Tavaly katasztrofális évet hagyott maga mögött az amerikai napilappiac: több ezer állás megszűnt, drasztikus költségcsökkentő intézkedésekre került sor, a Los Angeles Timest is tulajdonló Tribune Company kiadó csődbe ment. A 145 éves Seattle Post-Intelligencer című újság pedig hamarosan megszűnik, hacsak meg nem veszi valaki.
A címlapon közölt hirdetés azonban csupán rövid távú megoldást jelenthet a kieső bevételek pótlására az olyan újságok számára, mint a The New York Times, amely 2007-ben helyeztette át szerkesztőségét egy új, 57 emeletes komplexumba, a New York Times épületbe. A patinás napilap tulajdonosai akkor még nem sejthették, hogy a milliárdokba kerülő költözködés a gazdasági válság begyűrűzése miatt végül rossz döntésnek bizonyul. Az adósságokat felhalmozott újságnak rengeteg pénzébe kerül az épület működtetése, a más cégeknek bérbe adott irodák sem fedezik a költségeket. Amerikai médiaértesülések szerint jelentős létszám-leépítési hullám vár a The New York Timesra, amelynek tulajdonosai megválhatnak The Boston Globe című kiadványuktól, illetve a Boston Red Sox baseballcsapatban szerzett részvényeiktől is.
A szakértők a hirdetési piac pangásával és a hírportálok népszerűségével magyarázzák a napilapok olvasottságának zuhanását. A The New York Times saját on-line változatán is ingyenesen olvashatók a lap írásai. Mint az a Nielsen Online kutatóvállalat nemrég napvilágot látott jelentéséből kiderül, az Egyesült Államokban a tíz legolvasottabb napilap honlapjának látogatottsága egy év alatt 16 százalékkal megnőtt. A The New York Times website-ját decemberben 18,2 millióan látogatták meg, a USA Today honlapját 11,4 millióan. A legnagyobb növekedést a New York-i Daily News website-ja produkálta, egy év alatt 99 százalékkal nőtt a látogatottsága. A jelentésből kiderül az is, hogy a hagyományos napilappiac gondjaival ellentétben az emberek igénylik a híreket, de az internetböngészés kényelmesebb és szelektívebb tájékozódást biztosít számukra. A Nielsen Online egyébként megállapította, hogy az átlagos amerikai internetező havonta 59 alkalommal csatlakozik a világhálóhoz, 2353 weboldalt látogat meg, egy adott oldalon átlagosan 55 másodpercet tölt.
Az újságolvasási szokások megváltoztak, először a délutáni lapok iránti érdeklődés szűnt meg, most pedig az interneten kereshetünk alternatív hírforrásokat – nyilatkozott lapunknak Kenneth D. Wald. A Floridai Egyetem politológusa elmondta, „az internetes hírportálok robbanásszerűen elszaporodtak, de ez a minőségi újságírás rovására ment. A legtöbb on-line újságíró nem szakképzett, sokszor híresztelések alapján közölnek tényeket, forrásaikat nem ellenőrzik. A szűrőmechanizmusok, amelyekre egykoron számíthattunk, már nem úgy működnek, mint régen”. Kenneth D. Wald emlékeztetett arra az e-mailen terjesztett állításra, miszerint Barack Obama mozlim vallású. Mind mondja, a híresztelést az amerikaiak tíz százaléka elhitte.

Már ügyészségi ellenőrzés mellett zajlik a nyomozás Márki-Zay Péter főtérfelújítási botrányában