Egyértelmű jelek mutatják, hogy a magyar nemzeti légitársaság többségi tulajdonosának, Borisz Abramovicsnak oroszországi érdekeltsége komoly pénzügyi gondokkal küzd. Az AiRUnion szövetség szerdán Moszkvából induló összes járatát elhalasztotta, mivel adósságai miatt nem tudta feltankolni a gépeket – jelentette az Interfax hírügynökség. A Domogyedovo repülőtéren a tablókon tájékoztatták az utasokat arról, hogy a szövetség mind a 16 szerdai járatának indulását 24 órával elhalasztották. Kedden Krasznojarszkból a KrasAir – az AiRUnion legnagyobb társasága – hét reggeli járata több órás késéssel indult azért, mert a társaság adósságai miatt nem jutottak üzemanyaghoz: a gépek feltöltését
csak azt követően kezdték meg, hogy a KrasAir átutalt a kerozint szállító Szibir Avia Szervisznek kilencmillió rubelt. A Vedomosztyi című üzleti lap forrásai szerint a KrasAir összesen 170 millió rubellel tartozik a Szibir Avia Szervisz cégnek.
Az AirUnion pénzügyi nehézségei nem mai keletűek, ám az, hogy éppen most, és ilyen látványos körülmények között váltak nyilvánvalóvá, amögött bonyolult folyamatok húzódhatnak meg. Ezek között a legmarkánsabb, hogy az orosz állam, amely hosszú éveken át rendelkezett ugyan a holding különböző társaságaiban tulajdonrésszel, de jogainak eddig nem szerzett érvényt, most látványosan aktivizálódott. A különböző cégekben lévő állami tulajdonrészt a Rostechnologii állami korporáció igyekszik egyesíteni. Deák András György Oroszország-szakértő, a Magyar Külügyi Intézet tudományos munkatársa szerint még nem eldöntött, hogy a holdingban lévő állami tulajdon többségi-e, ezért valójában a döntő befolyás megszerzéséért folyik a küzdelem. Az állami tulajdonosnak jól jöhet Borisz Abramovics szorult helyzete, mert a megmentő szerepét játszhatja el.
Az egyáltalán nem világos – vélekedett Deák András György – hogy mindez milyen hatással lehet az Abramovics érdekeltségébe tartozó Malév sorsára. Az biztos, hogy az orosz üzletember fokozottan ügyelt arra, hogy a magyar légitársaságban lévő üzletrésze ne kerüljön be az orosz állami holdingba. A Malév birtoklása ugyanis több más előny mellett repülési jogot jelent Nyugat-Európa országaiba, s így tulajdonosának védelmet jelenthet az orosz állami fellépéssel szemben. Más kérdés, hogy az adóssággal küzdő AirUnion holding résztulajdonosa mennyire képes kisegíteni az ugyancsak nehéz anyagi helyzetbe került magyar nemzeti légitársaságot.
Most a magyar tudományos élet megújítása ellen indított támadást a Soros-hálózat