Akár ötven európai légitársaság jelenthet csődöt a nyári vakációk befejeztével – jósolta a minap az egyik brit befektetési ház elemzője. Willie Walsh, a British Airways (BA) vezérigazgatója egyenesen azt nyilatkozta, hogy a légitársaság az eddigi legrosszabb üzleti körülmények között üzemel. Nem véletlen, hogy a piacvezető angliai légicégnél radikális lépésre határozták el magukat: a BA, az American Airlines és a spanyol Iberia aláírta az együttműködési megállapodást. Ennek értelmében a három légitársaság közösen üzemeltet járatokat az Egyesült Államok, Mexikó és Kanada, illetve az Európai Unió, Norvégia és Svájc között. Az együttműködéstől a költségek csökkenését és az utasforgalom bővítését várja a három cég. A vállalatok közlése szerint az együttműködés versenyjogi engedélyezésére vonatkozó kérelmet már benyújtották az Egyesült Államok és az Európai Unió illetékes hatóságainak. A BA és az Iberia egyébként fúziót is tervez, a két vállalat összeolvadása teljes részvénycserével jönne létre. A BA piaci értéke 2,9 milliárd font sterling (5,76 milliárd dollár), az Iberiáé 1,5 milliárd euró (2,36 milliárd dollár). A BA már majdnem tíz éve kisebbségi részvényes az Iberiában, jelenleg 13,15 százalékkal. Az Iberia közvetlenül 2,99 százalékkal részesedik a BA-ban.
A jelenlegi kerozinkrachot fájdalmas, de átmeneti jelenségnek nevezte Szollár Domokos, a Budapest Airport szóvivője. Emlékeztetett, hogy hasonló mélyrepülést átélt már a piac az 1973-as olajválság következében, majd 2001 őszén az Amerikai Egyesült Államok elleni terrortámadás utáni világméretű biztonsági krízist követően. – A légiszállítási piacra jellemző a ciklikusság, a hullámvölgyet törvényszerűen követik a hullámhegyek – fejtegette a szóvivő. A jelenlegi kerozinkrach következtében valószínűleg átalakul a piac. Az átalakulást Szollár hasonlónak nevezte a gépjárműiparnak az ezredforduló idején tapasztalható állapotához, amikor kialakult az iparág mai struktúrája. Eszerint Európában néhány nagy csoport határozza majd meg a piacot, amelyek azonban önálló brandek képében igyekeznek megőrizni a korábbi márkák arculatát. A VW-csoport platformstratégiájának következtében például ugyanarra a műszaki alapra eltérő karakterű márkákat építettek fel. A francia Peugeot és Citroën cég fuzionált, s hasonló tartalmú autókat adnak el más-más márkanéven. A Renault a japán Nissannal kötött házasságot. A Mercedes-Benz gyártója amerikai céget vásárolt, a Chryslert.
– Hasonló folyamatnak leszünk tanúi a következő években a légiszállítási piacon is – vélekedett Szollár Domokos. A British Airwayshez hasonlóan erős csoportot hoz létre az Air France a KLM-mel, a Lufthansa a SwissAirrel és valószínűleg az Austrian Airlinesszal. A kis, nem eléggé tőkeerős cégek elhullhatnak, ha nem csatlakoznak időben valamelyik csoportosuláshoz. Kérdésünkre a szóvivő a Malévvel kapcsolatban azt mondta, hogy a Budapest Airport szurkol a Malévnek, reméli, hogy túljut a most tapasztalható nehézségeken. Különösen annak fényében, hogy a repülőtér-üzemeltető biztos benne: a krízis átmeneti, a repülőgépeknek a jövőben is fel kell szállniuk, az utasoknak el kell jutniuk a célállomásra.
Az olajár jelentős üzemeltetési költségnövekedést okoz a világ légi közlekedésében. Csak az amerikai légitársaságok összesen kétmilliárd dollár veszteséget könyveltek el az első negyedévben, így ennek mérséklése érdekében egyre kevesebb járatot indítanak. Az európai társaságokra is hatással van a kerozin árának folyamatos emelkedése. A diszkont Ryanair, amely a közelmúltban jelentette be Budapestről induló téli járatai egy részének felfüggesztését, még rosszabb helyzetbe került, s akár komoly veszteséggel is zárhatja az évet.
Most a magyar tudományos élet megújítása ellen indított támadást a Soros-hálózat