Két kerületet is átölel választókörzete, amelyben az első forduló eredményei alapján nyerésre áll. Korábban a szocialisták hitbizományukként kezelték Budapest külvárosát, MSZP-s ellenfele egy ilyen, megszorító kormányzás után is több mint harmincszázaléknyi támogatást kapott. Mit tesz a következő napokban, hogy az országhoz hasonlóan itt is teljes legyen a változás?
– A Fidesz egy héttel ezelőtti elsöprő győzelme akkor hozhat gyors változást a város szélén is, ha minél nagyobb lesz a nemzeti egység. Ehhez arra van szükség, hogy április 25-én minél többen újra a Fideszre adják le a voksukat. Pesterzsébetnek, Ferencvárosnak, különösen a József Attila-lakótelepen élőknek közös érdeke, hogy kormánypárti országgyűlési képviselőjük is legyen a parlamentben. Nem az a dolgunk, hogy más pártokkal vitatkozzunk, mi a választók véleményére vagyunk kíváncsiak. Nagyon sok emberrel beszéltem már, döntő többségük változást akar.
– A távozó hatalom kifejezetten épített a távfűtéses lakásokban, a panelépületekben lakókra. Az MSZP még óriásplakátjaira is radiátorszelepeket rakott, áfacsökkentést reklámozva. Azóta megjöttek a számlák…
– Az áfacsökkentést a Fidesz már évekkel ezelőtt javasolta. A kormánypártok minden évben leszavazták. Amikor végre csökkentették a forgalmi adót, amely az államnak 17 milliárd forintos bevételkiesést jelentett, elvették, utóbb meg is szüntették a távhő- és gázártámogatást. Csaknem 50 milliárdot vettek ki az emberek zsebéből. Ráadásul a távozó kormány tervei alapján június 30-tól teljesen megszüntetnék a gáz és a távhő árának támogatását is. Emellett folyamatosan emelik a gáz és az áram árát, a távhődíjcsökkentést pedig a lakossággal fizettetik meg, csak az most a villanyszámlán jelentkezik.
– Van, aki már azt sem tudja kifizetni. Sokakat kergettek hitelcsapdába, a pénzintézetek családok ezreit tennék utcára. Mi lehet a megoldás?
– A válság ellenére forrást kell biztosítani az önkormányzatoknak. Hiába tették bele a végrehajtási törvénybe, hogy az önkormányzatoknak elővásárlási joguk van az árverésen kényszerértékesített ingatlanokra, arra viszont nincs keretük, hogy éljenek is a jogukkal. Látszatintézkedések helyett olyan megoldásokat kell kitalálni, mint például a „zöld bank”, amely a panelfelújításokat önerő, a lakók eladósítása nélkül tenné elérhetővé. Az energiamegtakarításból lehetne fizetni a törlesztőrészleteket.
– Megtakarítást hozhat a Fidesz elsők között ígért törvényjavaslatai közül a parlamenti és az önkormányzati képviselők számának csökkentése is. Nem tart attól, hogy akár ön is munka nélkül maradhat?
– Nem, mert a létszámcsökkentésnek, a tényleges megtakarításon kívül, jóval nagyobb jelentősége van. Bizony, a politikának példát kell mutatnia, hogy saját magán is tud takarékoskodni.
– Vannak-e olyan területek Pesterzsébeten vagy Külső-Ferencvárosban, ahol nemhogy megtakarítani nem lehet, de máshonnan kellene még több pénzt átcsoportosítani?
– A közbiztonság katasztrofális, ezen mindenképpen javítani kell. Ott tartunk, hogy ma már gyógyszertárakat, sőt plébániákat rabolnak ki. A rendőrök számát növelni kell, a rendőrség átszervezése halaszthatatlan, a közterületi térfigyelőkamera-rendszert pedig fejleszteni kell. A közállapotokkal szorosan összefügg a növekvő munkanélküliség. A munkaügyi hatóság kirendeltségvezetője a napokban egészen elképesztő adatokat közölt: azok többsége, akiknek ebben a helyzetben mégis sikerül elhelyezkedniük, rövid időn belül újra állástalanok lesznek.
– A IX. kerületi Illatos úton az elmúlt években három kerület lakóinak mindennapjait is megkeserítette bűzével az egykori Budapesti Vegyiművek. A közelmúltban az első fordulóban bejutott Bácskai Jánossal együtt nyílt levélben fordultak a környezetvédelmi hatóság vezetőihez. Volt eredménye?
– A vegyiművek körüli helyzet bonyolult és elkeserítő is egyben. Nincsenek pontos adatok az üzem által az elmúlt 120 évben okozott környezeti károk mértékéről, a jelenlegi tulajdonosok és a bérlők pedig a jelek szerint a kármentesítés „eltussolására” játszanak. A megoldáshoz mindenképpen egy teljes körű állapotfelmérésre lenne szükség. Célunk, hogy a gyár területének kárfelmérése és kármentesítése mindenképpen megtörténjen, majd a későbbiekben olyan tevékenység folyjon a területen, ami a környék lakóinak életét semmilyen formában nem zavarja. Jelenleg szakértők dolgoznak ezen.
– Vannak-e már a két kerületet érintő konkrét tervei, javaslatai, amelyeket parlamenti képviselőként szorgalmazna?
– A közlekedés autóval, de BKV-val is szinte lehetetlen. Az utak állapota minősíthetetlen, a József Attila-lakótelepen óriási az átmenő forgalom, elviselhetetlen a zaj. A megoldás egyszerű: az átjáróutak csomópontjait térré kell alakítani, és akkor majd nem éri meg bemenni. Aki Pesterzsébeten például vasárnap délután BKV-busszal ki akar menni a helyi temetőbe, a Határ úttól ezt az alig hat kilométeres szakaszt csak többszöri átszállással, háromnegyed óra alatt teheti meg. A villamosok zömmel 5 kilométer/órás sebességgel haladnak, a veszélyes, rozsdamarta sínek és a házak között csupán 5 méter a távolság, a lakóknak pokol az életük.
Meghalt egy ember a négyes-hatos villamos vonalán