Ősszel vizsgázik az új menetrend

Bár a BKV sikeresnek tartja az új menetrend bevezetésének első szakaszát, Budapest tömegközlekedésében csak szeptember 6-tól, a tanévkezdés után várhatók jelentős változások. A civilek és a szakszervezetek szerint félő, hogy a súlyos anyagi gondokkal küszködő, katasztrofális műszaki állapotú járműparkot üzemeltető társaság képtelen lesz betartani a tömegközlekedésen valóban javító paraméterkönyvet.

2008. 09. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Forgalmi és műszaki szempontból egyaránt sikeresnek nevezhető a BKV új paraméterkönyvének augusztus 21-i bevezetése, azonban a menetrend kétharmada csak szeptember 6-án lép életbe – jelentette ki tegnap Mihálszky Gábor, a közlekedési társaság vezérigazgató-helyettese. Kiemelte: javulhat az eljutási idő, az új járatok indításával, a régiek összevonásával pedig a város minden pontjáról elérhető lesz valamelyik metróvonal. Az első napon egyébként alig száz panaszt, észrevételt kaptak az utasoktól. A BKV adatai szerint a járműállomány, amelyet egyébként a hatóságok, illetve a cég felügyelőbizottsága is katasztrofálisnak minősített, az első napon jól bírta a terhelést, és a paraméterkönyvben előírtaknak megfelelően, üzemkezdetkor 1235 autóbuszt, 108 trolibuszt, valamint 400 villamost bocsátottak forgalomba. A vezérigazgató-helyettes abban bízik, hogy a tanévkezdés után is biztosítani tudják a járműveket, de tartalékként magáncégeket is bevonnak a munkába.
Vitézy Dávid, a BKV Zrt. felügyelőbizottsági tagja, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint a paraméterkönyv sikere nem feledtetheti, hogy a menedzsment hónapokon át mindent elkövetett a drasztikus járatritkításokért, és a szolgáltatást javító menetrend elfogadtatása kizárólag a lakosság, a szakmai és civil szervezetek, a kerületi önkormányzatok érdeme. – A műszaki állapotok, az alkatrészhiány, a fővárosi és az állami alulfinanszírozás szeptembertől még nagy bajokat okozhat – tette hozzá.
Ezt megerősítette lapunknak Nemes Gábor, a Tömegközlekedési Dolgozók Független Szakszervezeti Szövetsége szóvivője is. – A buszállomány 20 százaléka naponta lerobban, a paraméterkönyv betartásához pedig pénz kell. A főváros vezetői szeptember 30-ra ígérték, hogy leteszik az asztalra a BKV finanszírozási stratégiáját, ám erről még semmit nem tudni, az idő sürget, a szakszervezetek májusban pedig csak felfüggesztették a sztrájkot – emlékeztetett.

Százan ezrek ellen? Botrányos jelenetektől sem mentes az új paraméterkönyv bevezetése Budafokon, ahol napok óta egy eddig ellátatlan területre vitt buszvonal mentén, többek között a megállóépítés megakadályozásával tiltakozik csaknem száz lakó a várható forgalom- és zajnövekedés ellen. Németh Zoltán XXII. kerületi alpolgármester lapunknak elfogadhatatlannak nevezte, hogy egyéni érdekek miatt ezreket zárjanak el a tömegközlekedés lehetőségétől. Hasonló viták voltak korábban a XII. kerületben is, itt azonban sikerült alternatív útvonalat találni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.