Tyúktolvajok nyomában

Kulcsár Anna
2009. 10. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tyúktolvaj, az uborkatolvaj magatartásáról így – mint eddig – ezután is a rendőrségnek, az ügyészségnek, a bíróságnak kell döntenie, hiszen a bekerített hely bűncselekménnyé teszi az eltulajdonítást. Bűntettes lesz az is, aki gázóra-leolvasásra hivatkozva, megtévesztéssel jut be mások lakásába, hogy értékeket vigyen el. Az alvó sértett megkárosítása is bűntény


Egy most beterjesztett törvényjavaslat szerint Draskovics Tibor megtalálta a megoldást a tyúktolvajlás problematikájára. Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium azt ajánlja az Országgyűlésnek: módosítsák a szabálysértési törvényt, s ezzel tegyék lehetővé, hogy a húszezer forint értékhatárt meg nem haladó szabálysértések ügyében a rendőrség indíthassa meg a nyomozást, a jegyző pedig ennek alapján hozza meg a döntést. Az elkövetőt a jegyzőnek – a büntetés kiszabása mellett – a kár megfizetésére is köteleznie kellene. A büntetést adók módjára hajtanák be.
Draskovics Tibor fantasztikus sikerként harangozta be az ötletet. Javaslata azonban szakmai és politikai szempontból is ezer sebből vérzik. A miniszter és munkatársai nemcsak a megoldást nem találták meg, de a bajt is tovább tetézik. Még silányabb eljárás körvonalai bontakoznak ki előttünk. Az aktatologatás most kiegészül azzal, hogy a kormányzat a politikai felelősséget áttolja az önkormányzatokra, nem tud, s nem is akar tenni a közbiztonság, a közrend helyreállításáért. Mellékesen egyelőre annyi jegyezhető meg, hogy Draskovics Tibor a szocialista kormányzat egyik legkártékonyabb személyisége. A jogalkotásban elkövetett hibái elévülhetetlenek lesznek.
Nézzük a tyúktolvajok ügyeiben a hatóságok végtelenségig összekuszált tevékenységi-felelősségi köreit. A rendszerváltozás után a kormányzatok nyolc évig dolgoztak a szabálysértési törvény kimunkálásán. A feladat döntő részét a Kuncze-adminisztráció, vagyis az akkori belügyi apparátus végezte el. A kész törvényjavaslat az Orbán-kormány idején, 1999-ben lépett hatályba. A törvénykönyvet Gyurcsány Ferenc kormányzata új formába öntötte. A szabálysértési kódex azóta is torzszülöttnek tekinthető: képtelen az alapvető jelentőségű viszonyok rendezésére, az enyhébb jogsértések szankcionálására. Az Alkotmánybíróság sorozatosan semmisíti meg a józan hétköznapi felfogással is ellentétes rendelkezéseit. A törvényhozók a jogszabályt előkészítő igazságügyi, rendészeti szakemberek jóvoltából valóságos jogalkotási műhibát követtek el.
Az egyik ellentmondás az, hogy a kis összegű lopást, csalást, sikkasztást elkövető személyek ügyeiben a lakóhely szerinti jegyző szabja ki a szabálysértési bírságot. A kis összeg 2007. július 1-jéig maximum tízezer forint lehetett, onnantól kezdve az értékhatárt húszezer forintra emelték fel. A húszezer forint feletti vagyon elleni jogsértés bűncselekménynek számít, az ilyen ügyekben a rendőrség nyomoz és a bíróság dönt. Ám nem a vádlott lakóhelye, hanem a tett elkövetésének helye szerinti rendőrség indítja meg az eljárást. Ez azért is érdekes, mert számos alkalommal előfordult, hogy a megélhetési tettesek tíz- vagy húszezer forintnál kisebb értékű cikkeket loptak el különböző települések boltjaiban. Azaz: magatartásuk üzletszerű volt. Ez a körülmény pedig egységbe foglalta tevékenységüket: az értékeket egybeszámították a hatóságok. A lebukás után viszont az egyes boltok, illetve a rendőrök a tettes lakóhelye szerinti jegyzőnek küldték meg a dokumentumokat. A jegyző észlelte, hogy üzletszerű lopásról, tehát bűncselekményről van szó, emiatt a papírokat visszaküldte a hozzá forduló kapitányságoknak. Büntetőeljárást kellett ugyanis indítani.
A botrány a kis összegű lopások ügyeiben azt követően robbant ki, hogy 2007. június 1-jén tízezerről húszezerre emelték fel az értékhatárt, de az eljárásra illetékes hatóságok megnevezésén nem változtattak. Szabálysértés miatt továbbra is a tettes lakóhelye szerinti jegyző járhatott el, a bűncselekményekért viszont a tett elkövetésének helye szerinti rendőrség nyomozott. Ezt az ellentmondást csak megerősítette az az igazságügyi rendelet, amelyet az akkori miniszter, Takács Albert írt alá 2008 januárjában a rendőrség hatásköréről és illetékességéről. A jogszabály a korábban beindított és nagy sikernek nevezett rendőrségi reform konklúzióit vonta le: központi, regionális és helyi kategóriákba sorolta a bűnfelderítő hatóságot. A regionalizáció az MSZP és személy szerint Gyurcsány Ferenc országátalakító kezdeményezésének központi eleme volt. A rögeszmés Gyurcsány úgy vélte: a megyerendszer eltörlésével megváltja az országot. Az eredmény mostanra nagyjából láthatóvá vált.
A másik visszásságot a települési jegyzők jelezték a tömegesen előforduló, úgynevezett kis ügyekben: a rendőrség csupán a húszezer forint alatti összegekből indult ki és úgy vélekedett, hogy emiatt nem bűncselekményről, hanem szabálysértésről van szó. A rendőrök az aktákat ezen a címen több esetben is áttették a jegyzőkhöz. A polgármesteri hivatalban azonban kiderült: bűncselekmény történt. A kis összegű elsajátítás is bűncselekménynek számít, ha a tettes úgy vette el az értéket, hogy a tulajdonos tudta vagy akarata ellenére bement annak házába, kertjébe. A bírói gyakorlat helyiségnek tekinti a valamennyi oldalról fallal körülhatárolt és tetővel ellátott építményt, amely az emberek lakásául, összejövetelére, munkavégzésére, állatok elhelyezésére, dolgok őrzésére, tárolására szolgál, ha ez utóbbiak mérete olyan, hogy abba ember bemehet. A bekerített hely olyan összefüggő körülhatárolt terület, ahová csak az erre szolgáló eszközök, ajtó, kapu használatával lehet bejutni. Kerítésnek számít a drótháló, a deszka, a tégla és az élősövény is.
A tyúktolvaj, az uborkatolvaj magatartásáról így – mint eddig – ezután is a rendőrségnek, az ügyészségnek, a bíróságnak kell döntenie, hiszen a bekerített hely bűncselekménnyé teszi az eltulajdonítást. Bűntettes lesz az is, aki gázóra-leolvasásra hivatkozva, megtévesztéssel jut be mások lakásába, hogy értékeket vigyen el. Az alvó sértett megkárosítása is bűntény.
Az úgynevezett minősítő körülmények végeredményben a kis lopások túlnyomó többségét bűncselekménnyé teszik. A helyiségbe, a bekerített helyre besurranó személy, a zsebtolvaj, a sértett védekezésre képtelen állapotát kihasználó tettes bűncselekményt követ el akkor is, ha húszezer forintnál kisebb értéket lop. A joggyakorlat azt mutatja, hogy szabálysértésről csak akkor van szó, ha valaki közterületről visz el például egy le nem lakatolt biciklit vagy más kis értékű eszközt. Ekkor kellene a jegyzőnek döntenie. A bírságot azonban hiába rója ki, mert nincs, aki megfizesse. Draskovics ezen most feleslegesen akar úgy változtatni, hogy a büntetést adók módjára kell behajtani, hiszen nem lesz miből levonni az összeget. Szemfényvesztés az is, hogy a jegyzőnek kártérítésre kell köteleznie a biciklitolvajt, mert azt sem fogja soha senki megfizetni. Ráadásul a kártérítésre kötelezés pillanatnyilag a bíróság feladatköre.
Félrevezető tehát, hogy az igazságügyi miniszter azt mondja: a szabálysértési törvény most beterjesztett módosítása nagy segítség lesz, mert – ha nála teszi a feljelentést – a rendőrség indítja meg az eljárást a jegyzőkre tartozó szabálysértési ügyekben. A rendőr nyomozni fog: megkeresi a tettest, kihallgatja a tanút, a szakértőt, s helyszíni szemlét tart, mert a jegyzőnek ehhez nincs apparátusa, felkészültsége.
A korrekt, jogállami megoldás az volna, ha a tulajdon, a közbiztonság védelmét a kormányzat teljes egészében az erre hivatott hatóságra: a rendőrségre bízná. S persze nemcsak szavakban, de ténylegesen is megerősítené a rendőrséget.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.