Nemrégiben átmentem villamossal a Margit hídon, amelynek megkezdődött a felújítása. A villamos az ideiglenes jelleggel lefektetett vágányon haladt. Munkanap volt, még ebédidő előtt. Borult volt az égbolt, de nem esett, szél sem fújt, 15–18 fok közötti lehetett a levegő hőmérséklete, szabadtéri munkákhoz ideálisnak mondható időjárás volt. Kíváncsian figyeltem a hídon folyó munka intenzitását. Állt rajta vagy fél tucat kisteherautó, ki volt pakolva egy kevés felszerelés, és dolgozni is láttam összesen vagy nyolc-tíz embert.
A látvány kapcsán eszembe jutott egy évtizedekkel ezelőtt olvasott tanulmány, amely annak idején egy nemzetközileg elismert szakfolyóiratban jelent meg, és a nagy projektek kivitelezése gazdaságossági kérdéseinek elemzésével foglalkozott. A cikkben leszűrt végső tanulság a következő volt: egy nagyszabású munka kivitelezése akkor a legolcsóbb, ha annak érdekében, hogy a helyszíni munkák időszükséglete a lehető legrövidebb legyen, jó munkaszervezéssel annyi eszközt és embert zsúfolnak össze az építkezés területén, amennyi egymást még éppen nem zavarja a munkában. A megtakarítások lehetőségének fő eszköze tehát a jó szervezés.
A cikk példának hozta fel a New Yorkban 1931-ben átadott felhőkarcolót, az Empire State Buildinget, amely a maga idejében a földkerekség legmagasabb épülete volt – egyébként még ma is előkelő helye van a magas épületek rangsorában –, és az alapozás megkezdésétől az épületet környező terület tereprendezésének befejezéséig alig több, mint egy év telt el. Erre a cikkre emlékezve úgy ítéltem meg a látottakat, hogy elfért volna a hídon még valamennyi eszköz és néhány ember „bezsúfolva” anélkül, hogy zavarták volna egymás munkáját, mivel a látottak szerint az egyes tevékenységek egymástól százméteres nagyságrendű távolságokban zajlottak ezen az ominózus napon. Ha elfogadható és igaz az idézett cikk végkövetkeztetése, akkor talán volna lehetőség a Margit híd felújítási költségeinek valamelyes mértékű (akár nagyságrendekkel történő) csökkentésére, a munkák átfutási idejéről nem is beszélve.
Elképzelhető, hogy ez a megállapítás többek között a Rácfürdő és a 4-es metró vonatkozásában is helytálló? Könnyen lehet!
Kelen Rudolf,
aranydiplomás gépészmérnök,
Budapest

Megszólalt az ügyvéd: mi vár a Palatinuson vízbe fulladt kislány édesanyjára?