Festészet, egyetemes mércével mérve

Csernus Tibor-emlékműterem idézi fel az alkotó életművét a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány Andrássy út 108. szám alatti épületében. Megnyitották a Kogart Házban azt a kiállítást, amely Hubertus és Evelyn Sulkowski Csernus-képekből álló gyűjteményét mutatja be december 31-ig.

P. Szabó Ernő
2009. 10. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1943-ban Csíkszeredán született, 1956 után szüleivel Amerikába került Hubertus Sulkowski sikeres nemzetközi jogászként kezdte gyűjteni Csernus Tibor (1927–2007), a kortárs magyar művészet egyik legjelentősebb alkotója műveit, mára a legnagyobb együttest hozta létre a festő képeiből. Hogyan jött létre a műegyüttes?
– Amikor Párizsba költöztünk, Márffy Albin festőművész barátomtól kértem segítséget, hogy kortárs magyar képeket vásárolhassak. Az ő révén ismertem meg Csernus Tibort 1981-ben. Pontosabban először a képeit, mégpedig a Claude Bernard Galériában, amely akkor is, most is az egyik legszínvonalasabb galériájának számított Párizsban. A műkereskedő azonban nem nagyon vett bennünket komolyan. Így hát megkerestük Tibort a műtermében, a Montmartre oldalán lévő Bateau-Lavoire-ban. A látogatások azután rendszeressé váltak, s nemcsak a festői teljesítmény vonzott, hanem azok a nyelvi, kulturális értékek is, amelyek feltárultak a Tiborral való beszélgetés közben. Tizenhárom éves voltam, amikor Amerikába kerültünk, s bár otthon mindig magyarul beszéltünk, mégis eltávolodtam attól az élő, sokszínű nyelvtől, amelyet gyermekkoromban beszéltünk. Tibor viszont olyan ízesen beszélte a magyar nyelvet, mintha soha nem tette volna ki a lábát Magyarországról, s olyan sok érdekes történetet mesélt, amelyekkel valósággal lebilincselte a hallgatót. Kapcsolatunkra jellemző, hogy noha kifejezetten nem szerette mutogatni a képeit, velem kivételt tett. Első feleségemmel, a gyerekekkel is gyakran vacsoráztunk náluk, s mondhatni, igen szoros barátság alakult ki Tibor, felesége, Silvester Katalin festőművész és családom között. A kapcsolat abból a szempontból volt egyoldalú, hogy szinte mindig ő beszélt, felidézte a családi történeteket, a gyermekkorát, sok szó esett szakmai dolgokról is, politikáról azonban alig, mert ő konzervatív volt, én liberálisabb.
– E kapcsolat később sem változott, amit az is mutat, hogy a kiállításon szerepel egy festmény, amelyet Csernus Tibor Christopherről, az ön második feleségétől, Evelyntől született fiáról festett, s egy másik is, amelyet házassági évfordulójukra kaptak ajándékba. De hogyan alakult a művész és a gyűjtő kapcsolata?
– A nyolcvanas években alkalmanként vásároltam egy-egy festményt. Az évtized végétől átalakult a művész-gyűjtői viszony, szorosabbá vált az is, annál is inkább, mivel megváltozott a műkereskedelem, s benne személyesen Csernus Tibor helyzete. A nyolcvanas években virágzott a piac, ő is sokat, jól adott el, részben az Egyesült Államokban is, a párizsi galéria ottani fiókjának köszönhetően, bár gyakran úgy érezte és mondta is, hogy nem azokon az árakon, amelyeket megérdemelt volna. A kilencvenes évek elején azonban jött a receszszió, 1992 után igen kevés képet tudott eladni.
– Amiben nyilván nagy szerepe lehetett a Claude Bernard és Csernus közötti szakításnak. Az önök kapcsolata azonban éppen ekkortól vált még szorosabbá…
– Sőt, kezdtünk arról beszélni, hogy a képek együtteséből Csernus-gyűjtemény formálódik. Ő tartotta fontosnak, hogy bizonyos képek, például a Gólya, amelyet akkor festett, amikor édesapja Budapesten meghalt, hozzám kerüljenek. Bennem is kialakult egy elképzelés, hogy a műveknek előbb-utóbb múzeumba kell majd kerülniük. A kérdés az, hogy hol? Mert Tibor számára fontos volt, hogy francia, illetve egyetemes mércével mérje a művészetét, noha magyarságát mindig hangsúlyozta, s örült a hazai sikereknek is. Sosem kötött kompromisszumot, a klasszikus mesterek mércéjét alkalmazta műveire, nem menedzselte magát – ami persze nem könnyítette meg az érvényesülést ott, ahol annyi jó festő él, mint Párizsban.
– Az utolsó korszakban hogyan változott ez a helyzet? Megrendezhető még egy nagy emlékkiállítás Párizsban a Csernus-művekből, amely pontosan kijelöli a helyét saját kora művészetében?
– Nemzetközi szempontból igen jelentős volt az a nagy kiállítás, amelyet 2003-ban Bad Frankenhausenben rendeztek képeiből, igen tartalmas katalógussal kísérve. Itthon is egyre több műve bukkant fel, majd a Kogart minden korszakát átfogó tárlatot rendezett képeiből. Párizsban is voltak jelek, hogy a festő és galériása közötti kapcsolat normalizálódik, mi igyekeztünk ezért minél többet tenni, de közbejött Tibor váratlan halála. Az oldódás jele, hogy a mostani kiállítás előtt kaptuk ajándékba Claude Bernard-tól azt a Csernus-önarcképet, amely a tárlat felső szintjén látható. A festő nemzetközi reputációja szempontjából is fontos, hogy létrejött ez a „bázis” Budapesten, hiszen nemcsak emlékmúzeum nyílt, de lesz kutatói bázis is, sok olyan pasztell, akvarell hazakerült. Jellemző, hogy amikor a Le Monde kritikusa, Philippe Dagen, akit korábban nem nagyon érdekeltek a Csernus-művek, meglátta őket, azt mondta rájuk: óriási! Ha ezeket ismerték volna, ma ő lenne az egyik legelismertebb festő Párizsban. Előbb-utóbb megcsináljuk az emlékkiállítását, hogy megismerjék e műveket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.