Itt valaki nagyot téved

Bizonytalan a hazai turizmus jövője, a legfrissebb statisztikák ugyanis ismét arról szólnak: lejtőn van az ágazat, és a négyszázezer embernek munkát adó szektor kilátásai sem túl fényesek. Az ágazatot felügyelő miniszter szerint viszont a tavalyi után rekordév volt az idei is. A Fidesz azt mondja, a kormány nem ért a turizmus fellendítéséhez.

2008. 10. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Változatlanul optimista a hazai turizmust felügyelő önkormányzati miniszter. Gyenesei István a friss statisztikákra hivatkozva tegnap kijelentette: idén is jól teljesítenek a szolgáltatók, ahogy 2007-ben, amely év egyébként – értékelése szerint – rekordév volt. A kormányszóvivői tájékoztatón az is elhangzott, hogy az idén tapasztalt vendégszámcsökkenés azzal a nemzetközi trenddel magyarázható, miszerint a turisták a korábbi egy hosszabb szabadság helyett több rövidebb utazást tesznek. Vitatja ezt Bánki Erik, az Országgyűlés szakbizottságának elnöke. Felhívta a figyelmet: míg Európa négyszázalékos, Közép-Európa pedig még ennél is magasabb növekedést produkált az utóbbi időben, addig Magyarországon számottevően csökkent a külföldi vendégéjszakák száma. – Gyenesei kijelentései a tárcavezető járatlanságáról tanúskodnak – fogalmazott a fideszes honatya, emlékeztetve arra, hogy a miniszter már a szakbizottsági meghallgatáson is bizonyította: homályos képei vannak a turizmus fellendítéséről. A tárca vezetője tegnap arról is beszélt, hogy a Magyar Nemzeti Bank napokban közzétett devizaforgalmi adatai szerint 2008 első fél évében a Magyarországra látogató külföldiek 1,7 milliárd eurót költöttek turisztikai szolgáltatásokra, ami 11,9 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A megnövekedett költést ugyanakkor az is indokolta, hogy áprilistól jóval erősebb volt a forint az eurónál, tehát az áremeléseken felül még magasabb összeget kellett nálunk fizetniük a külföldieknek.
– A kormány láthatóan nem tud mit kezdeni a helyzettel és nem
tud olyan marketingtevékenységet folytatni, amellyel megállítható lenne a külföldi piacok visszaesése – mondta Bánki Erik, rámutatva: míg 2002-ben kilencmilliárd forintot fordított a kormány reklámcélra, addig 2008-ban ez az összeg kiegészítésekkel együtt is alig érte el az ötmilliárdot. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) havonta megjelenő adatsorai valóban igazolják, hogy lejtőn van a hazai turizmus, a korábbi évekhez képest ugyanis jóval kevesebb külföldi jön hozzánk pihenni, holott az ágazat kasszáját háromnegyedrészt ők gazdagítják. Ráadásul a magas forgalmi adóval és a duplájára nőtt üzemelési költségekkel sújtott szállodák és vendéglők immár válságban vannak. Néhány vállalkozásban már most létszámleépítésekre kényszerülnek, miután fejlesztésekre már jó ideje nem futja.
A tegnap megjelent legfrissebb KSH-adatok is ezt támasztják alá. A 2008. január–augusztusi időszakról szóló kimutatás szerint ugyanis a külföldi és a belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma összességében nem változott. Ebből az látszik, hogy mivel a külföldi vendégek száma már tavaly is elmaradt a korábbiaktól, így idén is az üdülési csekkel támogatott belföldi vendégforgalom mentette meg a hivatalos adatokat. A szálláshelyek bevétele ezzel együtt folyó áron mindössze egy százalékkal emelkedett az első nyolc hónapban. Így az áremeléseket, az erős forint hatását és az inflációt is tekintetbe véve valójában veszteséget halmoznak idén a szállodák.
A KSH azt is közölte: nyár végéig a hat legnagyobb küldő ország közül Németországból, Ausztriából, az Egyesült Államokból és Olaszországból érkeztek hozzánk kevesebben, míg Nagy-Britannia és Románia esetében bővült a forgalom. A Balaton sem jeleskedett az idén, a magyar tengernél eltöltött vendégéjszakák száma ugyancsak kevesebb, mint tavaly, Budapesten pedig stagnált a forgalom.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.