Idősekre vadásznak a trükköző árusok

Ócska porszívó, hatástalan gyógykészítmény, értéktelen edénykészlet több tízezer forintért – ezek a leggyakoribb portékák, amelyeket csalásra szakosodott csoportok igyekeznek rásózni az óvatlan polgárokra. A fogyasztóvédők figyelmeztetnek: rohamosan terjednek az átverés legújabb módszerei, trükkös árubemutatók formájában.

2010. 06. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazafelé tartottam a vásárlásból, amikor a házunkhoz közel leszólított egy jól öltözött nő. Azt mondta, a háziorvosom küldte, és feljönne a lakásomra, hogy egy csodaszámba menő gyógyító készüléket mutasson be, amely megoldást nyújt minden nyavalyámra, sőt, most akciós áron, 120 ezer forint helyett 45 ezerért vásárolhatom meg – mesélte lapunknak egy budapesti nyugdíjas, aki óvatlansága miatt áldozatául esett az ország egyre több pontján felbukkanó csalóknak. Olvasónk a meggyőző érvelés hatására kifizette a terméket, ám az csak másnap derült ki, hogy a magyar nyelvű használati utasítás, garancialevél és számla híján lévő portéka miatt sehol sem tud reklamálni.
Elharapózott manapság az átverések ezen formája, ezért a fogyasztóvédők óva intik a leginkább kiszolgáltatott nyugdíjasokat attól, hogy idegeneket engedjenek be a lakásukba, akik valamely nyeremény átadására, értékes termékek megismertetésére csábító szöveggel próbálkoznak. – Ezek az általában megnyerő külsejű, szimpatikus benyomást keltő személyek egyre több alkalommal szólítják le az időseket az utcán, sőt, autójukkal még haza is viszik a fogyasztót, aki ezzel komoly bajba kerülhet – vázolta lapunknak az elmúlt hetekben több tucat ilyen esetről szóló bejelentést jegyző Közép-magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke. Eitmann Norbert közölte, két fő típusa van az újfajta átveréseknek. Az egyik, amikor az áldozat lakásán bemutatják a terméket, de nem hagyják ott, csupán több tízezer forintot kérnek el előleg címén, a másik, amikor el is adják a portékát, a bolti árnak és a termék értékének öt-hatszorosáért. – Mindkét esetben bottal üthetik a csalók nyomát, mivel általában nem létező cégek nevében árusítják a neve nincs termékeket, amelyek nagy része vélhetőleg a feketepiacról származik – mondta az elnök. Hangsúlyozta: szinte csak a megelőzés, az óvatosság a megoldás az ilyen átverések ellen, hiszen ha már „megtörtént a baj”, még a rendőrségi feljelentés is csak ritkán vezet eredményre. A fogyasztóvédők ugyancsak nem tudnak segíteni az átvert nyugdíjasokon, hiszen senki nem tudja, hol keresse a nem létező cégek nevében árusító csalókat.
A tapasztalatok szerint az idősek leggyakrabban utazással egybekötött vagy egy adott helyszínre szervezett termékbemutatókon vásárolnak, emiatt gyakori lett a kereskedés ezen formája. A hatékony eladás fő eszköze a megjelentekre gyakorolt pszichikai nyomás, amikor nem hagynak időt az üzlet átgondolására, és elhallgatják, hogy a vevőnek nyolc napon belül minden indokolás nélkül joga van elállni az adásvételtől. Ez büntetendő, mert agresszív és megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősül. Tavaly a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság négy hónapig ellenőrizte a termékbemutatókat és tízből nyolc esetben bukkantak szabálytalanságokra. Legjellemzőbb jogsértés a nyugtaadás elmulasztása, a hiányos tájékoztatás, a fogyasztót megkárosító, tisztességtelen szerződések és a bizonytalan árueredet. Az év elején az adóhatóság is közölte, hogy idei ellenőrzései során kiemelt figyelmet fordít a különféle árubemutatókra. A hivatal eddigi eredményeiről lapzártánkig nem kaptunk tájékoztatást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.