Évek óta késik a megtett úttal arányos díjfizető rendszer bevezetése hazánkban. Az első tervek szerint már jövő január 1-jétől életbe lépett volna a 12 tonnánál nehezebb járművek e-díj-fizetése, azonban a jelenlegi állás szerint legkorábban 2011-re valósulhat meg a rendszer. Ez a késlekedés évente 120–240 milliárd forintot húz ki a költségvetés zsebéből.
A díjszedés első számú célpontja a nemzetközi kamionforgalom, amely ma a környező országok tarifáinál lényegesen olcsóbban biztosítja az áthaladást a fuvarozó cégeknek, ezzel valósággal rázúdítja sztrádáinkra és egyes főútjainkra az átmenő forgalmat. Politikailag kényessé a hazai fuvarozó vállalkozások és a személyautók díjfizetése teszi a rendszer bevezetését.
A kormány az elmúlt években többször is hiába kísérelte meg a díjfizetőrendszer kiépítésére kiírt pályázat végigvitelét. Az ok: nem feltétlenül a legolcsóbb, legkönynyebben bevezethető, ellenőrizhető rendszert keresték, hanem arra törekedtek, hogy háttéralkukat kössenek a lehetséges beruházó-kivitelezőkkel. Beszédes, hogy ahányszor változott a miniszter személye, anynyiszor változott a koncepció, s vonták vissza a tendert.
A jelenlegi elképzelések szerint a kormány használatarányos díjat tervez kivetni a kamionok számára a sztrádákon és a főutakon is. Az autópályák forgalmát viszonylag könnyen ellenőrizhetik a mikrohullámú rendszerek, s bár ezek kiépítése költséges, időigényes, de működésük biztonságos. Ha azonban a főutak forgalmát is ellenőrizni kívánja a megrendelő, a technikai megvalósítás az elektronikus helymeghatározáson alapuló rendszerek felé mozdul el, amelyek működése költséges, kevésbé biztonságos.
A Levegő Munkacsoport elnöke, Lukács András szerint a svájci rendszer lenne a legegyszerűbb, amely határtól határig a fedélzeti adatrögzítő – tachográf – adatai alapján rója ki a díjat az áthaladó kamionoknak. – Uniós támogatással épített utakra nem lehet a Levegő Munkacsoport által javasolt mértékű útdíjat kivetni – ezzel indokolta Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter, hogy miért halasztódik a tehergépkocsik elektronikus útdíjának bevezetése. A Levegő Munkacsoport már másfél évvel ezelőtt eljuttatta a kormánynak álláspontját, amely szerint az új utakat nem uniós pénzből kellene építtetni, hanem a használókkal, nagyrészt a külföldi kamionosokkal kell megfizettetni.
Újabb osztrák útzár lehetetleníti el a magyar ingázókat