Elmarad az év végi dínomdánom

Napokon belül kezdődik a hazai vállalatoknál az óévbúcsúztató szezon, azonban a gazdasági válság és a horribilis működési költségek miatt az idén csak nagyon szerény dínomdánomra készülnek a cégek. A lapunk által idézett felmérésekből kiderül: még a multik is a spórolás jegyében karácsonyoznak, a magyar kisvállalkozások háromnegyedének pedig nemhogy pénze, de oka se nagyon van az ünneplésre.

2008. 12. 11. 8:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Létszámcsökkentést tervez a hazai vállalatok húsz százaléka a mostani nehéz gazdasági helyzetben, míg minden harmadik cégnél a bérek befagyasztása és a bónuszjuttatások csökkentése várható az év végén – derült ki a Hewitt tanácsadó cég felméréséből. A közelgő ünnepi időszakban tehát nemhogy bőkezű ajándékozásra, de sok helyütt már arra sincs keret, hogy megjutalmazzák a dolgozókat, vagy költséges programokkal búcsúztassák az óévet. A válság okozta pénzügyi bizonytalanság sem ösztönzi a cégeket a nagylelkű ünnepi adakozásra. Noha az üzleti életben komoly hagyományai vannak, a legtöbb cég már a partnereknek szánt ajándékokon is spórol. Becslések szerint ebben az évben a korábbi összegek csupán harmadát költik reprezentációra a magyarországi vállalatok.
Az idén a nagy társaságok egyharmada vásárol csak nagyobb tételben karácsonyi reklámajándékot – közölte a Promo Direkt piackutató cég friss, háromezer vállalat év végi szokásait vizsgáló felmérésében. Nagyon szűk azoknak a köre a félmilliárd forintnál nagyobb éves bevételt elérő társaságok közül, akiknél az ajándékokra szánt öszszeg eléri az ötszázezer forintot, a többségnél inkább az évről évre csökkenő, összesen százezer forint körüli keret a jellemző. A néhány fős kisvállalkozások háromnegyedénél viszont már arra sem jut pénz, hogy szerényebb vacsorával búcsúztassák az óévet – derült ki a felmérésből. Így az eddiginél is rosszabb helyzetbe kerültek azok a cégek, amelyek az üzleti élet szereplőinek év végi igényeit szolgálják ki. Az ajándéktárgyak körüli spórolás például megint a hazai kereskedelmen csapódik majd le, nem kímélve a csomagküldőket sem, míg az elmaradó ünnepi rendezvények a partik szervezésével foglalkozó cégek, valamint a vendéglősök zsebéből húzzák ki a forintot.
A kormány intézkedései már tavaly hazavágták a piacot, nagyjából harmadára csökkentek ugyanis a megrendelések 2007-ben, amikor főleg a kis társaságok maradtak el
– mondták a lapunk által megkérdezett rendezvényszervezők, akik ebben az időszakban termelik meg bevételük 40-50 százalékát. Úgy tudjuk, már tavaly is megtizedelődött a partifelelős vállalkozások száma, s a „szóródás” az idei szezon után folytatódik. A válság októberi kirobbanása óta már több társaság is visszavonta a 200-300 fős karácsonyi rendezvényre szóló megrendeléseket, s úgy tűnik, legfeljebb a multitársaságoknál maradnak a hagyományos, száz fő körüli vacsorák. Sőt, a bank- és pénzügyi szektorban, az állami szférában is több olyan társaság van, amely egyáltalán nem rendez ünnepséget, nehogy kivívja az ügyfelek, részvényesek ellenszenvét. Így a rendezvényszervezők becsült vesztesége százmillió forintra rúg.
Az év végi ünneplés eddig a vendéglátósoknak is hozott pénzt a konyhára, a fővárosban fejenként és átlagosan 8-10 ezer forintos megrendelések rengeteg étteremnek jelentettek évek óta biztos forrást. Az idén azonban mindenki érzi a cégek spórolását, ami újabb nehézségeket okoz majd az 57 ezer vendéglátós számára – mondta el lapunknak Háber Tamás, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke. A szakember kifejtette: a korábbiakhoz képest országosan már tavaly 60 százalékra zuhant az éves forgalom. Az elmúlt időszakban tapasztalható, összességében 25-30 százalékos költségnövekedést így a vendéglátás csak kis részben tudta áremeléssel pótolni, ami a takarékos gazdálkodás mellett is az árrés szűkülését, egyre több csődbe ment vállalkozást eredményezett. A spórolás miatt az ünnepi időszakban több tíz millió forinttól esnek el a szolgáltatók. Az elmaradt bevétel pedig elmaradó adóforintokat is jelent – summázta az elnök.
Ugyanez a jelenség várható az utaztatók körében is, akik az üzleti turizmus területén már hónapok óta érzik a visszaesést. Ahogy azt egy lapunknak név nélkül nyilatkozó budapesti irodatulajdonos elmondta: míg korábban mindig volt egy meghatározott számú ügyfélkörük, akik több százezres jutalomutakkal, vidéki vagy külföldi kiruccanással köszöntötték a partnereket, addig e kör az idén legfeljebb üdülési csekket vagy más, olcsóbb szolgáltatást ajándékoz. Az év végi megrendelésekre szakosodott irodák működését az elmaradó téli utak alapjaiban rengetik meg, így biztos, hogy jövőre az ideinél még több turisztikai cégre várnak fizetési nehézségek.
A gazdasági válság tovagyűrűző hatásai tehát az ünnepi időszakban is sötétebbre festik jó néhány szolgáltató kilátásait, és az érintettek szerint félő, hogy a visszaesés nem átmeneti, a spórolás a jövő év végéig is kitart. Emiatt számos szolgáltató válhat feleslegessé a piacon, fokozva a munkanélküliséget.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.