálat csak előkészíti a szükséges politikai döntéseket, amelyeket legkorábban 2010-ben hozhat meg a kormány, illetve a parlament. A magyar és a szlovák fél végső megállapodására ezt követően lehet számítani – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.