Talányok az e-útdíj bevezetése körül

2008. 08. 15. 19:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évek óta késik a megtett úttal arányos díjfizető rendszer bevezetése hazánkban. Az első tervek szerint már jövő január 1-jétől életbe lépett volna a 12 tonnánál nehezebb járművek e-díj-fizetése, azonban a jelenlegi állás szerint legkorábban 2011-re valósulhat meg a rendszer. Ez a késlekedés évente 120–240 milliárd forintot húz ki a költségvetés zsebéből.
A díjszedés első számú célpontja a nemzetközi kamionforgalom, amely ma a környező országok tarifáinál lényegesen olcsóbban biztosítja az áthaladást a fuvarozó cégeknek, ezzel valósággal rázúdítja sztrádáinkra és egyes főútjainkra az átmenő forgalmat. Politikailag kényessé a hazai fuvarozó vállalkozások és a személyautók díjfizetése teszi a rendszer bevezetését.
A kormány az elmúlt években többször is hiába kísérelte meg a díjfizetőrendszer kiépítésére kiírt pályázat végigvitelét. Az ok: nem feltétlenül a legolcsóbb, legkönynyebben bevezethető, ellenőrizhető rendszert keresték, hanem arra törekedtek, hogy háttéralkukat kössenek a lehetséges beruházó-kivitelezőkkel. Beszédes, hogy ahányszor változott a miniszter személye, anynyiszor változott a koncepció, s vonták vissza a tendert.
A jelenlegi elképzelések szerint a kormány használatarányos díjat tervez kivetni a kamionok számára a sztrádákon és a főutakon is. Az autópályák forgalmát viszonylag könnyen ellenőrizhetik a mikrohullámú rendszerek, s bár ezek kiépítése költséges, időigényes, de működésük biztonságos. Ha azonban a főutak forgalmát is ellenőrizni kívánja a megrendelő, a technikai megvalósítás az elektronikus helymeghatározáson alapuló rendszerek felé mozdul el, amelyek működése költséges, kevésbé biztonságos.
A Levegő Munkacsoport elnöke, Lukács András szerint a svájci rendszer lenne a legegyszerűbb, amely határtól határig a fedélzeti adatrögzítő – tachográf – adatai alapján rója ki a díjat az áthaladó kamionoknak. – Uniós támogatással épített utakra nem lehet a Levegő Munkacsoport által javasolt mértékű útdíjat kivetni – ezzel indokolta Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter, hogy miért halasztódik a tehergépkocsik elektronikus útdíjának bevezetése. A Levegő Munkacsoport már másfél évvel ezelőtt eljuttatta a kormánynak álláspontját, amely szerint az új utakat nem uniós pénzből kellene építtetni, hanem a használókkal, nagyrészt a külföldi kamionosokkal kell megfizettetni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.