Margit híd: nem csináltak semmit

Olvasónktól
2009. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemrégiben átmentem villamossal a Margit hídon, amelynek megkezdődött a felújítása. A villamos az ideiglenes jelleggel lefektetett vágányon haladt. Munkanap volt, még ebédidő előtt. Borult volt az égbolt, de nem esett, szél sem fújt, 15–18 fok közötti lehetett a levegő hőmérséklete, szabadtéri munkákhoz ideálisnak mondható időjárás volt. Kíváncsian figyeltem a hídon folyó munka intenzitását. Állt rajta vagy fél tucat kisteherautó, ki volt pakolva egy kevés felszerelés, és dolgozni is láttam összesen vagy nyolc-tíz embert.
A látvány kapcsán eszembe jutott egy évtizedekkel ezelőtt olvasott tanulmány, amely annak idején egy nemzetközileg elismert szakfolyóiratban jelent meg, és a nagy projektek kivitelezése gazdaságossági kérdéseinek elemzésével foglalkozott. A cikkben leszűrt végső tanulság a következő volt: egy nagyszabású munka kivitelezése akkor a legolcsóbb, ha annak érdekében, hogy a helyszíni munkák időszükséglete a lehető legrövidebb legyen, jó munkaszervezéssel annyi eszközt és embert zsúfolnak össze az építkezés területén, amennyi egymást még éppen nem zavarja a munkában. A megtakarítások lehetőségének fő eszköze tehát a jó szervezés.
A cikk példának hozta fel a New Yorkban 1931-ben átadott felhőkarcolót, az Empire State Buildinget, amely a maga idejében a földkerekség legmagasabb épülete volt – egyébként még ma is előkelő helye van a magas épületek rangsorában –, és az alapozás megkezdésétől az épületet környező terület tereprendezésének befejezéséig alig több, mint egy év telt el. Erre a cikkre emlékezve úgy ítéltem meg a látottakat, hogy elfért volna a hídon még valamennyi eszköz és néhány ember „bezsúfolva” anélkül, hogy zavarták volna egymás munkáját, mivel a látottak szerint az egyes tevékenységek egymástól százméteres nagyságrendű távolságokban zajlottak ezen az ominózus napon. Ha elfogadható és igaz az idézett cikk végkövetkeztetése, akkor talán volna lehetőség a Margit híd felújítási költségeinek valamelyes mértékű (akár nagyságrendekkel történő) csökkentésére, a munkák átfutási idejéről nem is beszélve.
Elképzelhető, hogy ez a megállapítás többek között a Rácfürdő és a 4-es metró vonatkozásában is helytálló? Könnyen lehet!
Kelen Rudolf,
aranydiplomás gépészmérnök,
Budapest

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.