Barack Obama, az internet bajnoka

Amint Franklin D. Roosevelt a rádió, John F. Kennedy pedig a televízió nyújtotta lehetőségeket aknázta ki, úgy vált Barack Obama az internet bajnokává. Az új amerikai elnök már tavalyi választási hadjárata során is bizonyította, hogy az internet az egyik leghatékonyabb kommunikációs csatorna. Ennek lehetőségeit kívánja immáron elnökként is kiaknázni, többek között egy felfrissült kormányzati portál létrehozásával, az információ szabad áramlásának engedélyezésével és az állampolgárok döntéshozatali folyamatokba való bevonásával.

2009. 03. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Észtország lehet a példa. Amerikai médiaértesülések szerint a Fehér Ház elsősorban Észtországtól kíván ötleteket kérni arról, hogyan működik az úgynevezett e-kormányzás. A balti államban ugyanis évek óta az interneten keresztül szavaznak és fizetnek adót az állampolgárok. Az észt személyazonosító kártya nemcsak hordozójának azonosítására alkalmas, hanem minden elektronikus környezetben hasznosítható: iratokat lehet vele titkosítani, és digitális aláírást tesz lehetővé, ami jogilag is kiváltja a kézi aláírást. Észtországban mind a rendőrség, mind az iskolák részesei a digitalizált világnak. Minden rendőrautó rendelkezik például számítógéppel és internet-hozzáféréssel, a gépjárművek pedig egy központi adatbázissal vannak folyamatos összeköttetésben. (K. Z.)


Egy olyan embertől, mint Barack Obama, aki a technológia szerelmesének és Blackberry-függőnek vallja magát, talán nem hangzik meglepően az, hogy az internet segítségével kíván nyitott és átlátható kormányzást kialakítani. A Whitehouse.gov-ra, a Fehér Ház hivatalos honlapjára kattintva virtuálisan is érezhető az a változás, amelyet Obama elnöksége jelent elődje, George W. Bush kormányzásához képest. A website-on megjelenik az, amit az amerikai állampolgárok a tavalyi választási hadjárat során már megtapasztalhattak: az egyszerű, de annál hatékonyabb kommunikáció. A website internetezőbarát és áttekinthető, nyitóoldalán maga az elnök köszönti rövid beszédével az odalátogatót, ebben ismerteti az elmúlt hét legfontosabb mozzanatait. Az élő televíziós beszédek kora talán még nem járt le, de az internetbeszédek érája ezzel beköszönt.
Míg korábban a Bush-kormány kifejezetten arra törekedett, hogy a kormányzati honlap teljes tartalmára az internetes böngészők segítségével ne lehessen rákeresni, addig a mostani adminisztráció a teljes átláthatóságot tartja szem előtt. Barack Obama nem csupán Új Média elnevezésű médiacsoportot alakított a Fehér Házon belül, hanem létrehozta az Egyesült Államok technológiai főigazgatójának posztját is. A pozíciót az a Vivek Kundra tölti majd be, aki Washington D.C. hivatalos portáljának átalakításáért is felelős volt. A dc.gov honlapon egyebek között lehetővé tette bűnözési statisztikák keresését a főváros egy-egy körzetében. A Fehér Ház Új Média-csoportjának igazgatója pedig Macon Philips lett, aki külön blogot (internetes naplót) hozott létre, hogy az elnök és stábja „összeköttetésbe kerüljön a nemzettel és a világgal”. Az elnöki portál majdnem teljes tartalma elérhető lesz, a blog az elnöki események, beszédek és rendeletek megjelenítését szolgálja majd.
Az amerikai kormányzat birtokában található információk nyilvánosságra hozatalát szorgalmazó szervezetek üdvözölték Obama lépéseit, aki beiktatása után rögtön elkötelezte magát az információ szabad áramlása mellett. A jogvédő csoportok szerint az új elnök hozzáállása eltér az előző kormány gyakorlatától. 2001. szeptember 11. után ugyanis John Ashcroft, a Bush-adminisztráció első igazságügy-minisztere arra utasított minden kormányzati szervet, hogy csak abban az esetben adjanak ki információt, ha már minden lehetőséget, köztük a jogi lépéseket is felhasználták az információ viszszatartására.
Obama ezzel szemben minél több fórumon igyekszik bevonni az állampolgárokat a döntéshozatali folyamatokba, így bizonyos kérdésekben online szavazásokat „írnak ki”, más ügyekben pedig ötleteikkel, javaslataikkal halmozhatják el az elnöki portált a szavazók. Az ötlet nem új, hiszen tavaly a választási hadjárat idején a világháló segítségével olyan kampányt indított Illinois állam volt szenátora, amelyre elemzők szerint korábbi demokrata párti hadjáratok során nem volt példa. Barack Obama alulról szerveződő, az egész nemzetre kiterjedő, az ország legkülönbözőbb területeiről rengeteg embert mozgósító kampányt folytatott. A központból, felülről irányított választási hadjárat helyett Obama kampányát egyének, egyszerű emberek építették fel, akik az interneten a MyBarackObama nevű honlapon ismerkedtek meg a színes bőrű jelölt programjával. Obama „hadseregének” tagjai több mint 1800 videót készítettek és töltöttek fel a YouTube videómegosztó site-ra, és ők maguk kampányoltak, kopogtattak az ajtókon, és rendeztek házibulikat Obama nevében. Az internet révén végül több mint félmilliárd dollárt sikerült összegyűjteni több mint hárommillió adományozótól. A november eleji végső megmérettetésben – ahol John McCain republikánus párti jelölt volt az ellenfél – az Obamára szavazók 25 százaléka valamilyen formában a világhálón ismerkedett meg először a kenyai származású politikussal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.