Ilka kontra Milka néven vonult be a köztudatba az a szabadalmi pereskedés, amelynek első tárgyalása tegnap volt a Fővárosi Bíróságon. A taláros testület döntése nyomán az Ilka és Társa Bt. még mindig nem dobhatja piacra hungaricum túródesszertjét, miután a magyar kisvállalkozás kezdeményezését a Milka termékeket birtokló Kraft Foods Schweiz Holding AG már kétszer megakadályozta a szabadalmi hivatalnál.
A cégtulajdonos pécsi testvérpár 2005-ben határozott úgy, hogy létrehozzák a maguk túrórudiját, vagyis az Ilka Rudolfot. A tulajdonosok vezetéknevét márkanévként felhasználó túródesszertből akkor százezer darabot le is gyártottak. A küllemében többször is megváltoztatott termék ugyanakkor amiatt nem került mindmáig a boltokba, mert a szabadalmi hivatal az Ilka Rudolf védjegybejegyzését eddig minden alkalommal elutasította. A hazai próbálkozásra ugyanis idejekorán lecsapott a Milka márkát tulajdonló Kraft Foods és megtámadta a bejegyzési kérelmet, mondván: az átlagvásárló könnyedén összetévesztheti a két cég termékeit.
A Kraft ugyanis úgy véli, a magyar túródesszert vizuálisan a Milka hasonló termékeire emlékeztet, Ilka Rudolf elnevezése pedig szintén összetéveszthető a csupán kezdőbetűjében eltérő márkájú Kraft-édességekkel. Ez alól pedig a jogi képviselő szerint az sem ad felmentést, hogy családnevüket használnák fel az új desszert tulajdonosai.
– Azért fordultunk a Fővárosi Bírósághoz, mert a védjegybejegyzést kétszer is elutasították, ráadásul közben a Milka is megjelent a boltokban saját túrórudijával – mondta lapunknak Ilka Gábor, az Ilka és Társa Bt. képviselője. – Az általunk kínált termék nem lila, hanem zöld színű csomagolást kapott, nincs rajta semmilyen állatfigura és a neve is csupa nyomtatott nagybetűvel szerepel – védte az eljárásban kifogásolt elemeket. A Fővárosi Bíróság tegnap mégsem adott zöld utat a hazai találmánynak, Ilka Gábor azonban közölte: a döntésbe nem nyugodnak bele, s fellebbezni fognak. Hangsúlyozta ugyanis, hogy termékükkel nem a Kraft márkáira akarnak ráakaszkodni, hanem a családnév adta lehetőséget és a humort kihasználva, egy hungaricumnak számító deszszerttel hódítanák meg a túrórudik feltörekvő piacát.
A népszerű termék ugyanis 17 milliárd forintot meghaladó éves forgalmával toronymagasan uralja hazánkban a hűtött szeletes édességek kategóriáját, mennyiségben 77, értékben 67 százalékos piaci részesedéssel – derül ki a Nilesen piackutató vállalat adataiból.
Bánki Erik: Magyarország meg tudja csinálni! - videó