Ilka kontra Milka: háború a piacért

A Fővárosi Bíróság is elutasította tegnap annak a magyar cégnek a bejegyzési kérelmét, amely Ilka Rudolf néven hazai alapanyagokból és gyártótól származó hungaricum túródesszertet dobna piacra. A Milka márkanevet birtokló Kraft Foods Schweiz Holding AG ugyanis megtorpedózta az ötletet, mondván: az átlagvásárló összetévesztheti a két cég termékeit.

2008. 11. 21. 20:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ilka kontra Milka néven vonult be a köztudatba az a szabadalmi pereskedés, amelynek első tárgyalása tegnap volt a Fővárosi Bíróságon. A taláros testület döntése nyomán az Ilka és Társa Bt. még mindig nem dobhatja piacra hungaricum túródesszertjét, miután a magyar kisvállalkozás kezdeményezését a Milka termékeket birtokló Kraft Foods Schweiz Holding AG már kétszer megakadályozta a szabadalmi hivatalnál.
A cégtulajdonos pécsi testvérpár 2005-ben határozott úgy, hogy létrehozzák a maguk túrórudiját, vagyis az Ilka Rudolfot. A tulajdonosok vezetéknevét márkanévként felhasználó túródesszertből akkor százezer darabot le is gyártottak. A küllemében többször is megváltoztatott termék ugyanakkor amiatt nem került mindmáig a boltokba, mert a szabadalmi hivatal az Ilka Rudolf védjegybejegyzését eddig minden alkalommal elutasította. A hazai próbálkozásra ugyanis idejekorán lecsapott a Milka márkát tulajdonló Kraft Foods és megtámadta a bejegyzési kérelmet, mondván: az átlagvásárló könnyedén összetévesztheti a két cég termékeit.
A Kraft ugyanis úgy véli, a magyar túródesszert vizuálisan a Milka hasonló termékeire emlékeztet, Ilka Rudolf elnevezése pedig szintén összetéveszthető a csupán kezdőbetűjében eltérő márkájú Kraft-édességekkel. Ez alól pedig a jogi képviselő szerint az sem ad felmentést, hogy családnevüket használnák fel az új desszert tulajdonosai.
– Azért fordultunk a Fővárosi Bírósághoz, mert a védjegybejegyzést kétszer is elutasították, ráadásul közben a Milka is megjelent a boltokban saját túrórudijával – mondta lapunknak Ilka Gábor, az Ilka és Társa Bt. képviselője. – Az általunk kínált termék nem lila, hanem zöld színű csomagolást kapott, nincs rajta semmilyen állatfigura és a neve is csupa nyomtatott nagybetűvel szerepel – védte az eljárásban kifogásolt elemeket. A Fővárosi Bíróság tegnap mégsem adott zöld utat a hazai találmánynak, Ilka Gábor azonban közölte: a döntésbe nem nyugodnak bele, s fellebbezni fognak. Hangsúlyozta ugyanis, hogy termékükkel nem a Kraft márkáira akarnak ráakaszkodni, hanem a családnév adta lehetőséget és a humort kihasználva, egy hungaricumnak számító deszszerttel hódítanák meg a túrórudik feltörekvő piacát.
A népszerű termék ugyanis 17 milliárd forintot meghaladó éves forgalmával toronymagasan uralja hazánkban a hűtött szeletes édességek kategóriáját, mennyiségben 77, értékben 67 százalékos piaci részesedéssel – derül ki a Nilesen piackutató vállalat adataiból.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.