Le kellett állítani a négyes metró alagútjának fúrását, mert a Nemzeti Közlekedési Hatóság felfüggesztette a munkálatokat a Szent Gellért téri alagútépítés engedélyezési hiányosságai miatt – erősítették meg a BKV Zrt.-hez tartozó DBR Metró Projektigazgatóságon Klados Gusztáv operatív projektmenedzser közlését. A szakember az Indexnek nyilatkozva elismerte, az átkötő alagútra a kivitelező Bamco konzorcium nem kért időben engedélyt, emiatt legalább két hónapot halasztódik a beruházás, a Fővám téren pedig a már tavaly ismertté vált kivitelezési problémák miatt további 2-4 hónapos késés várható. A projektigazgatóság szerint a jelenleg 517 milliárd forint értékűre becsült beruházás többletköltségei legkevesebb 600 millió forinttal, rosszabb esetben több mint egymilliárd forinttal nőhetnek.
A négyes metró említett műszaki problémáiról már eddig is hallhattunk, de ma még felbecsülni sem lehet, hogy az építés felfüggesztése milyen hatással lesz a brüsszeli döntéshozókra, akikhez a napokban juttatták el a beruházás uniós pályázatát.
*
Az időközben nyilvánosságra hozott hatásvizsgálat szerint kérdéses lehet a négyes metró hatékonysága, amely harminc év alatt sem térül meg, és egy utas alig több, mint öt percet nyer vele.
A felfüggesztés ügyében lapunk hiába kereste a városháza illetékeseit, Demszky Gábor szabad demokrata főpolgármester nem kívánt nyilatkozni. A Főpolgármesteri Hivatal olyan közleményt adott ki, amely lényegében minden felelősséget elhárít: „A 4-es metró építését a DBR Metró Projektigazgatóság bonyolítja, szakmai kérdésekben – mint a mostani is – a projektigazgatóság szakemberei az illetékesek. A DBR szakemberei most is, mint minden alkalommal, állnak a sajtó rendelkezésére, hogy a 4-es metró építésével kapcsolatos öszszes szakmai kérdéssel kapcsolatban megadják a tájékoztatást. Amennyiben feltétlenül szükségesnek tartja, hogy ebben a kifejezetten szakmai kérdésben politikai kommentár is szülessen, úgy tájékoztatjuk önt, hogy a területért felelős főpolgármester-helyettes a jövő héten tér vissza szabadságáról.”
Az elképesztő válasszal szemben Steiner Pál, az MSZP fővárosi frakcióvezetője kijelentette: skandalum, ami történt. – Sajnálatos, ha Magyarország legnagyobb kiemelt beruházásánál előfordulhat, hogy nem szereznek be időben egy engedélyt. Bízom abban, hogy a beruházás átadásának végső, 2011-es határideje nem kerül veszélybe, ugyanakkor a történteket ki kell vizsgálni, a felelősöket pedig meg kell nevezni – mondta a szocialista politikus, aki szerint az építkezés leállításának körülményeiről a Fővárosi Közgyűlés augusztus végi ülésén tárgyalni kell.
Azt, hogy a balliberális városvezetés ténykedését már a koalíción belül is vitatják, jelzi Lakos Imrének, a fővárosi városüzemeltetési bizottság szabad demokrata elnökének lapunknak adott nyilatkozata. – Az ügy olyan súlyú, hogy azt közgyűlés elé kell terjeszteni – mondta Demszky párttársa. Ám azt nem javasolja, hogy az üggyel már a bizottság foglalkozzon hétfői rendkívüli ülésén. Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője nem csodálkozik az elhibázott metróberuházás újabb botrányán. Emlékeztetett: 2006 végén és 2007 elején személyesen is figyelmeztette a főpolgármestert, hogy vigyázzanak az engedélyezési folyamatra, amelynek hiányosságai megakaszthatnak még egy ilyen hatalmas projektet is.
A DBR Metró Projektigazgatóság szerint várhatóan 2011-ben mégiscsak utazhatunk majd az új metrón. Ezt arra alapozzák, hogy a kivitelezőkkel végül sikerül megegyezni, addig pedig majd más munkálatokat vesznek előre. Klados Gusztáv azonban az Indexnek azt mondta: „a csúszás nem feltétlenül befolyásolja a befejezési határidőt”.
Ismeretes, a nyár elején Várszegi Gyula közlekedési mérnök, valamint Greschik Gyula okleveles mérnök és egyetemi magántanár lapunknak nyilatkozva arra figyelmeztettek: a négyes metróval alapvető bajok vannak pénzügyi, tervezési, szervezési téren egyaránt.
A Magyar Nemzet korábban dokumentumokkal igazolta: az SZDSZ-es Demszky Gábor, aki tizennyolc éve ül a főpolgármesteri székben, ígéreteit tekintve kétharmados kudarcot vallott. A jelenlegi fővárosi MSZP–SZDSZ-koalíció a mai napig hatályos megállapodása így szól: „2010-re befejezzük a négyes metró építését. 2009-ben a Baross térig, 2010-ben a Bosnyák térig jár majd az Etele térről az új metró.”
Kényszerleszállást hajtott végre egy repülőgép a köd miatt Budapesten