Nem rázta meg az EU-t Sólyom kitiltása

Mivel az ügy két országot érint, annak a két államnak kell elsősorban megoldást találnia – mondta a szlovák–magyar viszálylyal kapcsolatban lapunknak adott interjújában Cecilia Björner. Az Európai Unió soros elnökségét betöltő Svédország budapesti nagykövete úgy véli, jót tesz mind Magyarország, mind Szlovákia megítélésének, ha úriemberek módján képesek tárgyalni egymással, harmadik fél bevonására pedig csak végső esetben volna szükség. A svéd EU-elnökség prioritásai közül a klímavédelemről, a lisszaboni szerződésről és a gazdasági válságból való kilábalásról beszélt Cecilia Björner.

2009. 09. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elsősorban a Sólyom László révkomáromi látogatását meghiúsító szlovák kormányzati lépésről szeretném kérdezni önt. Magyarországon sokan hiányolják azt, hogy az unió nem szólalt meg az ügyben, s nem vállalt közvetítő szerepet Pozsony és Budapest között, noha az EU folyamatosan azt hangoztatja, elkötelezett az európai béke és stabilitás iránt. Miért nem hallottuk felszólalni az EU-t?
– Először is leszögezném, hogy két része van ennek a vitának: a szlovák parlamentben az államnyelvtörvény elfogadása, illetve Sólyom László megállítása a szlovák határnál. A nyelvtörvény kapcsán Magyarország megtette a megfelelő lépéseket, aggályainak két európai intézménynél is hangot adott, az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezetnél (EBESZ) és az Európai Tanácsnál (ET), azok pedig véleményt formálnak, figyelembe véve a Szlovákia és Magyarország által aláírt nemzetközi szerződéseket. Svédország szerint ez a megfelelő eljárás ahhoz, hogy az európai intézmények megállapítsák, történt-e szabálysértés, szerződésszegés. Knut Vollebaek (az EBESZ kisebbségi főbiztosa – a szerk.) hozzálátott ennek megvizsgálására az EBESZ-ben, és ha jól tudom, az ET is vizsgálja az ügyet. Az Európai Tanács svéd elnöksége még nem kapott megkeresést, ennél többet nem tesz. Ami a határon történt incidenst illeti, mindkét állam különböző történettel állt elő, s azon kívánságukat is kifejtették, hogy kétoldalú szinten kívánják megoldani az ügyet. Voltak egyébként informális tanácsadói jellegű megbeszélések is, külügyminiszterünk, Carl Bildt a múlt hét végén mindkét kollégájával tanácskozott ez ügyben. Amennyiben szükségeltetik, segédkezet nyújtunk mindkét országnak.
– Az rendben van, hogy az EBESZ és az ET is foglalkozik Sólyom László kitiltásának ügyével, de mind a schengeni egyezményt, mind az EU egyik szabadságát, a személyek unión belüli szabad mozgásának alapelvét is megsértette Szlovákia. Egy ilyen helyzetben azt gondolhatnánk, hogy az Európai Bizottság vagy az Európai Tanács elnöksége azon nyomban felszólal.
– Mivel az ügy két országot érint, annak a két államnak kell elsősorban megoldást találnia. Ha pedig igénylik a tanácsadást vagy harmadik fél bevonását, az csakis rajtuk múlik. Bölcs döntésnek tartom mindkét ország részéről, hogy informális megbeszéléseken kérnek tanácsot, és aztán maguk igyekeznek megoldani a fennálló problémát. Jót tesz mind Magyarország, mind Szlovákia megítélésének az Európai Unión belül, ha úriemberek módján képesek tárgyalni egymással. Egyébként a szlovák nyelvtörvénnyel kapcsolatos problémák meghallgatására nyitott az Európai Parlament, és az Európai Bizottság szakértőivel közösen készek megvizsgálni a jogszabályt.
– Két uniós tagállam viszályában miért nem merül fel az, hogy Brüsszel vagy esetleg Stockholm közvetítői szerepet vállal? Miközben az EU afrikai és közel-keleti országok közötti konfliktusokban rendre felszólal, olykor beavatkozik, addig a saját határain belül sem képes rendet tenni.
– Az Európai Unió rendelkezik olyan eszközökkel, amelyekkel kezeli a határainkon kívüli viszályokat. De ezeknek a konfliktusoknak azért van jelentőségük, mert veszélyeztethetik az unió biztonságát. A szlovák–magyar párbeszéd a kisebbségek ügyéről fontos konzultáció. Hisszük, hogy a két ország bármilyen problémát képes kétoldalú politikai eszmecserék útján megoldani. A két miniszterelnök közelgő találkozója fontos lépés lesz. Az elnökség készen áll a párbeszéd folyamatának támogatására.
– Nemrégiben maga Svédország is diplomáciai vitába keveredett Izraellel. Izrael bocsánatkérést követelt a svéd kormányfőtől, amiért az Aftonbladet svéd lap azt állította: izraeli katonák elrabolnak palesztinokat, hogy elvegyék szerveiket és azokkal kereskedjenek. A miniszterelnök a véleménynyilvánítás szabadságának tiszteletben tartása miatt nem ítélte el a lapot. Mennyire befolyásolhatja ez az incidens a svéd–izraeli kapcsolatokat?
– Álláspontunk szilárd ebben az ügyben, amelynek egyelőre úgy tűnik, nem lesz komolyabb következménye. A kedélyek lecsillapodtak. Hogy a svéd termékek bojkottja folytatódik-e Izraelben, azt nehéz megjósolni. A szólásszabadság miatt az újságírók azt írhatnak, amit akarnak, ám ha hazudnak, természetesen bíróság elé kerülhetnek. A svéd kormány nem vállalhat értük felelősséget, az izraeli kormány viszont beperelheti a lapot, ha szükségesnek tartja.
– Mennyire elégedett azzal, ahogyan a francia–cseh–svéd uniós elnökségi trojka vezette az EU-t az elmúlt tizennégy hónapban?
– Franciaország jól kezelte a gazdasági válságot, Csehország – belpolitikai nehézségei ellenére – sikereket ért el az orosz–ukrán gázkrízis idején. Svédország az unió számára nagyon fontos időszakban vette át az EU irányítását. Az unió rendkívül nagy nyomás alá került a gazdasági válság miatt, ami a decemberi klímakonferenciára is kihat. Aztán attól függően, hogy minden uniós tagállam ratifikálja-e a lisszaboni szerződést, különleges kihívás lesz a szerződés végrehajtása. Svédország meg fog tenni mindent, hogy megfeleljen ezeknek a kihívásoknak.
– Hogyan lesz képes az unió elérni a globális felmelegedés elleni harcban a kitűzött szén-dioxid-kibocsátási célokat, miközben itt van a nyakán a válság? A fejletlenebb kelet-közép-európai tagállamok feltehetőleg kevesebb pénzt tudnak majd például alternatív energialehetőségek kiaknázására fordítani.
– Ez egy óriási kihívás, amelyet az EU egyedül nem tud véghezvinni, szüksége van a nagyhatalmak – mint az Egyesült Államok vagy Kína – közreműködésére. De mindenképpen törekednünk kell arra, hogy megvalósítsuk elképzeléseinket, különösen a következő nemzedékekre tekintettel. De a klímaváltozás területén véghezvitt fejlesztések új lendületet adhatnak a gazdaságnak is, tehát ilyen értelemben összefüggés lehet a klímavédelem és a gazdasági fellendülés között.
– Hogyan tudja biztosítani az EU azt, hogy az uniós irányelveknek megfelelően tegyenek lépéseket az egyes tagállamok a klímaváltozás elleni fellépés terén például azáltal, hogy nagyobb összegeket fordítanak a kevésbé környezetszennyező vasúti közlekedésre?
– Az EU-nak sok eszköz áll a rendelkezésére, hogy biztosítsa az ambiciózus klímacélok teljesülését Az egyik legfontosabb intézkedés ezek közül a kibocsátáskereskedelmi rendszer, amely lehetővé teszi, hogy az országok jó néhány szektorban kvótákkal kereskedjenek. Egy másik fontos eszköz a megújuló energiák egyre kiterjedtebb használata, illetve a megnövelt energiahatékonyság. Magyarországnak jó lehetőségei vannak az országba áramló uniós források miatt, az új beruházások révén környezetbarát fejlesztéseket hajthat végre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.