Sikeres párt alkot Obama és az internet

Aki nem iratkozik fel a Facebookra, búcsút inthet a fiatal szavazóknak – hívják fel kommunikációs és médiaszakértők az amerikai és kanadai politikusok figyelmét. Mint hangsúlyozzák, hibás kommunikációs stratégiát követ az, aki egyáltalán nem használja fel érdekeinek megfelelően az internetet, vagy azt különálló médiumként, üzenethordozó csatornaként kezeli. Az egyes közösségi honlapok ugyanis olyan népszerűségre tettek szert az utóbbi években – a Facebooknak több mint 350 millió aktív felhasználója van világszerte, a YouTube videomegosztó website-ot több mint egymilliárdszor tekintik meg naponta –, hogy azoknak egy-egy kommunikációs stratégia részét kellene képezniük.

2010. 02. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fenyegető üzenet. Az egyik legbiztonságosabb börtönbe zárt Colin Gunn brit maffiafőnök a napokban a Facebookon fenyegette meg ellenségeit – írja a Telegraph. „Egyszer majd hazamegyek, már alig várom, hogy belenézzek bizonyos emberek szemébe, és lássam a félelmüket” – szólt a sejtelmes üzenet. A lap szerint a közlés után törölték a két ember meggyilkolásának elrendeléséért elítélt Gunn Facebook-profilját. Két héttel korábban abból lett kisebb botrány Nagy-Britanniában, hogy egy tizenhat éves fiút megkéselő elítélt a Facebookon gúnyolódott áldozata családjával. Az igazságügyi minisztérium illetékesei szerint aggasztó, hogy egyes rabok a börtönből is be tudnak lépni közösségi oldalakra, vagy pedig megkérik kinti ismerőseiket, hogy küldjenek üzeneteket a nevükben. A minisztérium már felvette a kapcsolatot a Facebook üzemeltetőivel, és állításuk szerint egyetértettek abban, hogy fel kell lépni a hasonló esetek megismétlődése ellen. (MN)


Szinte kivétel nélkül Barack Obama neve merül fel amerikai szakemberek megnyilatkozásaiban, amikor hatékony internetes kampányok lebonyolításáról van szó. Michael Goldstein, a Kaliforniai Egyetem politológusa szerint míg elnökválasztási kampánya során Franklin D. Roosevelt a rádió, John F. Kennedy pedig a televízió adta lehetőségeket használta fel a maga javára, Barack Obama az internettel tette ugyanezt.
2006-ban Facebook-csoport alakult meg az akkor még szenátori tisztséget betöltő chicagói politikus tiszteletére Barack Obama for President (Barack Obama legyen az elnök) címmel, amelynek még abban az évben több mint ezer tagja lett – a Facebook-felhasználók közül tehát jóval többen támogatták Obamát, mint demokrata párti politikustársait. A szóban forgó csoport egyik tagja volt Tobin Van Ostern, aki a Huffington Post hírportálon minap megjelent szerzeményében Obama a fiatalok körében elért népszerűségének titkát próbálja megfejteni. Mint írja, annak idején egyre több információ terjedt el Obamáról a közösségi portálon, az őt támogató Facebook-csoport tagjainak száma pedig pillanatok alatt megsokszorozódott. A Facebook vált a színes bőrű szenátor fiatal szimpatizánsainak gyűjtőhelyévé, innen szereztek információt Obama tevékenységéről, így 2007-es fellépéséről a virginiai George Mason Egyetemen, amelyre az ország különböző tájairól érkeztek a huszonévesek, hogy meghallgassák a szeretett poitikusokat. Az egyetem több ezer férőhelyes központi épületébe azonban nem fértek el mindannyian, pedig akkor még Obama be sem jelentette, hogy indulni kíván az elnökválasztáson.
Számos szakértővel egyetértve Tobin Van Ostern kifejti, hogy Obama és stábja a fiatalok körében elért népszerűségét kihasználva – az utóbbi évtizedekhez képest példátlan módon – az egész nemzetre kiterjedő elnökválasztási kampányt indítottak az internet segítségével, amelynek lényege az úgynevezett grassroots, vagyis az alulról építkező mozgalmak beindítása volt. A szenátor és csapata tehát nem a legfelső szintről igyekezett irányítani például a szavazók mozgósítását, hanem hagyták, hogy azt megtegyék helyettük a spontán módon szerveződő csoportok, mint amilyen a Facebook-kezdeményezés is volt. Obamáék rengeteg pénzt fektettek az internetbe, különösen a közösségi website-okra fordították figyelmüket. A fiatalok Obama nevében telefonhívásokat kezdeményeztek, ajtókon kopogtak, e-maileket és sms-eket küldtek barátaiknak, hogy minél többen vegyenek részt a kampányban. A 2008-as elnökválasztási küzdelmek legelső demokrata párti összecsapásán, az iowai jelölőgyűlésen Obama úgy győzött legfőbb riválisai, Hillary Clinton és John Edwards felett, hogy az elnökválasztások történelmében először Iowában meghaladta a 30 éven aluli szavazók száma a 65 év felettiekét. A novemberi megméretésen – amelyet Obama már a demokraták elnökjelöltjeként vívott meg a republikánus John McCainnel – a 18–29 éves korosztály szavazatainak 66 százalékát szerezte meg.
A választások megnyerésével azonban Obama internetes tevékenysége nem ért véget. Épp a napokban számoltak be róla a hírügynökségek, hogy az elnök YouTube-felhasználók kérdéseire válaszolt egy negyvenperces műsorban, amelyet élőben közvetített a videomegosztó honlap. Összesen 11 ezer kérdés érkezett az elnök részére álláshelyek teremtésével, a gazdaság fellendülésével, az egészségügyi reformmal, a külpolitikával vagy éppen a környezetvédelemmel kapcsolatban. A Fehér Ház hivatalos honlapján egyaránt figyelemmel kísérhették a közvetítést az érdeklődők. A WhiteHouse.gov is nagy átalakításon ment keresztül, amióta Obama a Fehér Ház lakója. Macon Phillips személyében az elnök új médiaigazgatót nevezett ki, akinek feladata az elnöki honlap kommunikációs tárházának bővítése. A portálon Obama beszédeit és szóvivője, Robert Gibbs sajtótájékoztatóit gyakran élőben közvetítik, a website-ra látogatók kérdéseket tehetnek fel és szavazásokon vehetnek részt, a Fehér Háznak pedig külön oldala van a Facebook, a MySpace, a Twitter és a Flickr közösségi honlapokon is.
Barack Obama hivatalos „rajongói oldalának” a Facebookon jelenleg közel 7,5 millió tagja van, az oldalt naponta frissíti a Fehér Ház, üzeneteket és linkeket tesz közzé, Obamáról készült videókat és képeket tölt fel, és folyamatosan tartja a kapcsolatot az elnök „rajongóival”. Összehasonlításképpen az interneten szintén aktív Sarah Palinnek – a Republikánus Párt 2008-as alelnökjelöltjének – 1,3 millió támogatója van, míg Joe Biden jelenlegi alelnök ebben a tekintetben rendkívül passzívnak tekinthető. Hivatalos Facebook-oldalát legutóbb 2008. augusztus 25-én, az elnökválasztás előtt frissítették.
A Facebook és a közösségi oldalak előnyeit igyekeznek kihasználni a kanadai politikusok is, de jóval kevesebb sikerrel, mint amerikai kollégáik. Miután Obama láthatóan sikeresen használta fel az új médiumokat elnökválasztási kampányában, a kanadaiak körében is lelkesedést váltottak ki a közösségi oldalak. Ám mint Daniel Paré, az Ottawai Egyetem kommunikációs professzora közölte egy kanadai napilappal, a politikusok feliratkoznak ugyan a Facebookra, de stratégiájuk ezzel ki is merül. Bob Rae-nek, a Kanadai Liberális Párt parlamenti képviselőjének jelenleg ötezer „barátja” van a Facebookon, ennél több kapcsolat létesítését nem engedélyezi a website. Tanácsadói arra biztatták Rae-t, indítson hivatalos „rajongói” oldalt, amelynek több millió tagja is lehet, ám a politikus ezt azzal utasította el, hogy „a rajongó nem barát”. Az ottawai törvényhozás legfiatalabb tagja, a 27 éves Niki Ashton ugyanakkor rendszeresen tartja a kapcsolatot támogatóival, linkeket és cikkeket csatol, személyes üzeneteket küld, és a közösségi portált arra is felhasználta, hogy online petíciójához húszezer aláírást gyűjtsön.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.