A nemzeti megmaradás programja termőföldügyben

Tanka Endre
2009. 10. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor a hóhér már kész a kivégzésre, az elítélt azt talán túlélheti, ha helyette a hóhért akasztják. Bár morbid hasonlat, de ezzel rokonítható a földügy életesélye: a hazai föld tőkeuralmi elsajátítása napjainkra jórészt végbement, csak a földpiac 2011-től diktált, korlátlan megnyitására vár. A föld és a víz mint természeti őselemek birtoklása mára bármely nép puszta létét eldönti. Hazánk mint „élhető migrációs célország” természetföldrajzi biztonsága, föld- és vízkészlete, élelmiszer-termelő képessége és befogadó politikája alapján a milliós tömegű népvándorlási hullámok földigényeivel kénytelen szembesülni. Lehet-e esélyünk ilyen drámai helyzetben a nemzeti megmaradásra?
A túlélés parancsa földügyben a nemzetállami közfunkciók visszaállítását követeli a társadalom érdekében. Az értékalapú birtokpolitikának el kell érnie, hogy az állam szabad önrendelkezéssel éljen a területét alkotó földre, amelyet állampolgárai javára a földbirtoklásra gyakorol, továbbá ugyanígy érvényesíthesse a mezőgazdaság és a víz létfenntartó szerepét. Másik alapcél az élelmiszer-önrendelkezés kivívása: létkérdés, hogy az állam maga dönthessen a hazai mezőgazdaság és élelmiszeripar mindenkori termelési, feldolgozási és értékesítő teljesítőképességének a hasznosításáról.
A birtokrend a földtulajdon, a földhasználat, a földvédelem és a földügyi szakigazgatás – célvezérelt rendszer – szerveződését és e négy alkotóelem összehangolt intézményi működtetését jelenti. A földtulajdonnál alapelvként kell érvényesíteni, hogy „az állam a legjobb földtulajdonos”. Csak az állami földtulajdon ellensúlyozhatja a földmagántulajdon egyeduralmát és azt, hogy a földhasználat célrendszerét a közérdekkel szemben a tőkehatalom diktálja. A forgalomképtelenné tett állami földtulajdon túlsúlya szavatolhatja a népvándorlási földigények közérdekű kezelését. Csak ez a tulajdoni forma juttathat földbirtokot (nem tulajdon, hanem tartós földhasználat címén) a gazdálkodónak a közfunkciók teljesítéséhez kötött célvagyonként. Ez döntő előnye a köztulajdonnak a magántulajdonnal szemben: lehetővé teszi, hogy az állami földhasznosítás – az élelmezés-biztonság megteremtésével együtt – hatékonyan szolgálja a népesedési és a szociálpolitikát.
Az állami földtulajdont három forrás alapozhatja meg. Elidegenítési tilalmat kell bevezetni a meglévő állami termőföldalapra, ami közel 1,2 millió hektár (főleg az erdővagyon) köztulajdonban megőrzését biztosítja. A természetvédelmi területek 2010-ig kötelező kisajátítását ki kell terjeszteni a Natura 2000 hálózatra, ami csaknem kétmillió hektár állami földtulajdont teremt. Végül a részarány-tulajdonú földeket, amelyek visszaadását az állam húsz éve jogtalanul megtagadja, tulajdonosaik pedig lemondani kényszerültek a föld személyes műveléséről, az államnak piaci áron fel kell vásárolnia, majd birtokrendezéssel tagosítania kell. Ezek 1-1,5 millió hektárt jelentenek, ami lényegesen növelhető az állam elővásárlási jogának a teljes földalapra kiterjesztésével. A 4-4,5 millió hektár állami földtulajdon – az összesen 7,8 millió hektár termőföldalapra vetítve – megalapozhatja az állam meghatározó földtulajdonosi súlyát, ezzel pedig a hazai földkészlet döntő hányadának közvagyonként a megmaradásunkat szolgáló közcélokra hasznosítását. A költségvetés ehhez szükséges fedezetét az adósságcsapda kezelésével felszabaduló forrásaink adhatják.
Az állam a földkészletéből tartós használatra (például 50 évre és e jog örökölhetősége mellett) földet adhat a gazdálkodó fiataloknak olyan kikötéssel, hogy a különböző kedvezményekkel támogatott család két-három gyermek világra hozatalát és felnevelését is vállalja. Hasonlóan a szociális helyzete miatt erre rászoruló, és a föld művelésére alkalmas vidéki népességnek etnikai megkülönböztetés nélkül az állam és a települési önkormányzat időszakos földhasználatot biztosíthat, ami az önellátásukat kiegészítheti és/vagy a helyi piacok áruellátását szolgálhatja.
A földhasználatban a mezőgazdasági üzemszabályozás teljesítheti a földalap közérdekű újraosztását: ez öt-tíz éven belül lebonthatja a nagybirtokrendszert, növeli a föld eltartóképességét, a vidék életminőségét, a kis- és középüzemek arányát teheti meghatározóvá, miközben teret nyit a családi gazdálkodásnak. Itt kell az államnak beavatkozással biztosítania a népvándorlási hullámok földigényeinek közérdekű kezelését, a földvédelem teljes szigorát és az ésszerű földhasználatot, amely a földspekulációt kizárva elsőbbséget szavatol a föld élelmiszer-termelő és élelmezésbiztonsági rendeltetésének.
Az állami földtulajdonra elidegenítési tilalmat kell bevezetni. Az erről és az ilyen földhasználatról való döntési hatáskört, továbbá a Nemzeti Földalap (NFA) gazdálkodását és szervezetét ki kell emelni az állami vagyonról szóló 2007. CVI. törvény hatálya alól. Az NFA megszüntetésével egyidejűleg – országos hatáskörű, központi államigazgatási szervként – létre kell hozni a nemzeti birtokpolitikai központot. Ez irányíthatja az állami földkészlet-gazdálkodást és földhasznosítást, ami a családi gazdálkodást megalapozó, tartós földhasználat juttatásával és a különböző típusú földbérleti szerződésekkel, közcélú földprogramokkal szolgálja a népesedési és a szociálpolitikát. Másik alapfeladata az új földvédelmi stratégia érvényesítése, amely megtiltaná a termőföld művelésből való végleges kivonását. Csak ez a szerv dönthetne a termőföld kül- és belterületi fekvéséről (az ingatlanná minősítést hozó övezeti átsorolásról), az ideiglenes vagy végleges más célú hasznosításáról. Emellett a földvédelmi járulék és a bírság mértéke is útját állná, hogy a földspekuláció felszámolja a föld élelmezési célú megőrzését.
Ez az átfogó javaslat az uniós és a hazai joggal összhangban áll, így alkotmányos gátja nem lehet a végrehajtásának. Brüsszelnél el kell érnünk a magyar földmoratórium további három évvel való meghosszabbítását. A korlátlan földpiac megnyitását célzó kötelezettségünk elhalasztása önmagában semmit nem oldhat meg. Értelmet csak úgy nyerhet, ha a társadalom a politikai döntéshozót arra tudja kényszeríteni, hogy a szűk „kegyelmi időt” a nemzeti megmaradás földprogramjának a végrehajtására fordítsa.

A szerző az MTA doktora, tanszékvezető egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.