Kórház betegek nélkül

2009. 07. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még a Veres János-féle keleti kapcsolatokért felelős kormánybiztosság köré szerveződött rapid bürokráciára is jócskán rálicitált az a háromfős költségvetési tanács, amelyet legalább negyvenfős titkársággal kibővített, éves szinten milliárdos nagyságrendű költséget felemésztő hivatallal párnáztak ki. A kormányzati apparátus ezen gyöngyszeme ráadásul azzal büszkélkedhet, hogy önnön létét a takarékos állam gazdálkodásáról és a közpénzügyi felelősségről szóló tavalyi törvénynek köszönheti.
Bár egyelőre nem sokat tudni arról, hogy mivel is foglalatoskodik manapság az óriás testületté duzzasztott minitanács, annyi azonban már biztos, hogy a költségvetés ellenőrzésére létrehívott testületnek nem kell véleményeznie a jövő évi büdzsét, így a nagy létszámú közszolgának türelmesen ki kell várnia a 2011-es bírálati lehetőségeket. Addig is gazdasági előrejelzéseket és becsléseket kellene publikálniuk hivatalos honlapjukon, ezt azonban február óta nem sikerült még összebarkácsolni, a szupertitkárság elérhetősége tehát egyelőre csak szájhagyomány útján terjedhet. A hivatallal így nehezen teremthet kontaktust az ellenőrizendő költségvetést készítő Pénzügyminisztérium is, itt ugyanis csak hosszas keresgélés után, bizonytalanul adják meg a Magyar Nemzeti Bank központi számát, mondván, még soha nem keresték őket a hivataltól… A jegybanknál azonban váratlan segítséget kaphat a kitartó érdeklődő egy talpraesett telefonos kisasszony személyében, aki kibogarássza az illetékes mellék számát, itt azonban senki nem jelentkezik. Többszöri próbálkozás után kiderül, hogy az elérhetetlenségnek prózai oka van: a hivatal állítólag testületileg ebédelni indult. Udvariasan megvárjuk a szieszta végét, hogy többórás gondolkodási idő kérése után a teljes bizonytalanságban maradjunk afelől, végtére is mi lenne a grémium jelenlegi működésének veleje.
Próbálunk megértést mutatni: elfogadjuk, hogy a jövő évi költségvetés hivatalos véleményezése az apparátus összeverbuválásának nehézségei miatt még túl korai lenne, hiszen nem állt még fel a teljes szakmai stáb. Maradna tehát a szakmai elemzések és tanulmányok készítése, erre azonban a honlap összeütéséig még várni kell. Osztunk-szorzunk: ha öt év alatt a kormányzat csaknem ötmilliárd forintot költött külsős tanulmányokra – köztük helyesírási hibáktól hemzsegő, elavult fércművekre is –, akkor a hivatal közel féléves működéséért felszámított 710 millió forintnyi közpénz arányaiban igazodik az állam takarékoskodási elveihez.
A gond, hogy tényleg akadna tennivaló. A háromfős tanács mindegyik tagja köztiszteletnek örvend, tekintélyüknél fogva tehát sokat javíthatnának a Veres János-i mélységekből csigalassúsággal felkapaszkodó pénzügyi fegyelmen, ha lenne a testületüknek vétójoga. Ilyen azonban nincs, így bármilyen véleményt is megfogalmazhatnak egy-egy törvényjavaslat költségvetési hatásáról, bármilyen számításokkal is alátámaszthatják egyes közkiadások megalapozatlanságát, udvarias meghallgatásuk után a parlamenti szavazógép minden jogi és erkölcsi korlátozás nélkül olajozottan működhet.
Maradhatnak tehát az „intézményigazgatási igazgatások”, a közpénzelnyelő automataként működő hasztalan közhasznú társaságok, lehet milliárdokért tévészékházat bérelni a Wallistól és egyetlen pályázóval hosszas közbeszerzési versenytárgyalásokat lefolytatni.
A hivatal olyan, mint a bürokráciáról szóló örökérvényű brit tanmesében szereplő londoni Szent Edvárd-kórház. Ötszáz adminisztratív dolgozó üzemeltette gördülékenyen – orvosok és betegek nélkül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.