Kikopik az éttermekből a magyar gasztronómia

Jóllehet, a karácsony hagyományosan családi ünnep, az éttermi vendéglátásban is egyre nagyobb szerepet kap az alkalmi menüsor. Magyarországon évszázados tradíciók alapján áll össze az ünnepi asztal, ám egyre nehezebben kaphatunk hozzá az üzletekben jó minőségű alapanyagot. A szakemberek most arra keresik a megoldást: miképpen juthatnának el a magyar agrártermékek a földtől a hazai éttermek asztaláig.

2009. 01. 03. 21:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyenesen katasztrofális a magyar gasztronómia helyzete, ami főként a silány alapanyagoknak köszönhető – vallják a lapunk által megkérdezett vendéglátósok. A probléma gyökerét a szakemberek abban látják, hogy a termékeket fogyasztói áron szerzik be az üzletek, így húsz-harminc százalékos hátrányban vannak az uniós országokhoz képest. A szakma évek óta figyelmeztet arra is, hogy korlátozni kellene a multiáruházak további terjeszkedését, mert ez a jelenség nem szolgálja gazdaságunk fejlődését, ráadásul a kiskereskedőt illető nyereséget is besöprik.
A tradicionális konyha a csarnokokba és a piacokra szorult vissza. Nincs ugyanakkor hazai gasztronómia magyar alapanyag nélkül, ezért az éttermesek azt szorgalmazzák, hogy a kistermelők minőségi termékei minél rövidebb úton, közvetlenül kerüljenek be a vendéglátásba. A termelők viszont a kereskedők hálójából képtelenek szabadulni – vélik a gasztronómusok. Egységes vélemény szerint olyan szabályozás kellene hazánkban, amelyik védi, ezáltal újra termelésre serkenti az őstermelőt. Jó példaként említették Ausztriát, ahol az üzletek nyolcvan százalékban regionális termékkel dolgoznak – ebből harminc százalék biotermék, és csak húsz százalék az import.
Nyugati szomszédunk egyébként máris vonzóbb a magyar étterem-tulajdonosok szemében. Jó néhány vendéglős ugyanis inkább a Lajtán túl szerzi be a szükséges alapanyagot, mert, mint mondják, ott jobb minőségű terméket kapni, ráadásul olcsóbban. – Egyes sajtféleségeknél például kilónként 400-500 forintot spórolnak a beszerzők, de ugyanez a helyzet a zöldségeknél, gyümölcsöknél. Az argentin bélszín akár egy ezressel is olcsóbb az osztrák henteseknél kilónként, arról nem beszélve, hogy ott mindig kapunk friss báránygerincet, pácolt csülköt jó áron – mondta Szabó László győri étterem-tulajdonos a Magyar Nemzetnek. Megtudtuk: nemcsak a különleges alapanyagokban nagyobb a választék és jobb az ár, a minőség, hanem olyan hagyományos húsáruknál is, mint például a sertés. – Szállítási költségekkel együtt is megéri akár naponta kijárni – összegezte Szabó László, hozzátéve, hogy a határ közeli megyékben ez mára általános jelenség, de a fővárosból és más régiókból is tud olyan vendéglősökről, akik egymással összefogva inkább Ausztriában pakolják tele a kosarukat.
A fenti jelenség ellenére a patrióta étterem-tulajdonosok sürgetik, hogy újra találjon egymásra a magyar mezőgazdaság és élelmiszeripar, valamint a vendéglátás. Hiszen, mint mondják, olyan magyar étel, mely nagyanyánk ízeit idézi, csak honi földben termett alapanyagból az igazi. December elején ezért a Károly Róbert Főiskolán hívták össze hagyományteremtő céllal azt a konferenciát, amelynek résztvevői felelevenítették a régi a Kárpát-medencei ízek patináját és jelentőségét, és együtt keresték a megoldást arra, hogy miként lehetne visszavinni a hazai tájjellegű terményeket a vendéglők asztalaira. A felhasználókat képviselő Magyar Vendéglátók Ipartestülete azt sürgeti, hogy alakuljon egy nagybani piac a magyar mezőgazdasági kistermelők részére, ahol hiteles származási bizonylattal kizárólag hazai termékeket lehetne forgalmazni. Felvetődött a nagykereskedelmi központok létrehozásának a lehetősége is, amelyek a termékek könnyebb piacra jutását és az európai élelmiszer-nagykereskedelembe kapcsolását segíthetnék elő.
A következő időszak feladata az is, hogy a kihalófélben lévő háztáji gazdaságokat újraélesszék, és elősegítsék: a minőségi termék-előállítók közvetlenül válhassanak a vendéglátás beszállítóivá, a közvetítő szervezetek kiiktatásával. Mindez azt szolgálná, hogy mielőbb kialakulhasson változatos kínálattal a regionális vendéglátás és létrejöjjenek a borutak mintájára a gasztronómiai utak is. Az érintettek szerint az agráriumot és a turizmust felügyelő önkormányzati minisztériumok között tárca közi bizottságot kell alakítani, azzal a feladattal, hogy felülvizsgálja a vonatkozó jogszabályokat.
– A szabályozással nincsenek komoly problémák, hiszen jelenleg is megtehetnék a gazdák, hogy előállítják a környékbeli vendéglátók igényeinek megfelelő mennyiséget, ez csak azon múlik, hogy azok átveszik-e – mondta lapunknak Mikula Lajos, a Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetségének elnöke. A vendéglősök – tette hozzá – nyitott kapukat döngetnek, mert az igényt a gazdák is ismerik, s konkrét lépéseket tettek az ügy érdekében. Ahhoz, hogy egy ilyen rendszer működjön, előbb meg kell szervezni a gazdákat, akik hajlandók az elején a minimális befektetésre, s megteremteni a bizalmat, vagyis betartani a vendéglősök felé vállalt kötelezettségeiket. Másrészt pedig a vendéglősök részéről lenne szükség arra a felismerésre, hogy a minőséget meg kell fizetni – mondta Mikula Lajos.
A vendéglátással foglalkozók szerint ugyanakkor felül kellene vizsgálni a magyar élelmiszertörvényt is, amely egy általános, a gyakorlatban néhol betarthatatlan követelményrendszert támaszt. A „kicsik” a maguk által termelt és feldolgozott termékek értékesítéséből a drága technológiai beruházásokat nem tudják kitermelni. Ahhoz tehát, hogy a háztáji termékek megjelenhessenek a vendéglátásban, a szokásosnál enyhébb és kedvezőbb elvárásokat kell támasztani velük szemben. – Manapság sehol nem lehet találni tradicionális, keményfás füstöléssel készített árut. Nem is tudjuk, mennyi mérget eszünk meg a mostani gyorspácokban, kémiai húspuhító anyagokban – hoz fel egy példát ezzel kapcsolatban Berkes Gyula, egy fővárosi étterem tulajdonosa. Az érintettek azt is szeretnék, ha a kiemelkedő minőségű magyar élelmiszer-ipari és gasztronómiai termékek védjegyoltalom alá kerülnének. Így az Újházy-tyúkhúslevest vagy a szegedi halászlét nem lehetne zacskóban, szárítva értékesíteni. Indokolt volna a közvetlen beszállítók állami támogatása is annak érdekében, hogy a minőségi hazai termék ne keveredjen a silányabb importáruk közé. „A magyar bárányt exportáljuk Olaszországba, és nekünk Új-Zélandról kell behozni, hogy a vendégnek jó minőséget tudjunk adni” – jegyezte meg a szakember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.