Száz év, sok ránc, de még több fény

Ókovács Szilveszter
2009. 11. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Huszonhat éve ilyenkor, egészen pontosan október 22-én negyven sztárnál többet szedtek össze a menedzserek, hogy velük ünnepeljék a Metropolitan mint intézmény centenáriumát. Az öltözőkben nagy elődeit, Alfredo Kraust vagy a basszuscár Gyaurovot és egymást kerülgethette a három tenor, a dekoratív Ricciarelli vagy Leona Mitchell uszályába botolhatott Malfitano, Von Stade, Tomowa-Sintow, Battle és Leontyne Price… Bár James Levine kedvenc nyitánya, a jó füstölősre vett Eladott menyasszony után borzalmas díszletre nyílik a gigantikus függöny, az elé lépő magabiztos fiatal nő a semmiből akkora Turandot-nagyáriát énekel, hogy rögtön kénytelenek előkapkodni a fináléra tartogatott nagy tapsukat. Bizony, Marton Éva hajtja végre e salto mortalét – nem sokan tudják követni. Pedig hozza szolid, finom önmagát Kiri Te Kanawa Mozart Grófnőjének jelenetével, a koloratúrpanoptikumból villan vissza Joan Sutherland (57 éves), hogy – férje, Richard Bonynge kísérete mellett – Semiramisként belcantózzon egy utolsó mintaszerűt. A román Ileana Cotrubas, az egyik legtechnikásabb, legmuzikálisabb művész nem gáladarabot választ, Debussy Tékozló fiú kantátájának anyapanasza így lesz az est zenei csúcspontja. Már a bevonulásnál vesztésre áll viszont Marilyn Horne, aki pufi önmagát puffos ruhába szorítja, s hiába a delilai csábos kromatikájú Csókária, átütő erejű, ám tenoros színű mezzója, állandó alulintonálása sem lágyít szívemen.
A férfiszakaszban is bálványok lépnek fel, és nem dőlnek, de nem ám. Feltűnik a non plus ultra, Leonard Bernstein is, aki a Fidelióba hagyomány szerint ékelt III. Leonóra-nyitánnyal adja szimfonikus áldását az ünnepre. Nicolai Gedda (58!) ugyan nem kisujjból rázva, mert megdolgozva érte, de poétikus Nemorino-románcot vezet elő. James McCracken (57!), egy mifelénk kevéssé ismert, mégis korszakos Otello személyiségzavaros döbbenettel suttogja-sírja a mór III. felvonásbéli monológját. Renato Brusont a csúcson éri a gála, de ez a csúcs igazából fennsík, s rajta az olasz úriember-bariton mellett lépdel Grace Bumbry is: a minden irányba végtelen hangú művésznő 1961-es bayreuthi Vénuszának fekete fényében csillog a ’83-as Nabucco-duett Abigélje is. Amilyen remek választás Freninek és Domingónak az Otello szerelmi jelenete, akkora tévedés a Caballé–Carreras páros máglyakettőse a Chénier-ből: előbbi illatos pianissimói, utóbbi lírai legatója itt meg nem mutatkozhat, csak az atlétikus ordítás marad. A négyórás műsor végén Birgit Nilsson (65!) mutatja meg, hogy a nyugdíjon túl is van élet: egészen hallgatható Izoldával lép fel, s egy svéd a cappella dalocskában még staccatózgat is.
(Centenáriumi gála – Deutsche Grammophon 2 DVD, 2009.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.