A magas bevétel az állam érdeke

Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) néhány héten belül pontot tehet az országos, földi sugárzású kereskedelmi rádiófrekvenciákra kiírt pályázat végére. A testület elnöke, Majtényi László komoly kifogásokat fogalmazott meg a pályázatokat illetően: szerinte több aspiráns irreálisan magas árat volna hajlandó fizetni a műsor-szolgáltatási jogosultságért cserébe. Egyebek mellett erről is kérdeztük az ORTT fideszes tagját, Szalai Annamáriát.

Bodacz Balázs
2009. 10. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megbírságolták a köztévét. Tízmillió forint bírsággal sújtotta a Fővárosi Cégbíróság a Magyar Televízió Zrt.-t. és előírta, hogy a társaság élére 30 napon belül válasszanak elnököt. Rudi Zoltán tavaly márciusi távozása óta ugyanis a köztelevíziónak nincs első számú vezetője. A bírói végzés indokolása szerint az összeg megállapításakor figyelembe vették, hogy a jogsértő állapot hosszú idő óta tart. A cégjogi eljárást a Legfőbb Ügyészség kezdeményezte a törvényesség helyreállításáért. A Fővárosi Cégbíróság ennek nyomán már tavaly júniusban előírta az elnök megválasztását, a végzés kézbesítése azonban – információnk szerint – nem volt szabályos. Először nem vették át a dokumentumot, később a cégbíróság a kuratóriumnak címezte határozatát. A Fővárosi Ítélőtábla a kuratóriumot nem találta a végzés átvételére jogosult szervezetnek, hiszen a Magyar Televízió Zártkörű Részvénytársaság önálló vállalkozásnak minősül. Az Országgyűlés által kinevezett kuratórium a társaság közgyűlésének szerepét tölti be. A táblabíróság hatályon kívül helyező döntését új eljárás követte, ez zárult le most első fokon. A Fővárosi Cégbíróság végzése nem jogerős, 30 napon belül megfellebbezheti a televízió. (K. A.)


Régen volt már akkora vita az ORTT-ben, mint most, az országos, földi sugárzású kereskedelmi rádiófrekvenciák pályáztatása kapcsán. Nem titok, hogy érdekharc folyik. De tulajdonképpen kik állnak itt egymással szemben?
– A piac újrafelosztásakor természetes, hogy az érdekeltek egymásnak feszülnek. A pályáztatás mint folyamat, eleve az érdekharc terepe. Ameddig ez nem törvénytelen, addig nincs is gond.
– Többen politikai érdekharcról beszélnek.
– Az ORTT-ben politikai delegáltak ülnek, de a parlamentben is politikai pártok képviselői foglalnak helyet. A probléma nem ezzel van. Az érdekharc ugyanis más frontokon is folyhat. Lehetnek, mint ahogyan vannak is gazdasági érdekek. A baj akkor következik, ha a gazdasági érdekeket politikai álruhába öltöztetik, vagy amikor az ORTT egyik tagja önmagát függetlennek mutatva tálalja egy gazdasági érdekkör elvárásait. Hogy egyértelmű legyen: nem volt könnyű elérni azt, hogy a testület olyan pályázatot írjon ki az országos rádiófrekvenciákra, amelynek elbírálása során az aspiránsoknak árversenyt kell folytatniuk. Az ORTT többsége ugyanis korábban azon az állásponton volt, hogy a testület már előre határozza meg, hogy mekkora maximális koncessziósdíj-bevételt követel meg. Most ott tartunk, hogy nincs felső plafon, tehát egy pályázó jó pontot szerez, ha többet ajánl, mint egy másik. Akik szeretik a valódi versenyt, azoknak most nem lehet okuk panaszra.
*
– Majtényi László, az ORTT elnöke azt mondja, hogy olyan pályázatok is érkeztek, amelyek irreálisan magas koncessziós díjat vállaltak. Ezt osztja Tímár János SZDSZ-es delegált is.
– Egyesek azt állítják, hogy bizonyos szereplők összehangoltan irreálisan alacsony árat adtak, mások pedig azt, hogy egyes szereplők irreálisan magasat. A pályázati kiírás egyetlen versenyeleme az ár. Meggyőződésem, hogy tiszta helyzetnek tekinthető, amikor a piac dönti el az árat. Az állam nem lehet önkorlátozó, érdeke a magas bevétel, hiszen a bevétel bekerül a médiafinanszírozás kasszájába, amelyből a közmédiumok részesednek.
– Mégis igen erős támadások érik a legtöbbet ajánló pályázókat. Ráadásul éppen az ORTT elnökének részéről.
– Tisztázni kell valamit. A pályáztatási folyamat során, tehát az eredményhirdetésig a pályázati anyagok tartalmának egyetlen eleme sem juthat harmadik személy tudomására. Ezek az információk csak a pályázat kiírójára, nevezetesen az ORTT-re, valamint a pályázókra tartoznak. Ehhez képes ma már tele van a sajtó a pályázatok részleteivel. Vizsgálatot kezdeményeztem, amelynek célja az adatvédelmi anomáliák tisztázása.
– A pályázatok szakmai színvonaláról egyetlen szót sem hallottam senkitől.
– Sok jó pályázat született, de éppen az előbbiek miatt nem szeretném a médiatörvényben lévő, a pályázók érdekét és a pályázat tisztaságát szolgáló adatvédelmi, titokvédelmi szabályokat megsérteni, így többet nem is mondhatok róluk.
– A nyilvánosság előtti adok-kapok közepette lehet még értelmes vitát folytatni a rádiófrekvenciák sorsáról?
– Szerintem elég, ha csak azzal a feladattal foglalkozunk, amit a jogszabály ránk mér. Az ORTT dolga a felelős, szakmai döntés, nem pedig az, hogy a törvény és a szabályozás önkényes értelmezésével korlátozza a pályázók versengését. A médiatörvény e tekintetben világosan fogalmaz: a testületnek az a kötelessége, hogy segítse a műsorszolgáltatók piacra lépését, a tájékoztatási monopóliumok lebontását, valamint akadályozza meg új monopóliumok létrejöttét. A piacvédelem nem egyes piaci szereplők érdekeinek védelmét jelenti, hanem a valódi verseny feltételeinek biztosítását a megbízó, azaz a közösség érdekében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.