Római rítus

Bár Magyarországon is működik immár húsz éve „lefebvre-ista” katolikus csoport, a régi, tridenti rítusú misét jogaiba visszahelyező 2007-es pápai rendelet elsősorban nem e hívek számára könnyítette meg, hogy latin nyelvű, misztikusabbnak érzett misén vehessenek részt.

Pethő Tibor
2009. 12. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Római katolikus papok Isten felé vezetve a közösséget, azaz a híveknek háttal, ismét latin nyelven, sok gregorián ének kíséretében mutatják be a szentmisét egyre több helyen a keresztény világban, így Budapesten a belvárosi Nagyboldogasszony-főplébániatemplomban s több vidéki helyszínen, Vácott vagy Szegeden a ferenceseknél.
Úgy tűnik, kissé alábbhagyott XVI. Benedek két évvel ezelőtt kiadott, a szentmise régi formáját szinte korlátlanul engedélyező rendelkezése körüli vihar. A Summorum pontificum kezdetű motu proprio, azaz pápai rendelet a hagyományos (úgynevezett tridenti vagy trienti, trentói) liturgiát gyakorlatilag visszahelyezte jogaiba, s püspöki jóváhagyás nélkül engedélyezte gyakorlását az 1962-es misekönyv alapján ott, ahol a hívek csoportja ezt kéri. A pápa lépése nyilvánvaló gesztus volt egyrészt azoknak, akik az egyházon belül a korábban szükséges püspöki engedélyt kijárva ragaszkodtak a II. vatikáni zsinat előtti formához. Másrészt a II. vatikáni zsinatot követően külön utakon járó, majd egy engedély nélküli püspökszentelés miatt 1988-ban kiközösített, kifejezetten konzervatív-fundamentalista Lefebvre érsek alapította csoportot kívánta lépésével közelebb vonni az egyházhoz.
Döntése főleg az olasz és a német főpapság egy részében váltott ki ellenkezést: volt, aki a pápával szembeszegülve egyházmegyéjében megtiltotta a II. vatikáni zsinat előtti régi, jóval misztikusabb forma használatát, mások csak a motu proprio bírálatára szorítkoztak. Albert Malcolm Ranjith, a Vatikán istentisztelettel foglalkozó kongregációjának korábbi titkára egy olasz internetes újság, a Petrus számára nyilatkozva egyenesen zendülésről beszélt, amely néhány bíborost is elért. Legutóbb például az egyik ír egyházmegye, Killala püspökét, John Fleminget kellett kifejezetten utasítani, hogy egyházmegyéjében engedélyezze az 1962-es könyvek szerinti szentmise bemutatását. Ugyanis 2007-ben, a Summorum pontificum motu proprio megjelenése után az ottani papi szenátus a püspökkel egyetértésben úgy döntött, hogy addig nem engedélyezik a régi rítusú szentmise bemutatását, amíg Róma nem ad választ az egyházmegye kérdéseire a döntés értelmezésével kapcsolatban. A válasz hamar megérkezett, s kimondta: sem a püspök, sem a papi szenátus nincs abban a helyzetben, hogy korlátozzon egy pápai rendelet által biztosított jogot.
A váratlan „zendülésnek” általában több oka van: a főpapok egy része tart a II. vatikáni zsinat határozatainak felülvizsgálatától, azaz az „egyházreform reformjától”. Így a protestánsokkal folytatott ökumenikus párbeszéd lehetetlenné válásától, a kézből történő áldozás és a két szín alatti áldozás visszaszorításától, általában annak a folyamatnak a felülvizsgálatától, amely némileg „modernebbé” tette a hitoktatást, a pasztorációt és az egyház mindennapi működését. A feltételezések szerint az új körülmények között nehezebb lesz fölvetni a papi nőtlenség megszüntetésének, a cölibátus önkéntes vállalásának lehetőségét is.
A kérdéseket azonban nem árt különválasztani, nem feledve, hogy a pápa s az egyházon belül működő, a régi miseformát használó közösségek sem kívánják kétségbe vonni a II. vatikáni zsinat tanítását.
Tény, hogy a régi római miseforma, ha lassan is, de ismertebb s ezzel együtt elismertebb lesz az egyházon belül. Hatását jelzi, hogy magas rangú főpapok egyre gyakrabban használják ezt a formát. Október 18-án például Raymond Leo Burke érsek, az Apostoli Szignatúra prefektusa celebrálta a Szent Péter-bazilikában 1969 óta az első régi rítusban bemutatott főpapi misét. A lyoni egyházmegye új segédpüspökévé pedig azt a Jean-Pierre Batut-t nevezték ki, akinek párizsi plébániája eddig is a régi szentmise egyik legjelentősebb franciaországi központja volt.
Pár hete jelent meg a szentmise méltó végzéséhez segítséget nyújtó vaskos vatikáni kiadvány, immár nem olasz, hanem latin nyelven. Az előszóban a kibocsátó kongregáció prefektusa, Canizares bíboros egyértelműen leszögezi, hogy a római rítus mindkét formája azonos jelentőséggel bír. A Magyar Kurír című hazai internetes napilap arról számol be, hogy egy nemrég készült olasz felmérés szerint a vallásukat gyakoroló olasz katolikusok 63 százaléka legalább havonta egyszer szívesen venne részt régi rítusú szentmisén – az összes katolikus között ez az arány 33 százalék. A gyakorló (olasz) katolikusok 40 százaléka viszont ennél is gyakrabban, heti rendszerességgel választaná ezt a formát, ha lenne rá lehetősége. Az újság hozzáteszi: egy 2008-as francia felmérés szerint a régi rítusú misék tartását a megkérdezettek válaszai alapján az összes katolikus 31 százaléka támogatná saját plébániáján.
Közben a pápa az úgynevezett lefebvre-ista püspökök kiközösítését is feloldotta, helyzetük azonban ezzel még nem rendeződött az egyházon belül. Külön nehézséget okozott az egyik visszatérő püspök, Richard Williamson holokauszttal kapcsolatos több vállalhatatlan kijelentése, amelyek nyomán a sajtó keltette polémia azt sugallta: a pápa keblére öleli az antiszemitákat. A lényeget figyelmen kívül hagyó hecckampány a párbeszédet is lelassította.
– A „tridenti rítus” kifejezés pontatlan, hiszen azt sugallja, hogy ez a forma a XVI. században jött létre, és így az ellenreformáció bélyegét viseli magán. XVI. Benedek ezzel szemben hangsúlyozza, hogy a római rítus e korábbi gyakorlata egészen Nagy Szent Gergely pápáig vezethető vissza, szöveganyagában pedig túlnyomórészt késő ókori eredetű – mondta lapunknak Rihmer Zoltán jogtörténész, nyelvész, a római katolikus világiakból álló Szent Mihály Laikus Káptalan tagja. Ezt a közösséget, amely egyik kezdeményezője volt a korábbi hagyományos liturgia hazai újjáéledésének, öt évvel ezelőtt a Zeneakadémia egyházzene tanszékének néhány hallgatója és hozzájuk kötődő fiatal értelmiségiek alapították Földváry Miklós István latinista, liturgiatörténész vezetésével. Kérésükre 2006-ban az érseki főhatóság engedélyezte a hagyományos római rítusú szentmisék bemutatását a városligeti jáki kápolnában. A szertartást a Szent Péter Papi Testvérület egy papja végezte, aki Krakkóból havonta egyszer tudott Magyarországra utazni.
A helyzetet alapvetően XVI. Benedek motu propriója változtatta meg. Osztie Zoltán plébános lehetőséget adott a közösségnek, hogy vasárnap délutánonként a pesti belvárosi főplébánia-templomban hagyományos szentmisét celebrálhasson a káptalan papjává lett Kovács Ervin Gellért atya, aki nemrég lett a premontrei rend novíciusa is.
Hagyományos formák szerint mutat be misét a Thököly úti kápolnában egy svájci atya mintegy 50–70 hívőnek. Saját magyar papjuk nincs. Sokuknak már a rendszerváltozás előtt módjukban állt, hogy régi rítusú szentmisére járjanak, például a Lékai bíboros engedélyével a jáki kápolnában működő Varsányi Ferenc atyához, valamint a börtönből 1975-ben szabadult szerzetes paphoz, Szigeti Imre Józsefhez.
Lefebvre érsek közössége először 1990 októberében jelent meg Magyarországon, a követői által alapított Renovandum Mariae Regnum Egyesület pedig 2003-ban vásárolta meg a Thököly úton azt az első emeleti lakást, amelyben kápolnát alakítottak ki, ahol azóta szentmisét tartanak, de közülük néhányan – ha nincs más lehetőségük – a belvárosi főplébánia-templom hagyományos miséire is eljárnak. Tőlük független az a feltehetően Itáliából működtetett magyar nyelvű ultrakonzervatív honlap, amely kemény, olykor kíméletlenül elutasító modorban lép fel a „nem hagyományhű” katolikusokkal szemben. Az utóbbi időben már a kritizálandók körébe sorolja a lap a Szent Mihály Laikus Káptalant is, hiszen a belvárosi szertartásokon a Haydn-év jegyében gyakran hallható a nagy barokk zeneszerző egy-egy miséje is, világi kórusok előadásában. Ez pedig – a honlap szerint – az ilyenkor egybegyűlők nagy száma miatt is profán koncertélménnyé „züllesztheti” a szentmisét. Ám igazán ultrakonzervatív-fundamentalista katolikus formációk, így a pápai trón üresedését valló sedevacantista vagy több ellenpápát is választó konklavista csoportok nincsenek jelen hazánkban.
– Magyarországon viszonylag kevés azoknak a hívőknek a száma, akik kötődnek a régi liturgiához – mondta lapunk kérdésére Bosák Nándor debrecen–nyíregyházi megyés püspök, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia liturgikus bizottságának elnöke.
Közülük egyeseket a nosztalgia motivál, és vannak olyanok, akiket a régi formák iránti vonzódás vezet, miközben elégedetlenek az egyház jelenlegi liturgiájával. XVI. Benedek pápa szándéka az volt, hogy ezeknek az óhajoknak helyes irányt adjon. Egyrészt világossá tette, hogy a II. vatikáni zsinat rendelkezései szükségesek voltak, alapjában helyes irányt jelölnek, s a jelenlegi liturgia a rendes formája a katolikus istentiszteletnek. Másrészt helye van az egyházban annak a liturgikus örökségnek is, amelyet az úgynevezett „tridenti forma” képvisel. De nem azért, hogy a kettőt szembeállítsák egymással, hanem ezért, hogy egymás számára inspirációt jelentsenek. Voltak, akik fundamentalista nézeteik igazolásaként értelmezték a motu propriót, s ezzel, bizony, ártottak a célnak. Mások attól féltek, hogy további bizonytalanságot okoz a liturgikus életben. Arra a kérdésre, miként lehet segíteni a régi, manapság rendkívüli rítus gyakorlását, a püspök ezt válaszolta:
– Néhány helyen biztosítanak erre lehetőséget. Ezt azonban körültekintően kell megoldani. Figyelembe kell venni az igénylők számát, a papok lehetőségeit: az atyák ismerjék a rítust, más feladatukat ne akadályozza, ne zavarja meg a templom rendes liturgikus rendjét. Erre persze már születtek jó megoldások, például a pesti belvárosi főplébánia-templomban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.