Fúzióba menekülnek a kerozinkrach elől

Átrendezheti a légiközlekedési piacot a magas olajár, a légitársaságok közül azok maradnak talpon, amelyek tőkeerősek, és elviselik a jelentős veszteségeket is. A kisebbek számára valószínűleg nincs más út, mint a csatlakozás a kialakuló óriáscégekhez, olyanokhoz, mint a minap bejelentett brit–amerikai–spanyol együttműködés következtében formálódó erőközpont.

2008. 08. 26. 13:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akár ötven európai légitársaság jelenthet csődöt a nyári vakációk befejeztével – jósolta a minap az egyik brit befektetési ház elemzője. Willie Walsh, a British Airways (BA) vezérigazgatója egyenesen azt nyilatkozta, hogy a légitársaság az eddigi legrosszabb üzleti körülmények között üzemel. Nem véletlen, hogy a piacvezető angliai légicégnél radikális lépésre határozták el magukat: a BA, az American Airlines és a spanyol Iberia aláírta az együttműködési megállapodást. Ennek értelmében a három légitársaság közösen üzemeltet járatokat az Egyesült Államok, Mexikó és Kanada, illetve az Európai Unió, Norvégia és Svájc között. Az együttműködéstől a költségek csökkenését és az utasforgalom bővítését várja a három cég. A vállalatok közlése szerint az együttműködés versenyjogi engedélyezésére vonatkozó kérelmet már benyújtották az Egyesült Államok és az Európai Unió illetékes hatóságainak. A BA és az Iberia egyébként fúziót is tervez, a két vállalat összeolvadása teljes részvénycserével jönne létre. A BA piaci értéke 2,9 milliárd font sterling (5,76 milliárd dollár), az Iberiáé 1,5 milliárd euró (2,36 milliárd dollár). A BA már majdnem tíz éve kisebbségi részvényes az Iberiában, jelenleg 13,15 százalékkal. Az Iberia közvetlenül 2,99 százalékkal részesedik a BA-ban.
A jelenlegi kerozinkrachot fájdalmas, de átmeneti jelenségnek nevezte Szollár Domokos, a Budapest Airport szóvivője. Emlékeztetett, hogy hasonló mélyrepülést átélt már a piac az 1973-as olajválság következében, majd 2001 őszén az Amerikai Egyesült Államok elleni terrortámadás utáni világméretű biztonsági krízist követően. – A légiszállítási piacra jellemző a ciklikusság, a hullámvölgyet törvényszerűen követik a hullámhegyek – fejtegette a szóvivő. A jelenlegi kerozinkrach következtében valószínűleg átalakul a piac. Az átalakulást Szollár hasonlónak nevezte a gépjárműiparnak az ezredforduló idején tapasztalható állapotához, amikor kialakult az iparág mai struktúrája. Eszerint Európában néhány nagy csoport határozza majd meg a piacot, amelyek azonban önálló brandek képében igyekeznek megőrizni a korábbi márkák arculatát. A VW-csoport platformstratégiájának következtében például ugyanarra a műszaki alapra eltérő karakterű márkákat építettek fel. A francia Peugeot és Citroën cég fuzionált, s hasonló tartalmú autókat adnak el más-más márkanéven. A Renault a japán Nissannal kötött házasságot. A Mercedes-Benz gyártója amerikai céget vásárolt, a Chryslert.
– Hasonló folyamatnak leszünk tanúi a következő években a légiszállítási piacon is – vélekedett Szollár Domokos. A British Airwayshez hasonlóan erős csoportot hoz létre az Air France a KLM-mel, a Lufthansa a SwissAirrel és valószínűleg az Austrian Airlinesszal. A kis, nem eléggé tőkeerős cégek elhullhatnak, ha nem csatlakoznak időben valamelyik csoportosuláshoz. Kérdésünkre a szóvivő a Malévvel kapcsolatban azt mondta, hogy a Budapest Airport szurkol a Malévnek, reméli, hogy túljut a most tapasztalható nehézségeken. Különösen annak fényében, hogy a repülőtér-üzemeltető biztos benne: a krízis átmeneti, a repülőgépeknek a jövőben is fel kell szállniuk, az utasoknak el kell jutniuk a célállomásra.
Az olajár jelentős üzemeltetési költségnövekedést okoz a világ légi közlekedésében. Csak az amerikai légitársaságok összesen kétmilliárd dollár veszteséget könyveltek el az első negyedévben, így ennek mérséklése érdekében egyre kevesebb járatot indítanak. Az európai társaságokra is hatással van a kerozin árának folyamatos emelkedése. A diszkont Ryanair, amely a közelmúltban jelentette be Budapestről induló téli járatai egy részének felfüggesztését, még rosszabb helyzetbe került, s akár komoly veszteséggel is zárhatja az évet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.