Segíteni akar a kormány a csőd szélére jutott, 90 milliárd forintos adósságállománnyal és 30 milliárd forintot megközelítő veszteséggel küszködő BKV-n, de ennek továbbra is az a feltétele, hogy a főváros rendet tegyen, és a MÁV mintájára átalakítsa a céget legkésőbb január közepéig – közölte tegnap Szollár Domokos kormányszóvivő Bajnai Gordon miniszterelnök és Demszky Gábor főpolgármester találkozóját követően. Leszögezte: a kormány nem zárja ki, hogy a közlekedést Budapesten és környékén a fővárosban a kilencvenes években felerészt privatizált Főgáz Zrt. részvényeinek átvételével oldják meg. – Az eddigi rendszer fenntarthatatlan – húzta alá a hónapokon belül távozó kabinet szóvivője.
Demszky Gábor kijelentette: eredményről most sem tud beszámolni, azonban rengeteg tanulmányt, tervet készítettek arról, hogy a BKV-t hogyan lehetne működtetni a MÁV-val és a Volánnal együtt; van már úgynevezett reorganizációs terv is. Szerinte a korrupciós ügyek sora, a sok milliárd forintos végkielégítések és a tanácsadói szerződések botránya után „transzparenssé” tették a közlekedési társaságot azzal, hogy elfogadtak erről a tőzsdei cégekéhez hasonló szabályzatokat. – Létrehoznánk egy megrendelő szervezetet is – mondta a posztján tizenkilenc éve tartózkodó Demszky Gábor. Azt ígérte, december közepére minden kiderül majd, hogy a BKV megmentéséhez korábban igényelt 30 milliárd forintos kormánysegítség valójában mekkora lesz, támogatást vagy csak garanciát kapnak-e az újabb hitelek felvételéhez.
A főpolgármester megjegyezte: a hatályos törvények szerint nem lehetséges a Főgáz-részvények átadása a kormánynak. Azt azonban nem tudta megmondani, hogy ha a kormány megteremtené szándékának jogszabályi hátterét, a város valójában miből fizetné ki az EU-pályázatok önrészét. Amikor csaknem egy évvel ezelőtt a Fővárosi Közgyűlés MSZP–SZDSZ–MDF-es többsége megszavazta a részvény-privatizáció előkészítését, Demszky Gábor jóval százmilliárd forintot meghaladó értékűre becsülte a maradék értékpapírt.
Közben tegnap a városházán Ikvai-Szabó Imre szabad demokrata főpolgármester-helyettes lényegében elismerte: az infláció fölötti közműdíj-emelések között januártól a csatornahasználatért áfával együtt több mint 20 százalékkal kell többet fizetni, és terveik szerint a következő években a jelenlegi sokszorosára emelkedhet a tarifa. – A zöld Budapestet és a kék Dunát meg kell fizetnie mindenkinek, nincs ingyenebéd – hangoztatta a balliberális politikus, aki szerint a csepeli szennyvíztisztító fejlesztésével végül a budapestiek járnak jól. A városvezetés számításai szerint a távfűtés áfájának jelentős csökkenésével „összességében nem emelkedik a rezsi Budapesten”, azonban kiderült: ez nem vonatkozik a fővárosi lakások többségére, amelyekben nincs távfűtés. Ikvai-Szabó Imre kérdésünkre megerősítette azt is, hogy a lapunk információi szerinti 60-70 százalékos csatornadíj-emelésre sor kerülhet, igaz, fokozatosan, évekre elosztva.
Mint arról beszámoltunk, a Fővárosi Közgyűlés mai ülésére több közműdíj-emelési javaslatot nyújtott be a városvezetés, közöttük a BKV-tarifáinak 4 százalékos, benne a vonaljegyek csaknem 7 százalékos emelését. Ezt tegnap az MSZP–SZDSZ-es többségű városüzemeltetési bizottság sem támogatta, az ellenzék pedig már korábban bejelentette: ellenzi a terhek növelését.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint elfogadhatatlan, hogy a kormány és a főváros vezetői az emberek megnyomorításával leplezik bukásukat. – Egy leköszönő főpolgármester egy bukott kormány miniszterelnökével két és fél órán keresztül tárgyalt a semmiről; a főváros nem kapott egy fillért sem – mondta Tarlós a BKV-ról folytatott tárgyalásokról.
Kérdés a korrupcióról. Mire vár még az ügyészség a magyarországi, fővárosi korrupciós ügyekben, így a Margit híd az eredetihez képest megduplázódott felújítása, a négyes metró megháromszorozódott építése ügyében? – ezt a kérdést a napokban tette fel a legfőbb ügyésznek Karsai Péter független országgyűlési képviselő. Az ügyben a parlament plenáris ülésén kell választ kapnia.
Pedofilbotrány: Így mosdatja a baloldali teológus Lakatos Márkot