Afrikai állapotok Budapesten

Magyarország uniós támogatásoktól eshet el, amennyiben 2011-ig nem teljesíti az EU részecskeszennyezésre vonatkozó előírásait – hívták fel civil szervezetek több minisztérium figyelmét. A zöldek szerint Budapest és számos vidéki nagyváros levegője is rendkívül szennyezett, jobbára az elöregedett autóbuszpark károsanyag-kibocsátásának következtében, aminek hatására sokszorosára nőtt az asztmások és tüdőbetegek száma. Eközben a fővárosban a szmogriadó-rendelet módosítását tervezik.

Velkei Tamás
2009. 07. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még több benzint veszünk? Az európaiak a pénzügyi válságra többek között kevesebb autózással válaszoltak, Magyarországon viszont folytatódott az energiapazarlás, növekedett az üzemanyag-fogyasztás – tette közzé a Levegő Munkacsoport az Európai Statisztikai Hivatal 2009. július 3-án kiadott jelentését. A civilek szerint a negatív folyamatok egyik fő oka a közösségi közlekedés egyre romló színvonala, valamint a vasúti árufuvarozás háttérbe szorítása.


Ócska, afrikai színvonalú a főváros elöregedett buszparkja – mondta lapunknak Lukács András, a Levegő Munkacsoport (LM) elnöke annak kapcsán, hogy másik négy civil szervezettel közösen a múlt héten levelet adtak át Oszkó Péter pénzügyminiszternek, amelyben felhívják a figyelmét az elavult, környezetszennyező budapesti buszpark lecserélésének fontosságára. A levelet megkapta Hónig Péter közlekedési és Varga István gazdasági miniszter is.
A civilek figyelmeztettek: hazánknak legkésőbb 2011 júniusáig teljesítenie kell az Európai Unió előírásait a súlyosan egészségkárosító részecskeszennyezés csökkentésére. Amennyiben az ország a határidő után sem tartja be az előírásokat, komoly büntetésre számíthat. Még az is előfordulhat, hogy felfüggesztik az uniós támogatásokat. Lapzártáig a civil szervezetek még nem kaptak választ egyik tárcától sem, ám erre harminc nap áll azok rendelkezésére.
A részecskeszennyezés fő forrása a közlekedés, és ezen belül is elsősorban a dízelüzemű járművek. Jelentős változást a tömegközlekedést bonyolító autóbuszok cseréje hozhatna, amennyiben azokat a legkorszerűbb környezetvédelmi követelményeket is kielégítő új járművekkel helyettesítenénk. Az intézkedésekhez szükséges forrásokat egyrészt az uniós támogatások átcsoportosításából, másrészt a nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíjának bevezetéséből javasoljuk előteremteni – mondta el Lukács András.
A hatályos jogszabályi előírások szerint a részecskeszennyezettség (PM10) évente legfeljebb harmincöt napon lépheti túl az 50 mikrogramm/köbméteres egészségügyi határértéket. Az elmúlt években azonban Budapesten évente öszszességében majdnem fél éven át volt szennyezett a levegő, és több vidéki nagyvárosban is meghaladta a 35 napot a határérték-túllépés.
Miközben a zöldek az elavult fővárosi buszpark korszerűsítése mellett érvelnek, a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén Hagyó Miklós bejelentette: a jövő hónap végére elkészül a Budapest szmogriadótervét tartalmazó fővárosi rendelet átfogó módosítása. Az MSZP-s főpolgármester-helyettes így reagált arra, hogy Wintermantel Zsolt (Fidesz) és Wertán Zsolt (KDNP) a jogszabály azonnali megváltoztatását kezdeményezte. Emlékeztettek: az idén először rendelhetik el azt a korlátozást, amely októbertől márciusig minden környezetszennyező, pontosabban sárga matricás rendszámmal ellátott gépjárművet kitilt a Budapest Hungária-gyűrűn belüli, sűrűn lakott övezetéből. A szociálisan „gyengébb” helyzetűek, a régi Ladák vagy öregebb nyugati autók tulajdonosai számára gyakorlatilag lehetetlenné teszik a közlekedést – vélik az ellenzéki képviselők. A főpolgármester-helyettes azt mondta, elvileg egyetért a könnyítő javaslattal, azonban ezzel meg kell várni augusztus végét.
–A Levegő Munkacsoportot a fővárosból még semmilyen egyeztetésre nem hívták – közölte Lukács András, a civil szervezet elnöke. A környezetvédők nem támogatják a szigorú szabályok fellazítását, mert azzal szerintük további emberéleteket veszélyeztetnének.
Ismert, a Fővárosi Közgyűlés tavaly decemberben fogadta el a szmogrendeletet, arra hivatkozva, hogy azt az illetékes minisztériumok – még az uniós szabályozásnál is szigorúbb – rendelete előírja. Az év végén azonban hiába volt jelentősen szennyezett a levegő, a főpolgármester nem merte elrendelni a riadót. Két héttel később azonban ezt megtette egy vasárnapon, de kiderült: a hatóságok nem tudják betartatni az előírásokat.
A fővárosi képviselők csak február közepétől léptették életbe azt a szabályt, hogy amelyik autós az elrendelt szmogriadót megsérti, azt a rendőr százezer forintos helyszíni bírsággal sújthatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.