Előre hozott akciók a ruhaboltokban

Noha még alig köszöntött be a hamisíthatatlanul nyári időjárás, máris 30–50 százalékos leárazással kínálják a szezonális árut a ruha- és cipőüzletek. A korán meghirdetett akciókkal készpénzhez szeretnének jutni a rossz helyzetben lévő kereskedők.

2010. 07. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány éve még az volt a rend a piacon, hogy a nyár végén kezdődött el a boltokban maradt szezonális árucikkek kiárusítása. Az idén azonban már most, június végén felkerültek az akciót jelző táblák a kirakatokra. A fővárosban azért is kezdődtek el idejekorán a leárazások, mert az iskolai szünet beköszöntével gyakorlatilag kiürült a város, s az árengedménnyel könynyebb az üzletekbe csalogatni az otthon maradt vevőket. A korai akciózás mögött ugyanakkor sokkal inkább az áll, hogy a kereskedőknek mindig az adott szezonhoz beszerzett árucikkekben, vagyis most a nyári ruhakollekcióban áll a forgatható tőkéje, ezért ha nem sikerül időben eladniuk a készleteket, az sokkal kockázatosabb, mint ha nyár végéig várnak a leárazással. – Egyértelmű, hogy a nyári akciók nem hoznak nyereséget az üzletek tulajdonosai számára, lépésük sokkal inkább tűzoltás és legfeljebb a veszteségeket csökkenti – magyarázta érdeklődésünkre Bencze János. A kereskedelmi szakértő úgy látja, az idén lassú, elhúzódó akciókra számíthatunk, mivel nem kell attól félni, hogy a lakosság néhány hét alatt kiüríti az üzletek polcait.
Lapunk fővárosi körképéből kiderült: ezekben a napokban még a 30–50, sőt, helyenként 70 százalékos leárazások ellenére sem tolonganak a vevők, sem a bevásárlóközpontokban, sem pedig az önálló butikokban. Nem úgy a kínai üzletekben és a használtruha-boltokban. Utóbbiak közül egy VII. kerületi egységben például úgy tapasztalták az eladók, hogy főként a hónap elején, vagy amikor friss szállítmány érkezik külföldről, már a reggeli nyitás előtt sorban állnak az idősek és a kispénzűek, hogy hozzájussanak a minőségi, kilónként kétezer forint körül kínált ruhákhoz. – Tavaly soha nem látott mértékben nőtt a „turkálók” forgalma – mondta egy eladó.
A statisztikák arról tanúskodnak, hogy idehaza az elmúlt évek nagy vesztesei a nemzetközi láncokhoz nem csatlakozó hagyományos ruha- és cipőüzletek, ugyanis egyre kevesebb család engedheti meg magának azt, hogy évszakonként frissítse a ruhatárat. A butikok forgalmi adatainak mélyrepülése mindmáig nem állt meg: 2010 áprilisában például a legnagyobb mértékű, 11,5 százalékos visszaesés a textil-, ruházati és lábbeliüzletekben jelentkezett. Emiatt mostanra már ezres nagyságrendben mérhető azoknak a vállalkozásoknak a száma, amelyek kivonultak erről a piacról, noha a rendszerváltás után még kifejezetten jó üzletnek számított a „butikolás”, vagyis a ruházati kiskereskedelem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.