BKV: nem blöff, csapda

Nem is választási blöff, hanem politikai csapda az MSZP-s Horváth Csaba bejelentése a díjmentes BKV-ról. Az úgynevezett dugódíjra épülő ingyenességet a Fővárosi Közgyűlés balliberális többsége által megszavazott metrószerződés-módosítás is cáfolja. Tarlós István Budapest-programja ugyanakkor az autósokkal, a vidékkel való szembefordítás helyett az együttműködésre épül.

2010. 05. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába nem hiszi el senki az MSZP-s főpolgármester-jelölt Horváth Csabának, hogy az elmúlt húsz, illetve nyolc év után éppen a BKV díjmentességének ígéretével nyerhetnek választást, a május elsejei bejelentéssel csapdát állítottak a fővárosban is kormányzásra, a város vezetésére készülő Fidesznek. Az MSZP és az SZDSZ fővárosi képviselői ugyanis a 4-es metró uniós támogatásáért már korábban vállalták a „dugódíj” 2013-ig történő bevezetését. Meglehet, a főpolgármesteri székre legesélyesebb politikusnak, Tarlós Istvánnak nemcsak a főváros, benne a közlekedés rendszerét kell majd átalakítania, hanem akár a metrószerződést is felül kell vizsgáltatnia ahhoz, hogy a BKV ne jusson csődbe rövid időn belül. A dokumentum fő céljai között – a magyar helyesírás szabályaival is ellentétesen – szerepel: „a projekt megvalósítása oly módon, hogy az egy budapesti fenntartható közösségi közlekedésfejlesztési stratégiába illeszkedve a jobb közlekedési összeköttetés és magasabb szolgáltatási színvonal mellett a felszíni parkolási lehetőségek csökkentésével és egyéb, az autósokat hátrányosan érintő intézkedésekkel is párosuljon”.
A 4-es metró uniós szerződését 2010. január 28-án kizárólag az MSZP és az SZDSZ szavazataival fogadta el a Fővárosi Közgyűlés. Előzőleg az Európai Bizottság csaknem 60 milliárd forinttal csökkentette a keretet tucatnyi közbeszerzési szabálytalanság miatt, a támogatás a remélt 240 milliárd forint helyett alig haladja meg a 180-at. A megszavazott szerződés cáfolja Horváth azon állítását is, hogy a díjmentesség fedezetét a parkolási bevételekkel növelhetnék, másrészt kényszerpályára állítja a következő városvezetést. A szocialisták javaslata a budapesti kedvezményekből egyszerűen kirekesztené a vidéken élőket, míg Tarlós István, a Fidesz főpolgármester-jelöltje tavaly szeptemberben bemutatott programja szerint „helytelen az autósok, biciklisek, tömegközlekedők megkülönböztetése, a városban közlekedő emberek vannak. Hoszszú távon a megfelelő közösségi közlekedési alternatívák, parkolási fejlesztések esetén a dugódíj bevezetésének alapos vizsgálata, esetleg kísérleti üzeme képzelhető el – ahogy Londonban és Stockholmban is történt –, kizárólag a dugók és a környezetszennyezés csökkentésére”. – Időalapú, korlátlan átszállásra jogosító jegyrendszer, bérletvásárlásra ösztönzés, Budapest és környéke között pedig valódi tarifaközösség szükséges – olvasható továbbá a programban, amely az eddigi városvezetési gyakorlathoz, a nokiás dobozos ingyenességhez képest valóban forradalminak tekinthető.
Horváth Csaba viszont a már hivatkozott közgyűlési tanácskozáson, a BKV finanszírozásáról szóló napirend tárgyalásakor a következőket mondta: „nagyon szeretném kihangsúlyozni, hogy az elmúlt hat évben minden évben az inflációt többszörösen meghaladó mértékű jegy- és bérletemelésre került sor”. A most díjmentességet hirdető, 2006 és 2009 között városvezetői, majd kormánybiztosi pozíciót betöltő MSZP-s politikus márciusban, a főváros és a Bajnai-kormány közötti BKV-s szerződés szavazásánál elutasította a Fidesz javaslatát, amely a viteldíjemelést más, hatékonyságjavító intézkedésekkel, például a jegyvásárlást ösztönző, a jegy nélkül utazók számának csökkentésére irányuló lépésekkel helyettesítette volna.

Közel a béralku. Közeledtek az álláspontok a BKV és a szakszervezetek között, így akár a jövő héten megállapodhatnak. Gulyás Attila elmondta, a számszaki részekről gyakorlatilag megállapodtak a BKV-val, már csak a szövegezésen kell pontosítani. Eszerint a munkáltató elfogadta egyszázalékos béremelési követelésüket, garantálta az év végi 45 ezer forintos „pulykapénz” kifizetését, a háromszázalékos nyugdíj- és egészségpénztári hozzájárulást, valamint azt, hogy a keletkező megtakarításokat év végén egy összegben kifizeti a dolgozóknak – közölte a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.