Hazafelé tartottam a vásárlásból, amikor a házunkhoz közel leszólított egy jól öltözött nő. Azt mondta, a háziorvosom küldte, és feljönne a lakásomra, hogy egy csodaszámba menő gyógyító készüléket mutasson be, amely megoldást nyújt minden nyavalyámra, sőt, most akciós áron, 120 ezer forint helyett 45 ezerért vásárolhatom meg – mesélte lapunknak egy budapesti nyugdíjas, aki óvatlansága miatt áldozatául esett az ország egyre több pontján felbukkanó csalóknak. Olvasónk a meggyőző érvelés hatására kifizette a terméket, ám az csak másnap derült ki, hogy a magyar nyelvű használati utasítás, garancialevél és számla híján lévő portéka miatt sehol sem tud reklamálni.
Elharapózott manapság az átverések ezen formája, ezért a fogyasztóvédők óva intik a leginkább kiszolgáltatott nyugdíjasokat attól, hogy idegeneket engedjenek be a lakásukba, akik valamely nyeremény átadására, értékes termékek megismertetésére csábító szöveggel próbálkoznak. – Ezek az általában megnyerő külsejű, szimpatikus benyomást keltő személyek egyre több alkalommal szólítják le az időseket az utcán, sőt, autójukkal még haza is viszik a fogyasztót, aki ezzel komoly bajba kerülhet – vázolta lapunknak az elmúlt hetekben több tucat ilyen esetről szóló bejelentést jegyző Közép-magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke. Eitmann Norbert közölte, két fő típusa van az újfajta átveréseknek. Az egyik, amikor az áldozat lakásán bemutatják a terméket, de nem hagyják ott, csupán több tízezer forintot kérnek el előleg címén, a másik, amikor el is adják a portékát, a bolti árnak és a termék értékének öt-hatszorosáért. – Mindkét esetben bottal üthetik a csalók nyomát, mivel általában nem létező cégek nevében árusítják a neve nincs termékeket, amelyek nagy része vélhetőleg a feketepiacról származik – mondta az elnök. Hangsúlyozta: szinte csak a megelőzés, az óvatosság a megoldás az ilyen átverések ellen, hiszen ha már „megtörtént a baj”, még a rendőrségi feljelentés is csak ritkán vezet eredményre. A fogyasztóvédők ugyancsak nem tudnak segíteni az átvert nyugdíjasokon, hiszen senki nem tudja, hol keresse a nem létező cégek nevében árusító csalókat.
A tapasztalatok szerint az idősek leggyakrabban utazással egybekötött vagy egy adott helyszínre szervezett termékbemutatókon vásárolnak, emiatt gyakori lett a kereskedés ezen formája. A hatékony eladás fő eszköze a megjelentekre gyakorolt pszichikai nyomás, amikor nem hagynak időt az üzlet átgondolására, és elhallgatják, hogy a vevőnek nyolc napon belül minden indokolás nélkül joga van elállni az adásvételtől. Ez büntetendő, mert agresszív és megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősül. Tavaly a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság négy hónapig ellenőrizte a termékbemutatókat és tízből nyolc esetben bukkantak szabálytalanságokra. Legjellemzőbb jogsértés a nyugtaadás elmulasztása, a hiányos tájékoztatás, a fogyasztót megkárosító, tisztességtelen szerződések és a bizonytalan árueredet. Az év elején az adóhatóság is közölte, hogy idei ellenőrzései során kiemelt figyelmet fordít a különféle árubemutatókra. A hivatal eddigi eredményeiről lapzártánkig nem kaptunk tájékoztatást.
Orbán Viktor: Régi és kínzó adósságát teljesítette Magyarország