Jogsértés megállapítása nélkül zárult az eljárás, amely a kereskedelmi törvény megsértésének gyanújával indult tavaly a Tesco-Global Áruházak Zrt. ellen – döntött a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Az eljárást kezdeményező magyar családi vállalkozás több tíz millió forintos befektetés után, négy éven keresztül szállított mosóport a lánc három országban lévő üzleteibe, s csaknem egymilliárdos forgalmat bonyolított le a Tescóval. Kalmárné Kádár Zsuzsa ügyvezető elmondta: többször tapasztalták, hogy a hipermarketlánc megszegi a megállapodást, s etikátlanul nyomást gyakorol a beszállító szerződés szerinti áraira. Az árat és a berendelt áru mennyiségét alkalmanként drasztikusan lenyomta a Tesco, s az eredetihez képest alacsonyabb minőségi követelményeket szabott meg, amellyel a saját profitját növelte tovább – állítja a károsult. A hibákért a magyar cég felelt, így a nekik kiszámlázott kötbér, a bruttó áruérték-levonások végül megborították a vállalkozás fizetőképességét, amely decemberben csődbe is ment. – A multiáruházláncok törvénytelenségek révén is megőrzik profithányadukat, miközben ellehetetlenítik a kiszolgáltatott beszállítót – jelentette ki Kalmárné.
A versenyfelügyeleti eljárást a Tesco egész szerződéses rendszerére kiterjesztették. Mihálovits András, a GVH szóvivője elmondta: a Tescót folyamatosan tájékoztatták a vizsgálat állásáról, mire a multicég maga vállalta, hogy beszállítói szerződéseinek visszáruzásra és kötbérezésre vonatkozó előírásait átalakítja. Kérdésünkre, hogy ennek híján, a hazai törvények szerint járt-e volna büntetés a Tescónak, Mihálovits András nem cáfolta: a Tesco szerződéseiben – ennélfogva a beszállítókkal tanúsított gyakorlatában – bizony talált kivetnivalót a versenyhivatal.
Noha ez volt az első olyan precedens vizsgálat, amelyet egy hazai cég indítványozott egy multinacionális kereskedelmi vállalat ellen, a csődbe ment vállalkozó mégsem elégedett az eredménnyel. – Elképzelésünk sincs, a GVH-t mi motiválta arra, hogy a Tesco elképesztő magatartására kompromisszumos megoldást fogadjon el – fakadt ki lapunknak Kalmárné Kádár Zsuzsa. Elmondta: az erőfölénnyel való visszaélés gyanújával tett bejelentésében azt is kifogásolta, hogy a Tesco olyan feltételeket szabott utólag, amelyek csak az ő érdekeit szolgálták, illetve olyan költségeket hárított át a cégre, ami valójában a kereskedő üzleti érdekeit szolgálja. Így például a már sokat emlegetett polcpénz, reklám és más jogcímeken beszedett sarcok jogosságát is vizsgálnia kellett volna a hivatalnak. Erről azonban a lezárt vizsgálat jegyzőkönyve még csak említést sem tesz.
– Elégedettek vagyunk az eredménnyel, mivel a szállítókkal közösen alakítjuk ki a szerződéseket, így mindenkinek előnyére szolgál majd a vállalásunk – közölte lapunkkal Häckl Mónika, a Tesco szóvivője, a konkrét esetet ugyanakkor nem kívánta kommentálni.
Bánki Erik: Magyarország meg tudja csinálni! - videó