Impressziók és látomások

L Á T - H A T Á S Majdnem száz év magyar festészetét idézi meg, fogja át a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány termeiben látható Az impresszionizmus sodrában című kiállítás. A bemutatón a Magyar Nemzeti Galériából kölcsönzött műveket tucatnyi további közgyűjtemény, valamint számos magángyűjtemény remekei egészítik ki.

P. Szabó Ernő
2009. 07. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Kovács Gábor Művészeti Alapítvány termeiben látható Az impresszionizmus sodrában című kiállítás nemcsak kiváló művek sorát prezentálja a látogatók számára, de az időszak magyar festészetének kutatói számára is izgalmas kérdéseket sorakoztat föl. Egészen a kilencvenes évekig ugyanis kevés szó esett az impresszionizmus és a XIX. század végi magyar festészet sokszínű kapcsolatáról.
A plein-air, azaz a szabadban való festés, a kiszínesedő paletta és az impresszionizmus, posztimpresszionizmus, pointillizmus, expresszionizmus kapcsolata meglehetősen összetett problémaköre ugyan a művek megszületése, azaz lassan százötven éve foglalkoztatja a kutatókat, magáról az impreszszionizmusról azonban csak az 1990-es években jelent meg az első, „az egész világra kiterjedő monumentális kötet”, ahogyan a Kogart-ház kiállításának kurátora, Szinyei Merse Anna művészettörténész fogalmaz. A magyar anyag iránti figyelem is ebben az időszakban erősödött föl, olyannyira, hogy a Magyar Nemzeti Galéria 1994-ben meghívást kapott Osnabrückbe egy plein-air kiállítás rendezésére, amelyet hágai, genti, dijoni, müncheni, krakkói és párizsi bemutatók követtek. Komoly lehetőséget jelentettek a különböző jelenségek vizsgálatára a nagybányai művésztelep 1996-os, a szolnoki művésztelep 2002-es centenáriumi kiállításai is. Egyre inkább körvonalazódott a kép, amely most a Kogart-ház kiállításán valóságos panorámává vált, s amely azt sugallja a látogató számára, hogy noha a klaszszikus értelemben vett impresszionizmus kategóriájába sorolható műalkotásban nem igazán bővelkedik a magyar művészet, szinte alig volt olyan jelentős művészünk az adott korszakban, akinek munkásságára ne gyakorolt volna hatást a plein-air festészet, az „egyedi látvány színértékei, a fények által meghatározott formák, a színes árnyékok – egyszóval olyan jelenségek, amelyek visszaadása a plein-air festők számára elsődleges fontosságúvá vált”, ahogyan azt a katalógusban az előzmények között bemutatott id. Markó Károlyról olvashatjuk. Vele és Barabás Miklóssal indul a tárlat, s Koszta Józseffel, az alföldi festészet, a magyar expresszív törekvések egyik legnagyobbjával zárul. Mészöly Géza, Paál László, Munkácsy Mihály és mások műveit követően ér el a bemutató a csúcsponthoz, Szinyei Merse Pál Mályváihoz, Anya és gyermekeihez, amely sok évtizedig lappangott, csak az 1980-as években bukkant nyomára a tárlat kurátora. Továbbra is a legnagyobbak, Mednyánszky, Deák-Ébner, Fényes Adolf művei következnek, vezetnek el a nagybányai művésztelep mestereihez, mindenekelőtt Ferenczy Károlyhoz, akit szinte kamaratárlatnyi festmény képvisel, Iványi-Grünwaldhoz, Glatzhoz, akiknek köszönhetően Nagybánya templomai, a Kereszthegy oldala, a sebes folyású Zazar és a tájjal együtt élő emberek olyan intenzitással jelennek meg, mintha csak mi is az ő jelen idejüket élnénk.
Másként adják vissza e művek a pillanatnyi látványt, mint a francia impresszionizmus nagyjai, mintha csak tudnák, nem engedhetik át magukat olyan önfeledten a múló időnek, mint azok, mert előbb azt kell körültapogatniuk, kijelölniük színes festékbe mártott ecsetjeikkel, melyek azok a maradandó értékek, amelyekhez visszatérhetnek a villanásnyi látomások után. De éppen ez az, ami miatt igazán a magunkénak érezhetjük őket.
(Az impresszionizmus sodrában, Kogart-ház, augusztus 2-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.