Pop

2009. 07. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vajon mennyi idő alatt felejti el a világ Michael Jacksont? Elvist és John Lennont nyilván jó sokára, ők messzire néztek a popzene ketrecéből. Jackson egészen más világ, így az ő esetében még nehezebb megjósolni. Lehet, hogy bekerül a történelemkönyvekbe. Huszadik század vége, huszonegyedik század eleje. Erőszak, depresszió, plasztikai sebészet, gyógyszeripar, Moloch az oltáron, végletek és véglények, a nemek össze- és elmosódásának kezdete, szupermodellek és médiaterror, bizarr horrormesék. Ez volt a pop. Egyik csillagát (sztárját) és áldozatát Michael Jacksonnak hívták. Senki nem tudta, hogy ki volt ő valójában, ő maga sem. Az utolsó előtti szuperbirodalom irodalmának egyik tehetséges képviselője egy bombasztikus mondatában azt írta, a Télapó Isten előzenekara. Így volt ez valahogy Michael Jacksonnal is. Kreáció kifutóra, pénzforrás az utolsó leheletéig. Amikor már nem volt más, mint néhány kapszula. A Télapót a Szovjetunióban gyártották a dekadens Mikulás pótlására, MJ-t az Egyesült Államokban. Mert az emberek elfordultak az Istentől, de azért még hasonlítani akartak valakire.
Michael Jackson első pillantásra talán gyengének tűnt, pedig erős volt. Elvették a gyerekkorát, hát visszaszerezte. Elefántokkal, vidámparkkal, gyerekekkel és királylánnyal. A bulvármédia is tette a dolgát, azt, amiért a gazdái tartják. Felemelte, majd jól megrugdosta, hogy aztán most a gyászból is kivegye a részét. A gyászszertartást (természetesen „minden idők egyik leglátványosabb” ceremóniáját) ugyanis „élőben” közvetítették a tévék, a nézettségi mutatók valószínűleg valahol a Lady Diana Spencer-i magasságban akadtak ki. A tetemcafatokból is jutott mindenkinek, tökéletesen koreografált ember- és szervkereskedelem ez. Az üzérek öt- és tízezer dollár között árulták a jegyeket a szertartásra, és természetesen szépen fogytak a pólók is az elhunyt képmásával. Ez már tényleg Thriller. A kisorsolt ingyenes jegyekért egymillió-hatszázezren jelentkeztek, közülük nyolcezerhétszázötvenen kaptak kétfős belépőt. Ami egyébként meglepő visszafogottságról árulkodik, csoda, hogy senkinek sem jutott eszébe, hogy egy baseballstadionba tegyék a show-t.
Amiről egyébként Freddie Mercury óta tudjuk, hogy bármi történjék is, folytatódnia kell. Olyan nincs, hogy valami vacak kis haláleset vagy ilyesmi miatt porszem kerüljön a gépezetbe. Hamarosan megjelennek majd a Michael Jackson parkőre (fővadásza, urológusa, nagymamája, csimpánza stb.) voltam típusú viszszaemlékezések és összeesküvés-elméletek, de addig is máris kiderült, hogy Jackson két héttel a halála előtt fejezte be egy titokban készült videoklip forgatását. A Dome Project munkacímet viselő produkción öt héten át dolgoztak, és négy helyszínt állítottak fel. Az egyik egy temető volt. A thriller, a legenda folytatódik.
Amire a főszereplő felettébb alkalmas. Titokzatos és értelmezhetetlen, szinte láthatatlan, akiről nehéz feltételezni, hogy ne gondoskodott volna a hibernálásáról.
A hollandiai Eindhovenben van egy Michael Jackson-szobor. Úgy jeleníti meg az énekest, mint egy sci-fi hős és egy hadvezér különös elegyét. Meglepő módon ebben van is valami. Egy másik popikon, Andy Warhol elhíresült mondása szerint tizenöt percre mindenki lehet sztár. Jövendölése a telefonnal készített filmek és az internet korában fényesen beigazolódott. Negyven évre rá már lényegesen bonyolultabb a dolog. Michael Jacksonnak sikerült. Rettenetesen magányos lehetett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.