Egyelőre áll a metróépítés

Demszky Gábor hiába kezeli kifejezetten szakmai kérdésként a négyes metró legutolsó, egyben legnagyobb botrányát, az építkezés hatósági felfüggesztését, immár a főpolgármester koalíciós társai is vizsgálatot követelnek a felelősök megnevezésére. A munkálatokat a Szent Gellért téri átkötő alagút építési engedélyének hiánya miatt állították le, de a DBR Metró Projektigazgatóság elismerte: a Fővám téri gondok miatt akár féléves is lehet a késedelem, a többletköltségek elérhetik az egymilliárd forintot.

2008. 08. 26. 13:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Le kellett állítani a négyes metró alagútjának fúrását, mert a Nemzeti Közlekedési Hatóság felfüggesztette a munkálatokat a Szent Gellért téri alagútépítés engedélyezési hiányosságai miatt – erősítették meg a BKV Zrt.-hez tartozó DBR Metró Projektigazgatóságon Klados Gusztáv operatív projektmenedzser közlését. A szakember az Indexnek nyilatkozva elismerte, az átkötő alagútra a kivitelező Bamco konzorcium nem kért időben engedélyt, emiatt legalább két hónapot halasztódik a beruházás, a Fővám téren pedig a már tavaly ismertté vált kivitelezési problémák miatt további 2-4 hónapos késés várható. A projektigazgatóság szerint a jelenleg 517 milliárd forint értékűre becsült beruházás többletköltségei legkevesebb 600 millió forinttal, rosszabb esetben több mint egymilliárd forinttal nőhetnek.
A négyes metró említett műszaki problémáiról már eddig is hallhattunk, de ma még felbecsülni sem lehet, hogy az építés felfüggesztése milyen hatással lesz a brüsszeli döntéshozókra, akikhez a napokban juttatták el a beruházás uniós pályázatát.
*
Az időközben nyilvánosságra hozott hatásvizsgálat szerint kérdéses lehet a négyes metró hatékonysága, amely harminc év alatt sem térül meg, és egy utas alig több, mint öt percet nyer vele.
A felfüggesztés ügyében lapunk hiába kereste a városháza illetékeseit, Demszky Gábor szabad demokrata főpolgármester nem kívánt nyilatkozni. A Főpolgármesteri Hivatal olyan közleményt adott ki, amely lényegében minden felelősséget elhárít: „A 4-es metró építését a DBR Metró Projektigazgatóság bonyolítja, szakmai kérdésekben – mint a mostani is – a projektigazgatóság szakemberei az illetékesek. A DBR szakemberei most is, mint minden alkalommal, állnak a sajtó rendelkezésére, hogy a 4-es metró építésével kapcsolatos öszszes szakmai kérdéssel kapcsolatban megadják a tájékoztatást. Amennyiben feltétlenül szükségesnek tartja, hogy ebben a kifejezetten szakmai kérdésben politikai kommentár is szülessen, úgy tájékoztatjuk önt, hogy a területért felelős főpolgármester-helyettes a jövő héten tér vissza szabadságáról.”
Az elképesztő válasszal szemben Steiner Pál, az MSZP fővárosi frakcióvezetője kijelentette: skandalum, ami történt. – Sajnálatos, ha Magyarország legnagyobb kiemelt beruházásánál előfordulhat, hogy nem szereznek be időben egy engedélyt. Bízom abban, hogy a beruházás átadásának végső, 2011-es határideje nem kerül veszélybe, ugyanakkor a történteket ki kell vizsgálni, a felelősöket pedig meg kell nevezni – mondta a szocialista politikus, aki szerint az építkezés leállításának körülményeiről a Fővárosi Közgyűlés augusztus végi ülésén tárgyalni kell.
Azt, hogy a balliberális városvezetés ténykedését már a koalíción belül is vitatják, jelzi Lakos Imrének, a fővárosi városüzemeltetési bizottság szabad demokrata elnökének lapunknak adott nyilatkozata. – Az ügy olyan súlyú, hogy azt közgyűlés elé kell terjeszteni – mondta Demszky párttársa. Ám azt nem javasolja, hogy az üggyel már a bizottság foglalkozzon hétfői rendkívüli ülésén. Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője nem csodálkozik az elhibázott metróberuházás újabb botrányán. Emlékeztetett: 2006 végén és 2007 elején személyesen is figyelmeztette a főpolgármestert, hogy vigyázzanak az engedélyezési folyamatra, amelynek hiányosságai megakaszthatnak még egy ilyen hatalmas projektet is.
A DBR Metró Projektigazgatóság szerint várhatóan 2011-ben mégiscsak utazhatunk majd az új metrón. Ezt arra alapozzák, hogy a kivitelezőkkel végül sikerül megegyezni, addig pedig majd más munkálatokat vesznek előre. Klados Gusztáv azonban az Indexnek azt mondta: „a csúszás nem feltétlenül befolyásolja a befejezési határidőt”.
Ismeretes, a nyár elején Várszegi Gyula közlekedési mérnök, valamint Greschik Gyula okleveles mérnök és egyetemi magántanár lapunknak nyilatkozva arra figyelmeztettek: a négyes metróval alapvető bajok vannak pénzügyi, tervezési, szervezési téren egyaránt.
A Magyar Nemzet korábban dokumentumokkal igazolta: az SZDSZ-es Demszky Gábor, aki tizennyolc éve ül a főpolgármesteri székben, ígéreteit tekintve kétharmados kudarcot vallott. A jelenlegi fővárosi MSZP–SZDSZ-koalíció a mai napig hatályos megállapodása így szól: „2010-re befejezzük a négyes metró építését. 2009-ben a Baross térig, 2010-ben a Bosnyák térig jár majd az Etele térről az új metró.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.