Adatokat gyűjt a magyar vámhatóság a külföldi rendszámú gépkocsival autózó magyar állampolgárokról, majd ezeket öszszevetik a magyar adóhatóság és rendőrség, illetve a forgalomba helyezést végző állam hatóságainak adataival – mondta el lapunk kérdésére Sipos Jenő, a Vám- és Pénzügyőrség (VPOP) szóvivője. Vagyis az ősszel induló akció nem a befejezése, hanem csak a kezdete lesz a regadó-paradicsomból való kiűzésnek.
A magyar regisztrációs adó a legmagasabb a régióban, főként ennek következtében vált jövedelmező iparággá magyar állampolgárok és cégek számára az, hogy a gépkocsit Szlovákiában helyezik forgalomba, de akadnak más népszerű regisztrációs adóparadicsomok Európában és a kontinensen kívül is. Az EU rendelkezései értelmében nincsen akadálya annak, hogy az egyik tagállam állampolgára a másik területén vásároljon meg bármilyen árucikket vagy szolgáltatást. A gépjármű azonban speciális árucikk, fogyasztói ára nemcsak forgalmi adót tartalmaz, hanem regisztrációs adót is. Ez utóbbi közteher mértékében lényeges eltérés tapasztalható az egyes országok között, ezért egy prémiummárka végső árában sok százezer, akár millió forintos eltérés is tapasztalható – ennyit spórol a gépkocsi tulajdonosa, ha nem Magyarországon helyezi forgalomba az autót. A közúti közlekedésről szóló törvény szerint a belföldön üzemeltetni kívánt, külföldi rendszámmal ellátott jármű forgalomba helyezését a tulajdonszerzést, illetőleg a jármű behozatalát követő legfeljebb 30 napon belül kezdeményeznie kell a jármű belföldi üzemben tartójának. Csakhogy a leleményes magyar vásárló azt is eljátssza, hogy abban az országban lakik, ahonnét a rendszám származik. Ebben segítségére vannak a helybeli vállalkozások, amelyek lakcímet szereznek, céget alapítanak az életszerű ott-tartózkodás alátámasztására.
A magyar államnak nemcsak a kieső százmilliós adóbevételek miatt fontos, hogy véget vessen a rendszámüzletnek, hanem azért is, hogy érvényt szerezzen a „fizessen az igénybe vevő” elvének – mondta Sipos Jenő. A külföldi rendszámmal autózók éppúgy a magyar utat koptatják, a mi környezetünket szennyezik, mint a magyar rendszámmal autózó, és így törvényesen adózó polgárok. Jogos, hogy fizessenek ezért a szolgáltatásért.
A kérdés csak az, hogy milyen módon tudja kikényszeríteni a magyar állam polgáraitól a jogkövető magatartást. A VPOP elsőként Szlovákia társhatóságaihoz fordult a nyár elején a gépjárművásárló magyar állampolgárok és cégek ügyében, mert gyanítható, hogy közülük többen nem laknak vagy nem működnek életvitelszerűen a szomszédos országban. A szlovák társhatóságok most több időt kértek az adatok ellenőrzéséhez, hiszen eddig csak mintegy négyezer vizsgálatot végeztek el, míg becslések szerint több mint tízezer külföldi rendszámú autót hajtanak Magyarországon, és ezek többsége szlovák.
A vámhatóság a nyári turistaszezon levonulását várja – mondta Sipos Jenő. Ősztől a mobil ellenőrző csoportok állítják meg a külföldi rendszámú autókat, és ha magyar állampolgár vagy cég a tulajdonos, akkor kérdéseket tesznek fel arról, hogy milyen célból tartózkodik az illető az év nagy részében külföl-
dön. Az adatokat megosztják az adóhatósággal és a rendőrséggel, illetve a forgalomba helyező ország társszerveivel. Ezeknek a kiterjedt vizsgálatoknak az eredményétől várja a vámhatóság, hogy visszaszorul hazánkban a rendszámüzlet.
Újabb osztrák útzár lehetetleníti el a magyar ingázókat