A gyógyszerészszakma elégtétele

Mihálovits András
2009. 06. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dr. Mikola Bálint érdekes felvetéseket fogalmaz meg Uniós elégtétel a gyógyszerészeknek és a szakmának című írásában (Magyar Nemzet, május 27.), ám érvelése több ponton nem helytálló. A cikkben foglaltakkal ellentétben például az Európai Bíróság a minap nem a közérdek és az üzleti érdek között állított fel rangsort, pusztán abban döntött: nem jelenti az uniós alapjogok megsértését, ha egy tagállamban csak gyógyszerészé lehet a gyógyszertár. Vannak ugyanis olyan országok, ahol ilyen szabály él (Németország, Olaszország stb.), míg máshol (Hollandia, Nagy-Britannia stb.) ilyen szabály nincsen. Mostantól az uniós bíróság döntése értelmében a tagállamok szabadon dönthetnek, hogy milyen megoldást választanak.
A cikk gyógyszerész szerzője ostorozza a hazai gyógyszerellátás piacosítását is. Szerinte a politika az elmúlt években a versenyképtelen gyógyszerészeket odadobta a tőkeerős multinacionális versenytársaknak. Csakhogy ez nem egészen igaz. Magyarország még a szocializmust építette, amikor az állami gyógyszertárak mellett megnyílhattak az első magángyógyszertárak. Érdekes módon – bár a szakma akkor is a gyógyszerészi tulajdon elsődlegessége mellett tört lándzsát – a törvény lehetővé tette, hogy a gyógyszerészi bt.-kben 75 százalékos tulajdont szerezzenek a külső „üzleti körök”. A legjobb helyeken nem is gyógyszerészek lettek a patikák többségi tulajdonosai. A patikusok döntő része kisebb gyógyszertárak tulajdonosaként, vagy alkalmazottként dolgozhatott tovább.
A magánpatikák térhódítása 1994-től leállt, mert a gyógyszertári privatizáció elindítása együtt járt az új gyógyszertárak alapításának korlátozásával. Így, aki a kilencvenes évek közepén gyógyszertárat tudott venni, védett pozícióba jutott. A törvény adta védettség legnagyobb haszonélvezői így azok a – nem feltétlenül gyógyszerész – patikatulajdonosok lettek, akik jó helyeken tudtak olcsón patikákat venni. Talán nem véletlen, hogy 2003-ban, a gyógyszerellátás liberalizációja előtt a leginkább jövedelmező budapesti gyógyszertárak 25 százaléka nem gyógyszerészek többségi tulajdonában volt.
A 2007-től indult patikaliberalizáció annyit változtatott a helyzeten, hogy a korábbi gyógyszerészi tulajdonosi előjogokat, s egyúttal a nagyobb forgalmú gyógyszertárak védett pozícióját megszüntette. Nem véletlen, hogy a patikaalapítás ezeken a profitot termelő helyeken indult be először, mert ott volt min osztozkodni. A törvény egyébként ma is biztosítja, hogy a gyógyszertárat csak a gyakorlott gyógyszerészek vezethetik. A tulajdonosoknak szakmai kérdésekbe nincs beleszólásuk. Felesleges hát aggódni a megbízható és minőségi gyógyszerellátásért. Nem mellesleg egyébként a jelenleg hatályos szabályozást a magyar Alkotmánybíróság elfogadta, igaz, a korábbi rendszert is alkotmányosnak találta.
A szerző aggódik a falusi gyógyszertárak sorsáért is. Való igaz, az ottani patikákban a nagyvárosokhoz hasonló pezsgés nem tapasztalható, több kis gyógyszertár a puszta létéért küzd. Ám ezért nem a liberalizáció a felelős, hanem maguk a vevők. Világosan látható, hogy mára a gyógyszerforgalom a szakrendelők, kórházak, forgalmas helyek közelében lévő gyógyszertárakban összpontosul. Az ügyfelek ugyanis, ha már bemennek a városba orvoshoz, ott helyben meg is veszik a nekik felírt medicinát. A falusi patikákat azzal tehát nem lehet megmenteni, ha a nagyvárosokban betiltjuk a gyógyszertár-alapítást.
A mostani bírósági döntés tehát a tulajdonosi jogokról szól és nem arról, kell-e verseny a gyógyszerellátásban vagy sem. Németországban például, ahol csak gyógyszerész lehet patikatulajdonos, szabadon lehet gyógyszertárat alapítani. Ergo gyógyszerészi tulajdon esetén is lehet erős piaci versenyt teremteni. A vásárlóknak tökéletesen mindegy, kié a gyógyszertár. Az számít, hogy jó és szakszerű szolgáltatást kapjunk a fővárosban és vidéken egyaránt. Arra semmi bizonyíték nincs, hogy a kizárólag gyógyszerészi tulajdonban lévő patikák megbízhatóbb tanácsokat adnak, nagyobb gyógyszerválasztékot tartanak. A jó gyógyszertár akkor marad fenn, ha mindent megtesz az oda betérő ügyfélért. Ha a vevői igényeknek megfelelő a választéka, a nyitvatartási ideje, a kiszolgálásának a színvonala, netán többlet egészségügyi szolgáltatásokat, alacsonyabb árakat is kínál, minden bizonnyal meg tudja tartani a vásárlóit.
A mai magyar szabályozás elsősorban a magyar fogyasztók érdekét védi, és nem a patikatulajdonos vállalkozókét. Mivel pedig a gyógyszertárak vannak a vevőikért és nem fordítva, mindez jól is van így.

A szerző szóvivő, Gazdasági Versenyhivatal (GVH)

A GVH reflexióját nagy figyelemmel és még nagyobb döbbenettel olvastam. Három és fél évtizedes gyógyszerészi gyakorlattal és egy ezerfős, gyógyszertárat működtető, gyógyszerészeket közel két évtizede képviselő civil szakmai szerveződéssel a hátam mögött hihetetlennek tartom, hogy ennyi tárgyi tévedéssel és hozzá nem értéssel érvel a mindenható hivatal képviselője.
Cikkemben nem állítottam, hogy köz- és üzleti érdek között rangsorol a Luxemburgi Curia, de tény, hogy ítéletében megállapítja, Európában is „kaphat prioritást a közérdek az üzleti érdekkel szemben”. Így tehát nem igaz az, amit három éve lenyomtak a torkunkon, hogy európai kötelezettség a gyógyszerellátás piacosítása. Nem 2009. május 19-től, hanem mindig is szabadon dönthettek ebben a kérdésben az európai államok. A GVH szóvivője ezek szerint nem hallott még a szubszidiaritási kategóriáról. Kár. Ugyancsak illene tudni a versenyhivatalnak a verseny közgazdasági ismérveit is. Jólneveltségem tiltja, hogy ebben a kérdésben kioktassam, ezért nem teszem. Tény viszont, hogy verseny helyett a lakossági gyógyszerellátás liberalizációja bekötött szemmel való zsákbanfutás a gyógyszerészek számára. Vagy a tőkeerő versenyez a szakértelemmel?
A politikai rendszerváltás 20. születésnapját ünnepeljük. A 9/90. sz. SzEM-rendelet tette lehetővé a jogelőd nélküli magángyógyszertárak létesítését. Képtelenség tehát, hogy együtt építettük a szocializmust és a magángyógyszertárakat, ahogyan a cikk szerzője állítja. Biztosan ismeretlen a hivatal munkatársa előtt az 1994. évi LIV. törvény is, amely tételesen és körültekintően szabályozta a gyógyszertárak létesítésével és a személyi joggal összefüggő kérdéseket. Éppenhogy arról szólt akkor a történet, hogy az állam, nem tudván maradéktalanul eleget tenni az alkotmányban rögzített ellátási kötelezettségének, igen bölcsen segítségül hívta a gyógyszerész-társadalmat. Személyre lebontott feladatokat és felelősséget szignált rá, ami csak kizárólagos jogosítványgyakorlással volt elképzelhető. Ezen alapult a privatizáció is. Nem vagyok a kérdésben zavarba hozható, ugyanis személyesen irányítottam, elsőként, az ország legnagyobb megyéje gyógyszerellátásának teljes magánosítását. Éppen a GVH ne tudná, hogy a tulajdonosnak mindenbe van beleszólása? Gazdasági és szakmai döntésekbe egyaránt. Ezért voltak – az akkori jogalkotói szándék szerint – többségi tulajdonosok a gyógyszerészek. Az állam csak így „merte” átadni a működtetést.
Igen, aggódom a kis gyógyszertárak sorsáért. A kistérségekben élő ember is csak ember. Még ha nem is érdekli a versenyhivatalt. Sokkal kiszolgáltatottabb minden értelemben a városi lakosnál. Neki a gyógyszerész nemcsak az, aki a kezébe adja a piros, sárga, kék dobozos medicinát, hanem annál sokkal több. Bizonyára a GVH nem hallott még népegészségügyről, morbiditási rizikófaktorról, pszichés kiszolgáltatottságról, életviteli egyensúlyról, de ez nem is baj. Viszont akkor honnan a bátorsága, hogy elmagyarázza nekünk, hogy ezek nem is fontosak? Mitől ilyen csalhatatlan a verseny humánellátásbeli preferálásában? Csak nem azért, mert ő a monopolhelyzetben lévő versenyhivatal, és így bármit megtehet?
Itt van a kormányzat politikai felelőssége, hogy beavatkozván a kérdésbe, rendet tegyen. Mivel a közegészségügyi kockázat, jelentem, előállt. Több mint háromszáz kistérségbeli gyógyszertár tönkrement. Értéktelen. Nem veszi meg senki, a kutyának sem kell. Ezt a helyzetet nem oldja meg semmiféle, a faluban elhelyezett gyógyszer-automata (!).
Nagy önbizalomra vall viszont a GVH ítélethirdetés utáni első, azonnali reflexiója, amit szeretnék citálni: „A döntésnek nincs közvetlen hatása a tagállamokra, a szabályozás mindenütt a közpolitikai prioritások és lobbiérdekek érvényesülése szerint alakulhat – véli a Gazdasági Versenyhivatal irodavezetője (Világgazdaság Online, 2009. május 20.).” Hát ez az, kérem. Mi is nálunk a közpolitikai prioritás? A biznisz.
Ezért kérjük a miniszterelnöktől az azonnali gyógyszertár-létesítési moratóriumot.
Dr. Mikola Bálint

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.